|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag har en välskött 6 år gammal bil som jag skulle vilja få blankare än vad den är. Jag använder en polermaskin med två huvuden (Clas Ohlsson) och har gjort ett försök med Sonax Pro Cleaner, WaxPolish samt Wax...där maskinen användes till de två första medlen. Visst glänser den, men jag tycker att det borde kunna bli bättre. Det tredje stegets Wax gillar jag inte riktigt. Jag tycker att ytan relativt snabbt blir sträv, något som jag inte noterat med andra produkter av mer "vanlig konsument" karraktär. Är det någon som har tips på någon "bättre" produkt...med typ samma trestegs program? Jag vill kunna använda polermaskinen så mycket som möjligt, men det antar jag fungerar med de flesta medel!!? mvh Manor | |
bustorp |
Jag förutsätter att en polering med roterande maskin är gjord i botten. Förutsättningarna blir mycket bättre då ytan är maximalt rengjord. Man ska dock ha rutin att jobba med en sådan för det kan vara lätt att skada lacken mer än att få den fin. Det finns flera tillverkare som har liknande produkter. Jag fastnade dock själv för Smartab. Lite beroende på vad det är för färg (kulör o typ) så kan man börja med R3 alt. Easy Cut. Steg 2 blir Mirror Image och steg 3 Silver Seal. Allt detta körs med maskin (helst roterande i steg 1) och rena trissor till varje steg. 1 och 2 kan köras utan mellantorkning medan 3 måste ha en rentorkad yta. Använd mjukare trissor ju längre du kommer i stegen om du kan. Lägg tunna, tunna skikt, gärna 2 ggr. Sista steget kan du, om du inte har mjuka trissor, köra för hand. Låt ligga ett dygn o torka av, gärna med maskin med rena trissor o polerduk/mirakelduk mellan dom o lacken. Eftertorka för hand. Klart! Det brukar bli bra men tänk på att polering är ett hantverk. Alla är inte kunniga på allt. Så är det bara. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Hej ! Lacken är silvermet. som är väldigt tacksam att jobba med. Grunden är inte gjord med en roterande polermaskin då jag inte ens vågat försöka som lekman. Clas Ohlsson maskinen (tämligen identisk med Rustamaskinen) är ju dock förlåtande, och jag har faktiskt inga djupare repor som känns med nageln. Däremot så skulle man gott kunna polera en gång till för det finns fortfarande tunna repor kvar. Vid poleringen så körde jag inte så länge då det var första gången, och jag visste inte hur länge man vågade gå på med cleanern respektive wax-polishen. Jag tänkte att man som lekman skulle försöka ytterligare en gång, men då med några andra medel. Om jag då fortfarande är lite missnöjd så blir det till att lämna in bilen till ett "poler- och putsproffs" :-). mvh Mats N |
|
bustorp |
Du tänker helt rätt. En roterande polermaskin är inte alls så förlåtande som din maskin som istället funkar alldeles utmärkt som "underhållsmaskin". Den är dock inte så kraftfull så att den passar till grundarbete. Bästa resultat får du utan tvekan med ett riktigt grundjobb men du kan ju testa med andra medel. Huvudsaken är ju att du själv blir nöjd med slutresultatet. Och det känns alltid bäst att ha gjort det själv, eller hur? "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.