|
|
|
|---|---|
|
Hej, Här har ni en blivande BMW ägare, och därför ny på detta forum. Länge har jag väntat på att skaffa mig en egen BMW och tänkte nu göra slag i saken. En 320 -02 touring ligger i mina planer. Men läser man här på forum blir man nästan avskräckt. Man ser många som har problem med spindelleder, länkarmar, trasiga bakfjädrar eller bakaxlar, lister bränslegivare etc. Hur stora är egentligen dessa problem, blir de hausade pga att detta är ett diskussionsforum, eller en viktigt fråga? Jag har hittat en 9500 milare. Den har fått oljebyte vid 2600, inspektion 1 vid 5500 mil + ytterligare en service då bränslegivare byttes och problem med radion åtgärdades. Men inget av alla dessa mekaniska problem som dyker här på forum har åtgärdats. Bilen har snart gått 10.000 mil, så bör man vara lite försiktig när inget orginal av de mekaniska har blivit utbytt? ...och är befintlig service tillräcklig? | |
|
Dessa problem finns, men, detta är ett utav norra europas (europas?) största och mest aktiva forum. Problem finns, men BMW är inte på några sett en problembil. Sköts den rätt så håller den i många mil. Som du säger har det varit problem med länkarmarna när det gäller e46, men 90% av dessa har säkert tagits på goodwill/garanti. Slitdelar så som bromsskivor, däck, stötdämpare slits som på vilken bil som helst. Ja, problemen blir hausade på forumet. Det är oftast först när ett problem dyker upp, eller man har en fråga som man vänder sig till forumet. Inte för att meddela att bilen startade, och gick som vanligt idag igen. |
|
| Jo, skriver man här är det väl vanligen pga av problem. Det är suveränt så man vet vad man ska vara uppmärksam på. Bra att veta iaf att BMW inte är en problembil generellt, även om länkarmsfrågan ligger BMW litet i fatet. | |
|
Välkommen till forumet! Håller med acey, eftersom det finns så många aktiva här kommer det fram många problem och svar på dem. Jämför gärna med andra märkesforum, aktiviteten på dem är långt ifrån lika hög som här. Är det bilen som är omnämnd här du är spekulant på: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ROST |
|
| Bilen verkar ha gått "snällt" för det normala är Insp. 1 redan under 5 000 mil. Har den inte en oljeservice gjord vid ca 7 200 mil? Det som nu skall stå på tur är Insp. 2 + byte av bromsolja och byte av vatten i kylsystemet. det är en kostnad på ca 5 500 kr. se till att få nuvarande ägare att göra det på BMWverkstad så har du ju full koll på allt vad länkarmar och bakfjädrar anbelangar. | |
| När det gäller ROST så kollas det upp av verkstaden som gör Insp. 2, för rostskyddsgarantin gäller! | |
|
Sen så kan det även bli eventuellt dags att byta bromskivor. Men det hela behöver inte bli så saftigt om du ser till att hitta en mindre BMW verkstad med gott rykte. Där så har man lägre timdebitering, du får prata med mekanikern direkt som är mån om dig. Dessutom så använder dessa verkstäder ofta sig av OEM delar med samma eller likvärdig kvalitet som BMW. Alltså lägre pris även på detta... Och ja, detta är ett forum. Här så vänds och vrids på det mesta in absurdum. Dom flesta har ett bekymmesfritt BMW ägande, men det är dom övriga som märks. Om du bara är riktigt NOGA när du tittar ut din blivande bil så skall det gå bra! |
|
| Såg att du bodde i Uppsala, där finns bland andra Bildelsimporten. Länk | |
|
Man får tacka, Aceys uppgift om aktivt forum stämmer verkligen. Jag hade inte väntat mig så här mycket info så snabbt. Men en okunskap ska jag genast erkänna... Insp 1 o 2, är detta schemalagda aktiviteter efter antalet mil eller något man gör på förekommen anledning? Erik, nej det var inte den bilen det gäller. PowerMac, tack även för länken. |
|
|
Nimrodh: Efter ett visst antal förbrukade liter bränsle så är det dags för service. Ordningen är oljeservice->insp1->oljeservice->insp2->oljeservice->insp1. Priserna varierar från stad till stad, verkstad till verkstad och om du köper en 4/6 ellr 8 cylindrig bil. Oljeservice från 1200 kr, insp1 från 2500 och insp 2 från 4000. Normalt anger dock BMW ett serviceintervall på 2500 mil. Andra slitagedelar är inte dyrare än respektive volvo eller saab. Enligt min erfarenhet många gånger billigare faktiskt (även på aukt verkstäder). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.