|
|
|
|---|---|
|
Om man åker neråt östkusten kör man vanligtvis på Europaväg 4 som efter norpan övergår i europaväg 22. Vad jag vet är det enda vettiga alternativet. Hur kan vägverket då motivera att sträckningen av denna väg FORTFARANDE går rätt igenom söderköping. Igenom en stad (nåja) med 6 rödljus. Till detta kan vi även lägga Göta Kanal som på sommaren effektivt stänger till trafikflödet med broöppningar två (!!!) gånger i timmen. Köerna hinner aldrig helt försvinna mellan dessa öppningar. Sist jag körde förbi där satt jag i 2 timmar i köer, och då tog jag ändå en omväg förbi rödljusen som jag vann några minuter på. Hur fan motiverar vägverket att det ska vara så här? Varför inte lägga vägens sträckning runt sörping och med en bro över göta kanal som inte behöver öppnas så fort en sneseglare måste förbi? För inte så länge sen byggde de trefiligt (omväxlande 2+1 - 1+2 filer alltså, om nån förstår) från sörping till valdemarsvik... Varför la de pengar på det och inte på proppen i sörping tro? Jo, sträckan mellan sörping och valdemarsvik var väldigt olycksdrabbad. I söderköping händer inga olyckor. Tro fan det när trafiken står helt still. Och efter att ha stått still i två timmar så finns det nog många som smått frustrerat låter bilen sträcka ut lite. Orsak och verkan liksom. Det lär ju finnas fler sådana här exempel runt om i Sverige. Jag tycker att med den vägskatt och hutlösa bensinskatt vi betalar har vi förhållandevis kassa vägar. Kan man påverka på nåt sätt? | |
|
Vi betalar inte mer i bensinskatt än övriga västeuropa. Vägskatten är klart lägre i Sverige än i de flesta andra nordliga EU-länder. Att köpa bil i Sverige är i genomsnitt mycket billigare än andra länder. Förhållandevis är alltså vägarna bra i Sverige. Att lägga krut på att bygga en bro över en kanal som trafikeras sommartid verkar ju rätt vansinnigt speciellt om det rör sig om en lågtrafikerad väg som E22. |
|
|
Pruttgas : har du nånsin varit söder om Södertälje egentligen?? ( eller är du bara ytterligare en trångsynt 08a??) E22 är huvudväg i hela sydost-Sverige och har förviso rustats upp bitvis men är generellt usel, E22 är mycket högtrafikerad då många färjelinjer till baltikum går via Blekinge vilket innebär mycket tung trafik, staten skulle rusta upp E22 men valde sen att backa och lägga pengarna på 45an mellan Gbg och Trollhättan istället ( trots att vägen Trollhättan-E6an vid Uddevalla är så gott som klar) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Varför är alla 08:or trångsynta? Jag har varit runt i hela riket och tycker trångsyntheten verkar vara omvänt proportionell mot befolkningstätheten. Okej förlåt, E22 må vara högtrafikerad men om man åker runt omkring i landet ser man på var och varannan bil streamers med budskap om att bygga om var och varannan väg till fyrfilig motorväg. Det är bara ett sånt jäkla gnäll på VV hela tiden. Börja betala vad det kostar isåfall men jag är inte beredd att punga ut med dubbla inköpspriser, dyr soppa och allt annat för att få samma standard som i finland. Jag har själv kört E22 några gånger (sommartid) men inte upplevt några problem. Min definition på mycket högtrafikerad väg må vara lätt färgad av essingeledens trafikflöde, 140000 passager per dygn. Samhällsekonomiskt är det nog mest lönsamt att bygga vajerväg på hela E22 så lastbilstrafiken kan hålla sina stadiga 90 km/h. Och släng dit en bro i Sörping då för Göta Kanal. Den kanske betalar sig. Jag har sett dummare broar som kostat ledigt 30-60 millar, bland annat de som försörjer 1 (en) jordbruksfastighet med väg för att det byggts en motorväg över deras gamla skogsväg. Mycket pengar men folk ska väl få bo kvar där de bor.... |
|
|
Om nu alla dom pengarna som bilister betalar in via avgifter och skatter gick till att bygga vägar skulle det nog se anorlunda ut. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
Det är ju inte sagt att ALLA pengar och avgifter från bilister måste gå tillbaka i form av vägunderhåll. Men jag håller med om att många vägar behöver rustas upp även om vi nog internationellt har ett bra vägnät.När det gäller att påverka Vägverket är det väl effektivast att påverka politikerna. Trots allt är det politiska beslut som avgör hur mycket pengar som satsas...och vart dom går.Mvh kilroy |
|
Pruttgas: nej givetvis inte motorvägar överallt, det är bara utryck för lokal hybris i vissa regioner 1+2 vajer duger fint som upprustning på många ställen ( t.ex. E22 mellan Hurva och Vä där Kristianstads borna känner sig underlägsna Väst Skånes stora städer) samt få bort alla temposänkande 50 & 70 sträckor på t.ex. E22 och 45an ( iof vad skall trafik polisen då göra??) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Kan bara hålla med om att e22 genom söderköping är en katastrof. Dessvärre kommer det att förbli så de närmaste 10 åren, eftersom projektet inte ens finns med i vägverkets investeringsplan. | |
|
"lågtrafikerad väg som E22." Man blir ju bara förbannad när man läser nåt så urbotat korkat. Att ens kommentera det vidare vore att ta det på allvar, vilket inte är möjligt. Hur som helst är det sorgligt att den där proppen inte prioriteras. De köer som skapas nu på sommaren har ingen motsvarighet på essingeleden. Hur ofta har du varit tvungen att stanna motorn på essingeleden för att det står helt stilla? Förstå att det blir problem med broöppning (totalt stopp) två gånger i timmen samt 6 rödljus. Det går inte riktigt att jämföra med 3 - 4 filer motorväg. Ofta går det snabbare genom hela sthlm (märsta - södertälje) än att passera köerna i söderköping, rusningstrafik i båda fallen. I alla fall nu på sommaren. Jag är iofs inte imponerad av trafiksituationen i sthlm heller... hehe =) |
|
|
Aj då... Du hade ju ett bra förslag lite längre ner... "Samhällsekonomiskt är det nog mest lönsamt att bygga vajerväg på hela E22 så lastbilstrafiken kan hålla sina stadiga 90 km/h. Och släng dit en bro i Sörping då för Göta Kanal. Den kanske betalar sig." O så går det inte att editera... hehe damnit |
|
|
Jag ber om ursäkt. Mitt svar var rätt korkat/omoget. Vad är det du ville editera för något? Jag upplevde iallafall E22:an som lågtrafikerad då jag körde den men råkade heller inte ut för broöppningen. Satt i fetköer i söndags i Karlsborg då Göta Kanal-bron öppnade sig och det är ju ingen liten stund som vägen är avstängd... |
|
|
Jag var onödigt störig tillbaka. Det vore kul att få editera bort. Jag är inte så där otrevlig egentligen, det bara blir så när man sitter o retar upp sig över nåt på internet. hehe Karlsborg? Det kanske är samma syndrom som söderköping där? Störande iaf... |
|
| Joo, jag satt och var lite småless i köerna men jag hade inte brått utan knatade till statoilmacken, köpte kaffe och satte mig och lyssnade på lite musik... | |
|
2 timmars köer är naturligtvis oacceptabelt oavsett var de uppstår. Broöppningar ställer ju till det särskilt mycket. Som svar på frågan gäller det att se till att politiker och journalister får upp ögonen för problemet. Sen kan man vända sig direkt till Vägverket i Borlänge och be någon ansvarig tala om hur länge det ska vara på det viset. Ring upp när du stannar i kön första gången och vägra lägg på förrän kön är slut så de förstår ;) (Om du har billigt tele-abonnemang, vill säga) Förmodligen vet de om situationen men som vanligt är det pengarna som styr. Det kan också vara svårt att hitta en alternativ sträckning. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Jag ringer gratis till fasta nätet :-) Tror det är tämligen lönlöst att gå på vägverket direkt. Bättre bilda folkopinion.. Kanske sätta upp skyltar vid kanalen typ "Trött på köer? Ring Ingemar Skogö 070-NÅNTING" Eller maila, ingemar.skogo@vv.se ;-) Lycka till! |
|
|
var i norrköping-söderköping nu i veckan, åkte från norris till söder ett par gånger, båda gångerna hamnade jag i broöppning långt bak i kön, tog ett jäkla tag från det att bron fällts ner till det jag kunde rulla iväg, mäkta irriterande.....!!! ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Länk kanal&PageID=1&mode=SEARCH ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.