|
|
|
|---|---|
| Knappen på mittpanelen i min E39 styr denna funktion. Är det nån vänlig person som kan reda ut begreppen? Vad är skillnaden och hur funkar det? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spinna och slira är väl samma sak tycker jag :) Mäter skillnaden mellan axlarna med samma sensorer som ABS. Bromsar hjulen med ABS hydraliken om det slirar och reglerar även gaspådraget antingen mekaniskt före 99 och elektroniskt efter 99. Jobbar även för att räta upp bilen om hjulen släpper vid kurvtagning. ///MVH Hasso Länk |
|
Om det är antisladd du tänker på så heter det DSC på BMW-språk, många andra biltillverkare kallar det ESP. För att rätta Hasso lite så har jag ASC (inte ASC+T) på min E32, där regleras gasspjället elektroniskt. På senare modeller finns ASC+T, och där bromsas även drivhjulen. Läs även Länk eller använd sökfunktionen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Tack ska ni ha! Jag menade förstås Antisladd eller antispinn... Hjälper funktionen till även i kurvor för att minska sladdbenägenheten eller är det bara för att man inte ska spinna igång på t.ex hala vägar när man stått still? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
ErikW för att rätt dig lite :)så är det E39 vi talar om alltså ASC-T. Före 99 så sitter det en ställmotor som reglerar gasspjället mekaniskt med en vajer, dvs analog överföring (och är en trevligare lösning) efter så är det en rent elektronikst styrt digitalt styrning. För övrigt jobbar det med ABS hydraliken och bromsar hjulen. Ja ASC.T jobbar också när bilen börjat sladda för att räta upp den. DSC jobber förbyggande för att se till att bilen aldrig sladdar via krängningssensorer och rattsensor mm. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, då fortsätter jag rätta dig lite - tänk vad vi lär oss av varandra ;-) DSC använder bl a hjulhastighetssensorerna, en styrvinkelsensor och en rotationsvinkelsensor runt vertikalaxeln (yaw-vinkelsensor på fackspråk). Principen att bromsa ett hjul för förebygga/häva en sladd är egentligen enkel, men det är ett h-lvete att få alla parametrar rätt! För övrigt så var väl E32 750 världens första serieproducerade bil med elektroniskt gasspjäll? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
vilka goa gubbar ni är.. rätta mig om jag har fel ; ) Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
Haha, instämmer med Johan :) Länken Erik bifogar är superb då den tar upp i princip allt man behöver veta om asc+t och DSC. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Erik tekniken är hedenhös, på de fordon som jag jobbar med har, "ABS" "ASC":T funnits sedan 1963 fast det kallas fastbromsningskydd, slirskydd och dynamiskt slirskydd, mfl. Vi menar samma fast förklarar på olika sätt.:) Att jag hade en Fiat 127 med handgas räcknas väl inte som elektroniskt gasspjäll. :DDD Har BMWs Elschema på 840-850.CSI -95 liggande på skrivbordet, gissa hur många sidor :) dessutom tryckt på bägge sidor :) lika tjockt som Bentleys bägge manuler för E39. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Var det till Rb Länk man utvecklade dessa systemen, även om vi nu hamna utanför ämnet? Jag hoppas att man inte behöver utveckla antisladd på dessa fordon, än så länge borde rälsen räcka... ;-) ETM till E32 Länk är på 592 sidor, men jag antar att E31 är värre! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Erik: skulle nog säga att det kom på nästa generation RC1 från 63 och byggts om och förfinats under årens lopp. RB är ju en test och provserie egentligen, har i början på 80-talet nog bara sett ett skrotat på verkstaden. RC4 fick även ett ytterligare antislirsystem som i grunden utvecklats i Österrike men modifierats och omarbetats av oss det är till för att känna av vibrationssvängningar ungefär som knacksensorer för att eliminera att hjulaxlarna når den kritiska punkten där dom smäller av vid slirning och självsvängning. (En 80 tons RC1 axar 0-10 på 10 sek, med lite "skydd" borttagna och rätt fäste :) man står inte lull i hytten utan att hålla i sig. Fördelen med att man jobba med felsökning utproving, testning är att man kan ha lite kul ibland :) ///MVH Hasso Länk |
rsarits |
Det är väl så att förkortningarna betyder som följer: ASC = Anti Skid Control = Anti sladd DSC = Dynamic Stability Control = Anti Sladd +T = Traction control = Anti slir Sedan finns ju givetvis en mängd olika sätt att lösa dessa system rent tekniskt |
|
rsarits: "ASC" är väl "Anti Spin Control"... / Joakim Länk |
|
|
ASC+T: Automatische Stabilitäts-Control plus Traktion DSC: Dynamische Stabilitäts-Control Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Så tyskarna har inte engelska förkortningar/uttydningar på sina olika "system"...? Men svenska översättningar finns visst... ;) : Länk / Joakim Länk |
|
|
Kollade lite på bmw.de... De skriver "Dynamische Stabilitäts Control (DSC)"... ...men också "Cornering Brake Control (CBC)"... Så lite oordning "på torpet" är det allt... ;) / Joakim Länk |
|
Paap Reeder |
... när jag i vintras ställde på min V12:a var det fortfarande läge för vinterdäck. Låg efter en M5:a /E39 vid ett rödljus med efterföljande kurvor ... snötäckt vägbana ... och vi drog iväg. Givetvis hade jag inte en chans att parera greppet med mitt ryggslut och högerfot som M5:ans elektronik gjorde. Inte gick det bättre med min mossiga ASC .... bara drog ner vridet till i princip noll ... så det gick inte framåt alls. Efter ett tag var vi väl uppe i dryga 70 och det började svänga .... kan ta gift på att M5:an låg med "pelle i botten" ... och det enda man noterade var små sidjuck med ca 15 meters mellanrum så spåren blev liksom smånaggade i kanten efter M5:an .... medans jag mera gick på breesladdsalternativet ... s a s. Tänkte i mitt stilla sinne: "faen va´dom kan numera ...". MVH /// Paap R |
|
Jag provade att hålla in knappen i cirka 10sek på min E39 -98. Efter ca: 10 sekunder så slocknade ASC symbolen i kombiinstrumentet. Det gick sedan inte att slå på och av ASC, den var helt död. Stängde av bilen och startade igen, men nix, ingen ASC symbol. Dock funkade det i morse igen. Vad hände? /Johan |
|
|
Är inte CBC ytterligare en grej utöver redan nämnda ASC, ASC+T och DSC. DSC som väl dessutom finns både i version I och II. Är inte så hemma på detta, men det finns det ju andra på detta forum som verkligen är :) Fransosen |
|
| fråga till wendtan: Vad är det för skillnad mellan ASC och ASC+T? | |
|
ASC är alltså således ett antislirsystem som bara stryper motorns effekt för att återfå grepp. ASC+t är ovanstående plus att bakaxelns hjul bromsas med hjälp av bilens ordinarie bromssystem. T=traction helt enkelt. CBC=Cornering brake control Helt enkelt givare vid varje hjul som håller koll på hur mycket varje hjul bromsar och fördelar bromskraften jämt hela tiden så att bilen uppför sig så korrekt och rakt så möjligt även vid panik inbromsningar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.