|
|
|
|---|---|
| I min klimatpanel har jag en knapp som heter "REST" och jag antar att detta har med restvärme att göra. Hur funkar det? Den lyser i alla fall inte trots att man trycker på den. (Har tysk instruktionsbok och dålig på tyska...) | |
| Ingen expert på detta, men tryck in knappen när bilen är avstängd så startar ventilationen och värmen. | |
|
En svensk instruktionsbok kostar knappt 200:- på BMW, väl investerade pengar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Tack Erik! Ska ringa BMW idag! Då kanske det finns både äldre och den särskilda boken för ljudanläggningen också? | |
|
Du har ju inte angivit vilken modell och årsmodell du har men om bilen inte är för gammal så går det ofta att köpa original instruktionsböcker. I vissa fall då böcker saknas så kan det finnas kopierade böcker. Till min fd 540 så fick jag köpa 3 böcker, dels den vanliga sedan en för telefonen och en för Navi/TV/ljud/färddator. Totalt en ca. 5 cm tjock hög med information... Kostade ca. 400kr om jag inte minns fel. ___ //Ulf |
|
|
Rest kan bara användas vid en viss temperatur, tror gränsen ligger vid 10-15 grader så kan man använda rest. Den används när motorn är avstängd för att få lite värme, om jag minns rätt. Sök i forumet, frågan har förekommit tidigare. /Hammar |
|
|
Till E38 kostade böckerna följande för 14 dagar sedan Stereo 49:- Telefon 49:- Bil 121:- Till detta tillkommer mervärdesskatt på 25% och från denna summa kan du som medlem i BMWCS dra av 10% i regel att tänka på är att böckerna i regel ej är originaltrycken utan kopierade böcker, av hyffsad kvalitet. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk |
|
|
På min E39 fungerar bara restvärmen när motorn är varm och bilen avstängd. Jag antar att den på något sätt tar värme från den varma motorn och kör in i bilen. Perfekt en kall vinterdag då man ska sitta kvar en stund i bilen. Efter kanske 10 min stängs restvärmen automatiskt av. Ska man bara gå in och handla något snabbt i affären och ändå ha bilen varm när man kommer ut (menar naturligtvis på vintern) kan man därför också sätta på den. |
|
|
Länk Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Tänk på att batteriet tar storstryk när man kör med restvärmaren ofta. En del tror att batterispänningen påverkar men efter att ha tömt batteriet efter en restvärmekörning och larmtjänst fick rycka ut så gäller det att ha ett fräscht batteri med! Byte säkert var 3:e år med värmare eller mycket restvärmebrukande är att rekommendera. Detta av egen erfarenhet på många bilar. Behöver jag säga att äve denna fenomenala funktion är defekt på mitt as ursäkta BMW fordon.... | |
|
Rest värme eller latentvärme de är som en thermos som magasinerar värmen i en behållare. Länk |
|
|
WAN: nix restvärme och latenetvärmare är INTE samma sak ( se finns ju även standheizung dvs. "Webasto").. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
jaha då har jag väl fel då. Länk |
|
| Jag har märkt att på -01 och framåt (E39) står det MAX istället för REST. Har bmw tagit bort denna funktion på dessa eller har knappen bytt plats???? | |
|
WAN citerar mig själv i tråden Udo länkade till: "restvärme= liten el cirk pump som värmer kupén med motorns restvärme under för utsättning att vissa parametrar är uppfyllda (motortemp , yttertemp(??) batterispänning) Latentvärmare= saltfyld thermos som snabbt får upp motorn i arbets temp även vid -25 håller "värmeladdningen" i upp till 48 (??) h allt för en snabbt varm bil" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Men är det nån timerfunktion till latentvärmaren...? Vad gör den isf? Värmer kupén vid utsatt tid? Enda nackdelen med latentvärmare jämfört med vanlig värmare är att man får skrapa rutorna antar jag...? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.