AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.205

Elfläkt E28..vad passar?

bustorp
Jag tänkte ev. byta ut viskofläkten när den pajar mot en elfläkt.
Finns det någon som har tips om fläkt från annan bil som passar storleksmässigt, bara att ploppa dit? Eller någon speciell universalfläkt?
Var/hur sätter jag givaren eller kan jag använda original utan att det stör? I s f hur?
Ska inte ha brytare i bilen.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Varför byta ut viskokopplingen , när den bara kostar ca 950 kr ny ????

Billy B-10
Länk
En kompis monterade elfläkt på sin bil. Han letade runt ganska länge på skroten innan han bestämde sig för en fläkt från ford scorpio. Den hade tydligen smidiga fästen och var lätt att få plats med. Nu var det inte någon E28 som han skulle ha den på, men jag skulle tro att den passar fint där också.

Givare tar man med fördel från någon opel från slutet på åttiotalet. Det verkar som om väldigt många bilar har likadana givare, med samma gänga och allt. Ofta sitter de gängade rakt i kylaren, men det är ju lite svårt att göra i efterhand. I stället kan man skaffa en rörstump och sätta mitt på den övre kylarslangen. På denna rörstump svetsar man ett mindre rör som är gängat för att passa denna givare.

Jag såg på min brors gamla saab 900 2,0 16V -89 att det satt nästan exakt ett sånt rör på kylarslangen, och det såg ut att vara orignalmonterat. Kanske är det allra bästa att försöka hitta ett sånt rör på skroten så är det färdigt från början.
bustorp
billy:
Än är det väl ingen panik då jag har en beg. visko i reserv, men
jag tror mer på elfläkt. Det finns mer o mer idag. Då kan det vara lämpligt att ha ett färdigt kit hemma den dagen viskon pajar för att testa. Mätaren rör sig lite när det är riktigt varmt o man kör sakta så den är väl på gång. Sen går det ju alltid att återställa om man vill, eller hur?

Baalzamon:
Tack för tipset om Scorpiofläkt. Ska kolla om den passar. Rör på slangen vill jag undvika om jag kan men det får bli sista utvägen om det kniper.

Ser fram emot flera tips som funkar......

bustorp...
Ja ja , det är lungt.....visst kan man göra så...
Jag hade en gång en 528i -85 med 535 motor i , och den hade elfläkt , den hade den elfläkten som sitter framtill på modellerna som har AC och det är samma modell som även sitter på E-34 karossen med AC..
Sedan hur det var kopplat kommer jag ej ihåg nu , men det fungerade utmärkt iaf....

Billy B-10
Länk
bustorp
Tänkte inte på det.... tack för tipset.

Obs ! på den hade de vänt på den så att den satt på insidan precis som den som sitter i bilen nu !!!!!
Det fungerade kalasbra.

Billy B-10
Länk
bustorp
Polvände dom den också?
Annars går den väl på fel håll eller tänker jag fel?

Det kan jag ej svara på 100% säkert , men jag tror inte att de gjorde det....

Billy B-10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.