|
|
|
|---|---|
|
Helt ny inom detta. Har i princip köpt en Z3, men jag vill inte köra den 1000km genom Nord Europa utan stöld&vagnskade försäkring. Mitt bolag If kan inte hjälpa mig, någon känner ett bolag som är villig att försäkra en "tysk" bil? Fråga två, får man eller får man inte köra runt med den "röda" export skylten i Sverige? mvh Chris | |
|
Folksam hänvisar till www.huk-coburg.de de tecknar efter vad jag har förstått försäkring, dock måste du betala ett års försäkring i förskott för att sedan få tillbaka pengarna som jag fattat det. "SCHeckheft" kollade upp det åt mig. I princip är det efter vad jag förstår i nuläget endast vissa LFbolag i Sverige som ger en sådan försäkring, i Östergötland vägrar de t ex. Tyvärr får du nog finna dig i att endast åka trafikförsäkrat alternativt ta hem bilen på en biltransport. Jag har skrivit till Länk dock verkar de kunna mycket mindre om mig och har vad jag vet inte gjort något åt det stora problemet att man kör 100-150mil med endast trafikförsäkring med bilar för 100, 200, 300KSEK och uppåt. Hur många skulle acceptera det med en bil de köper i Sverige? Du får köra omkring med den tyska exportplåten så länge den gäller. Dock endast trafikförsäkrad. |
|
|
Ta den på biltransport, litar du på firman som säljer bilen, kan du skippa att åka ner överhuvudtaget. Och byt bolag, kan inte IF erbjuda den tjänsten, du vill ha, behöver dom inga kunder! Mvh Stephan |
|
|
Har nu skrivit till konsument Europa, ska bli intressant att se vad de svarar denna gång! |
|
|
Hej! Jag köper alltid min vagnskadeförsäkring genom länsförsäkringar Skåne, kostar 1000 kr och varar i 7 dgr, och med 5000 kr i självriks, ja lite dyrt, men tycker inte att jag har så mkt val. Men de kräver att man har 2 försäkringar hos de tex villa + stuga eller liknande. Lycka till mvh |
|
|
LF i östergötland vägrar som sagt att sälja denna försäkring. Har skrivit till kommerskollegium på inrådan av konsument Europa och frågat vad de har för plan på att åtgärda detta vakuum. |
|
|
Jag köpte den försäkringen från LF Skåne som bologna996 pratar om. Det man ska komma ihåg med den är att det enbart är vagnskada, och enbart vid kollision. Dvs skadegöresle, stöld osv är man fortf. ofärsäkrad mot. Ang. de röda tyska skyltarna finns mycket regler. Eftersom Sverige alltid ska ha specialregler så är detta inget undantag: 1. De är endast giltiga 7 dagar efter att du har korsat svenska gränsen (även om ingen kan kontrollera när du kört in bilen i Sverige). 2. Endast turer från gränsen och hem, till och från reparationer, testkörning i samband med reparation och färd till och från besiktning är godkända. 3. När du varit på registreringsbesiktning och därmed blivit tilldelad ett svenskt regnummer, får du enbart köra hem bilen. Därefter får den inte köras förrän den har svenska skyltar och är påställd. Ovanstående punkter fick jag reda på från Vägverket då jag kontaktade dem efter att jag precis fått in min importbil i landet. Det är inte så många som känner till alla begränsningar (ofta inte ens polisen), så det är väl rätt vanligt att man använder sin bil fritt tills dess att skylten går ut. Varför man har gjort alla dessa begränsningar vet jag inte, men det är knasigt att man eg. inte får bruka en bil som har försäkring osv... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.