|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
hampe m3 |
Nu behöver ja verkligen hjälp, har möjliget att köpa tillbacks vår gammla m3.. Det är verkligen one of a kind, står mitt i en bostadsrättsombildning, men funderar på att bytta den till en hyres lgh m garage. Förlust affär på ca 300 000, men då får ja garage.. Behöver verkligen hjälp, vill inte skriva reg nummer påå den eller beskriva den då det är en speciel bil m väldigt speciel uttrystning. (org utrustning alltså, inga plst tjolar o skit) mvh hampus |
| vad är egentligen ditt problem.. | |
| Funderar du över vad du ska välja eller? | |
| Ja, vad är det du vill ha hjälp med egentligen? Behöver du hjälp att välja mellan bil och bostad så är valet självklart - bostad. | |
| Årets mest skruvade inlägg...snaps till sillen idag? | |
|
Så du ska byta bostad för du vill köpa tillbaka din gammla M3 hmm ok? eller? Du ska nog skriva i ett annat forum för bostadsrätter eller hyreslägenheter. Här pratar vi bilar........ok? Just real M-power |
|
|
Det är väl självklart. Hans gamla M3 håller på att ombildas till en bostadrätt och om han köper denna så kan han sedan byta den mot en hyresrätt med garage. ___ //Ulf |
|
|
Alla tomtarna är nog inte hemma;) " BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk |
|
|
LOL programmer :o) |
|
hampe m3 |
tråkig attityd, anledningen till att ja frågar är att ja inte kunnat sluta tänka på den, (m3 an alltså) Kanske ett skit problem för er min inte för mig. Bor idag i en hr som ska ombildas till en br, men där jag bor idag kan jag ej köpa tillbacks min bil då det är helt omöjligt att få garage. Det är inte ekonomin det hänger på utan möjligheten att bejaka ett av mina största intresen. Sålde min bostads rätt för 5 år sedan då ja flyttade till en annan stad, men bor sen 3 år tillbacks i sthl. O nu är det så att den lgh som ja bor i ska ombildas till en bostads rätt. Frågan är alltså, bo kvar, o vetta att bilen förmodligen kommer i orätta händer, eller flytta till en annan första hands kontrakts lgh m garage, större fräshare, stam bytt mm Jag ser inte detta inlägg som skruvat, anser ni det behöver ni väll inte skriva det. mvh hampus |
|
Ditt första inlägg var i princip totalt omöjligt att förstå. Läs det själv så får du se. Som jag redan sagt så är det ingen tvekan om att bostaden ska gå före M3:an i mitt tycke, men på ditt resonemang hör jag att du redan bestämt dig för motsatsen. Hoppas du tänker om. Lycka till hur som helst! |
|
hampe m3 |
nu är det inte så att det handlar om en vinst affär på en halv miljon. vi kommer att sälja den i januari då vi länge funderat på att flytta då vi inte längre trivs, till ngt störe o fräshare. Då e det en beräknad vinst efter renovering på ca 150 000-250 000 om man uttgår från att bostads priserna inte rasar uttan håller sig ungefär som idag. Då gäller det att köpa dyrare eftersom skatten blir äckligt hög på vinsten, om det nu skulle va så att man inte köpte dyrare, Det är ju inte direkt så det handlar om livets klipp.. |
| Som sagt, du verkar redan ha bestämt dig. :) | |
hampe m3 |
har inte ricktigt bestämt mig, hade hoppats på ett par svar från några ricktigt galna bil entusiaster, en trvlig själ har i alla fall kontaktat mig per maijl, tack. Liste vill tacka dig för det sättet du svarar på, känns bättre att läsa. Förstår bara inte varför det ska va så självklart att välja bostads rätten o göra en liten vinst, kan tillägga att både ja o gumman vellat härifrån ett bra tag, o vi båda har en stadig ganska god ekonomi.. |
| Har du inte funderat på att försöka skaffa bara ett garage, t ex i det område du skulle vilja flytta till och ha M3:an parkerad där? Då kan du ju bo kvar ett tag till och försöka tjäna pengarna på bostadsrätten och sedan flytta till M3:ans område när affären med bostadsrätten är klar. Behöver du inte M3:an dagligen kanske det kan vara värt besväret att behöva förflytta sig några km eller någon mil för att få lufta den på helger och övrig fritid? | |
hampe m3 |
har letat garage i 3år, men 5000 i månaden är lite väl saftigt. i vintras såldes en garageplats i vårat närområde de ville de ha 120000 för, lite saftigt för ett garage. för att man ska kunna sova tryggt så krävs det att man måste komma till bilen snabbt, ifall larmet går. i de område vi bor i vet alla vem ja är o vice versa, så bilen står trygg förutom för parkeringsskador, lekande barn, lapplisor o äckligt smuts. kort sagt det är ett helvete att få en garageplats i stockholm. |
|
Hampus, ber om ursäkt att jag skämtade lite med ett för dig viktigt dilemma men du bjöd ju in lite själv med ditt första inlägg som var något oklart. Håller med dig att pengar inte är allt men samtidigt så tycker jag man inte ska kasta bort pengar i onödan. I regel när HR ombildas till BR så är det en bra och ibland mycket bra affär för den enskilde. Om detta är på gång inom kort så skulle jag hitta en lösning som mx5 beskriver ovan för att ändå kunna utnyttja förmånen med omvandlingen trots att du köper tillbaka bilen. Du behöver sedan inte köpa en dyrare BR utan lika dyr räcker samt att om ni köper en något billigare så är det bara mellanskillnaden du betalar 20% skatt för. Även om ni inte köper en ny BR så ger en vinst på 150-250' faktiskt 120-200' i fickan efter reavinstbeskattningen. Även om du har ett bra jobb så tar det nog en stund att spara i hop den summan. Helt klart (enligt min mening) värt att leta en tillfällig förvaring för M3:an på några månader. ___ //Ulf |
|
|
Satsa på bostadsrätten. Du hinner med många m3:or i framtiden. Köp en m3e46 för 180' om tre år istället. |
|
|
Håller med BjörnB. Tillhör dem som bott mig rik men (nästan) ruinerat mig på bilar. Se det inte som lägeheter och bilar utan som ólika affärer, i så fall blir det lättare att fatta beslut. Lycka till |
|
|
För guds skull flytta inte ur din HR som håller på att ombildas till BR. Är det en E36 M3 vi pratar om? Du kan köpa 2, kanske 3 för de pengarna du gör dig på din boendeaffär. Det är säkert en jättefin M3a, men är de tvärt kostnaden på 100k, plus att du förlorar 300k på ditt boende. Dvs, den riktiga kostnaden för din e36 m3 blir 400.000 plus ränta? Jag skulle personligen aldrig göra det bytet, framförallt inte stressa fram det som det är nu. |
|
hampe m3 |
har löst det, en god vän köper den, han vet ju trorts allt vad han köper. Känns helt ok. o ja tillhör den som ruinerat mig på bostadsrätter o bilar ;) Får se hur det blir me den här äckliga lägenheten nu.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.