AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
729

Färg på bilen från vägarbetsfordon!

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Körde sent igår kväll med 325an på E18 utan för stockholm i höjd med Stäket för er som vet var det ligger. Där körde två lastbilar och målade nya sträck på vägen.

Den bakre bilen hade en pil som visade att man skulle lägga sig i vänsterfilen medans den främre målade jag bytte fil långt innan men när jag passerade så märkte jag att det stänke och lät som att grus slog mot bilen.

Jag körde in på närmaste Shellmack för att inspektera och givetvis var bilen full med små vita prickar i fronten samt på huven och taket. Efter som det var mörkt såg jag dock inte alltför bra. Tog en borstfri tvätt i hop om att skiten inte satt sig och ganska mycket försvann. Idag när jag så bilen i dagsljus ser men dock att det finns en hel del småstänk som kanske inte medel-Svensson men som stör mig.

Min fråga är om jag har några rättigheter gäntemot VV eller dom som hade i uppdrag att måla sträcken. Det kan ju inte vara rimligt att man ska riskera att få bilen ommålad när man färdas på öppen allmän väg?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Mitt tips är att oroa sig för färgen först och vägverket sen.
Toknoggrann tvätt + avfettning följt av t-röd eller liknande på trasa för att få bort färgen. Gå inte på med starkare produkter än nödvändigt. Börja milt och gå mot det starkare hållet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Kanske lite OT... MEN det borde gå att polera bort sånt, fast ring till VV och förklara för dom. man tycker ju att du borde få nån sorts ersättning
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Självklart är färgen viktigare att den kommer bort än att VV får pisk. Trodde att den försvann igår på macken. Såg först idag på dagen i dagsljus att den var kvar.
Har precis varit ute och hållt på en lång stund. svamp+schampo funkar inte. T-röd går heller inte så bra. gnuggar man med nageln så går det bättre men vem vill göra det över hela fronten.

Mycket av det som jag trodde var färgstänk är tyvärr väldigt djupa stenskott som har sabbat fronten duktigt.:( dom måste på något sätt borsta sträcken fria från grus som kommit ute på vägbannan eller nått i den stilen.

Det är såklart omöjligt att bevisa att stenskotten inte var där så dom lär man aldrig kunna få någon ersättning för eller vad säger ni?

Blir helt tokig på saker som detta även om det är en bruksbil...
Känns bättre att sätta en repa eller dylikt själv i bilen än att någon annan gör det...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.