AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.943

Läcker olja - men varifrån och hur svårt att fixa?

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu börjar det bli såpass mycket olja undertill på bilen (535i E34 -89) att det stör mig ordentligt. Så nu är det dags att ta tag i problemet. Jag har försökt hitta var det läcker och misstänker följande ställen listade nedan. Men behöver lite hjälp om någon vet något mer om detta.

Oljetråget
Första upptäckten jag gjorde var att två skruvar saknades, se Länk. Detta är vad jag kunnat söka mig till relativt vanligt. Bara att köpa nya och skruva dit med andra ord.
Nästa upptäckt var att många av oljetrågsskruvarna satt ganska löst. Även detta något som är relativt vanligt. Bara att dra åt igen med rätt moment.
Men efter att dragit åt oljetrågsskruvarna kan man se att efter lite varmkörning att olja ändåså tränger ut genom skruvhålen (inte i skarven mellan block och oljetråg), se bilderna Länk och Länk. Vad kan man göra åt detta? Ny oljetrågspackning?

Timing Case
Nästa ställe jag identiferat är mer svettning än läckage. Det verkar som det tränger ut en del olja kring nedre timing case och/eller läckage kring kedjespännaren, se Länk.
Bytte nyligen fördelarlock och rotor och kring övre timing case såg det torrt ut men ska ta mig en närmare titt för säkerhets skull. Det var torrt i fördelarlocket iallafall.
Så är det nya packningar till nedre timing case och/eller något som brukar läcka kring kedjespännaren? Såg det fanns någon typ av tätningsring till hex head skruven för kedjespännaren.

Motor Bak
Det läcker lite men definitivt märkbart från högra sidan av motorns baksida (sett i bilens körriktning), alltså in mot torpedväggen. Kan i princip inte se något alls, än mindre ta några kort, men är det någon som vet något som brukar läcka ut olja där? Har sökt men inte hittat något. Om man hittar något, hur byter man ut det? Lyfter ur motorn eller hur bär man sig åt?

Motor/Växellåda
Nästa ställe är mellan motor/växellåda. Torkade rent runt diverse ställen och varmkörde motorn. Efter några minuter var det uppenbart varifrån det läckte olja, se Länk.
Vad göra? Är det packningen för utgående vevaxel? (Vilket väl innebär riva ned avgassystem, kardan, växellåda, koppling, svänghjul o lite mer...)
tjena bmw-slangen.

jag hade samma problem på min bmw men det var främre packboxen som hade gett sig.( den som sitter närmast kylaren) troligen samma sak med din bil. jag har en oljetrågs packningandes om du vill ha. helt ny. kvitto finns ochså.

m.v.h malleboy
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En uppdatering...

Oljetråget
Det läcker friskt kring vissa skruvar och på vissa ställen verkar packningen ha gett upp helt. Så jag var inne på att köpa din packning, malleboy. Men sen insåg jag måste lyfta motorn en bra bit för att få bort oljetråget (på M30 motorerna).

Timing Case
Jo, den främre packboxen, nummer 2 på bild Länk antar jag du menar, verkar inte vara helt frisk heller. Även delarna 3+4 kan kanske behöva bytas också.

Motor Bak
Har kravlat runt på marken och vet nu att det läcker en del från 10+11 på bilden Länk men torrt kring 17+18 iallafall. För att komma åt att fixa detta måste motorn lyftas ur/upp antar jag.

Motor/Växellåda
Tja, bakre packboxen motor läcker. Behöver bytas helt enkelt. Packbox för utgående axel på lådan bör nog bytas också.

Inser att det är enklast att fixa allt på en och samma gång. Men har helt enkelt inte allt som behövs för att riva bort växellåda och lyfta ur motor där jag är nu. Dessutom behöver jag bilen om lite mer än en vecka. Känns lite vågat, räcker att en bult går av på fel ställe och att man får fel reservdel... Väntar med all reparation tills jag är i Malmö och där kan det ta den tid det tar. Kommer väl att uppdatera tråden hur det framöver...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.