AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.015

Konstig bogsering

gu
159
gusse
320i Touring 2009
Trodde inte mina ögon! Åkte E18 österut förbi Barkarby. I mötande (på motorväg!) såg det ut som någon bogserade. Men det var en konstig bogsering. En bil puttade på en annan bil! Alltså bakomvarande bil "bogserade" genom att putta på! På motorväg! VArt har världen kommit...
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
haha, hoppas det inte var nyare bilar.....
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Nej, de såg lite risiga ut.
Förresten, nån som vet vad för regler som gäller angående bogsering? Inte får man hålla till på motorväg väl?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
gusse:
Du får bogsera på motorväg dock bara till närmaste avfart.
Sen finns det nog å andra sidan regler på hur man får bogsera och jag tror inte att metoden du ovan beskriver är så omtyckt av ordningsmakten...:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Utomlands har jag sett att det förekommer att man bogserar med en stång mellan bilarna, även i motorvägsfart på motorvägar. Jag har aldig sett det i sverige dock, tror inte att det är lagligt.

/Astroboy
Towbar. Funkar faktiskt förvånadsvärt bra påstår en bekant till mig.
rsarits
Är ganska säker på att på motorväg så är det bärgare som gäller
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På motorväg får man bogsera till nästa avfart.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att bogsera med stång måste väl ändå dom flesta ha prövat på eller är det så få som gjort lumpen ;-)

___
//Ulf
Har sett en ännu värre bogsering faktiskt. Det var också så att en bil puttade på en framförvarande men här satt det en kille på motorhuven och hade fötterna på bakstötfångaren på bilen framför. Alltså ingen direkt kontakt mellan bilarna. Såg ut att gå i 20-25km/h...

/Martin
Länk
Man får nog bogsera till närmasta avfart på motorvägen, fast man får inte köra fortare än 30 km/h trots att motorvägen är till för fordon som kan/får köras i minst 40 km/h.

/ Joakim

Länk
ErikW: jaha...jag skulle visst uppdaterat tråden :)

Programmer: det måste väl varit i armén? Det enda jag körde (i flygvapnet, F6) var folka-pickup och någon enstaka gång "valp"...

/ Joakim

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

ufo: Det stämmer att det var i armén och det var ofta valpar gav upp och behövde bogseras. Dom fick ju gå ganska hårt...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

ufo: på tal om lumpen så hade jag faktiskt en kollega där med samma efternamn som du har.

___
//Ulf
Programmer: du har mail

/ Joakim

Länk
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jag har en BMW-original bogserstång! Fattar inte varför de inte är lagliga att använda i Sverige, det är ju ett helt överlägset sätt att bogsera på. Man kan t.o.m. backa in ett fordon i ett garage eller liknande om det behövs. Inga ryck, ingen risk att bakomvarande kör på en och det har ju hänt att det har varit vintertid och man har blivit tvungen att gå ut och putta på dragbilen. Helt klart överlägsen...
Lastbilar får man bara bogsera med stång.
Så varför det skulle vara olagligt på personbilar kan jag inte förstå.
Sen att alla inte har en stång hemma är ju en annan femma.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Visst har man sett mycket konstigt i sina dar.För ett tag sen så körde jag och frugan om en bil med båtsläp.Frugan säger till mig att bilen hade ingen dragkrok.Vad säger du sa jag,ingen krok?.Mycket riktigt,när bilen drar in på en mack så kollar jag det hela å ser att han använder bla två st byxbälten,ståltråd och en hel del tjockare rep som dragkrok.Jag kunde inte hålla min trut så jag frågade killen om detta funkade.Jo da sa han,ska sälja båten så då får det gå.Skakade på¨huvudet å stack i väg sen.Dagen efter läste jag om en olycka i Strängnäs där en bil med båtsläp dragit i diket varav båten hade farit in i skogen.Mindre kul för killen om det nu var han hehe.Idioter finns det gott om.

BMW e lag
Jodå, bil som puttar framförvarande förekommer. Blev strandsatt i N.Y. pga en flygstrejk en gång och fick sova på ett motell vid en av infarterna, med säkert 5 filer in mot staden. Under en halvtimmes frukost mitt i morgonrusningen kunde man skåda mycket intressant där....) Trots fem filer var det en och annan som skapade en egen fil på refugen bredvid själva vägen, ett par stycken som puttade framförvarande i god fart sågs också men iofs var medelfarten låg. Kokande bil där föraren resolut slet upp huven och locket med tillhörande skållning sågs också, det var som en film alltihop.
Så är det nog varje dag där, och just i detta nuet också...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.