|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW freaks. Idag så hände något lustigt.... Föräldrarna var med på en runda i kärran och vid ett ärende på 10 min. så låste jag bilen av misstag. Dom kunde inte ta sig ut hur dom än försökte. Bilen var parkerad i skuggan men säker 40c i kupen och lite lagom klaustofobikänsla så tyckte dom det var allt annat än lustigt......Även om det tyvärr såg lite lusigt ut ....mmmm...... Frågan är nu: Går det att komma ur bilen utan att slå en ruta om detta händer igen? Hur gör man i så fall? Att slå en ruta kan jag nog fixa men vad göra??? Tänk på dom som har laminerade rutor och parkerar en hjärtsjuk åldring i solen! | |
| Borde väl gå att ta sig ut genom att trycka på C-låsknappen på mittkonsollen? Eller genom att öppna dörrren med dörrhandtaget två gånger i följd? | |
|
Två ggr i följd funkar bara när Du låst från mittkonsollen. Testade det själv direkt efteråt. Faktum är att dörrlåsknappen åker upp men dörren vägrar att öppna sig bara för att man låst med fjärren! Som en dålig skräckfilm, fast det var allvar för gamla föräldrarna! |
|
| Men rutorna gick väl ändå att hissa ner? Inte för att de skulle krypa ut genom dessa, utan för att få luft. Förstår att de tyckte att det var hemskt. Skulle inte vilja vara instängd i en bil så där. :( | |
| Hur ska man kunna hissa ner rutorna när dom är instängda utan en nyckel i tändlåset. Det är ju det som är det sjuka att en gammal människa kan ju få andnöd och kola av i värmen om dom lämnas i bilen och inte orkar slå sönder en ruta. Blir faktiskt förvånad över denna "dödsfälla" som det kan bli. Kanske inte för Dig o mig men tänk en gammal människa och man blir försenad på ett ärende..... Vågar inte tänka på kosekvenserna. Föräldrarna tyckte att det var riktigt läskigt och fick lite panik! | |
|
Din bil fungerar som den ska, det står i bruksanvisningen hur låssystemet fungerar. På E34 låser man den med bara nyckeln om man ska kunna komma ut innifrån. Jämför gärna med denna tråden: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik, det är det jag är rädd för! Ja, att detta är normalt. Har förstått det, så frågan är: Hur forcerar man lås/fönster? En gammal människa riskerar alltså att få hjärtflimmer om man låser bilen av misstag (Rena reflexen) och det är lite olustigt! |
|
|
Man ska inte larma på bilen med personer (eller djur) i den! På samma sätt låser man inte in folk i hus/lägenhet, där det inte går att öppna inifrån. Funktionen gör det betydligt svårare för tjuven, jag tycker det är en mycket bra funktion. Den har funnits på BMW sedan mitten av 80-talet, Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik! Jag låser väl knappast in mina egna föräldrar med flit va??? Säger ju att det var en reflex. Har Du aldrig låst bilen av misstag med passagerare i ??? Jag försöker inte få ut arvet i förtid.... |
|
|
hejhejhej 528:an, klart att Erik inte tror du låste in dina föräldrar med flit!! Men jag är böjd att hålla med Erik, varför larma när det är folk i bilen eller huset. Tycker det är mycket värre när folk medvetet låser in hundar i en bil som står i solen. Dom har svårt att påkalla uppmärksamhet eller slå ut en ruta. En människa har större möjligheter, tex slå ut rutan, påkalla uppmärksamhet eller ringa till "den som låst" eller till 112. Man jag har inga problem att förstå att dina föräldrar måste ha upplevt det som obehagligt, tom som otäckt. Även om det funnits "nödöppning" hade dom nog inte känt till det. Så det gäller att behärska sina reflexer ;-) Tur att det gick bra iaf!!! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Ett kul bustrix kunde vara på plats lämna bilen öppen och lägg lite pengar synligt tjuven går in och du låser dörren,troligt en mycket stressad typ därinne då.he he he he |
|
|
Curigan, tror jag ska följa ditt råd! Ett eget "fängelse" i förorten är aldrig fel..he,he....Finns många här som man skulle vilja bura in... Villarosa, jag är också böjd att hålla med...Varför larma när det är folk i bilen eller huset. Jag gör det då aldrig! I alla fall inte med flit..... Det är ju det jag vill ha sagt! |
|
|
Det finns en skröna om en kille som skulle åka med finlandsfärjan. Den här är från den tiden då det var n ytt med fjärrontroll för låsning av bilen. Alltnog han stod på akterdäck på färjan och bilen stod på parkeringen på kajan. Killen skulle visa kompisarna att han kunde låsa upp bilen "på distans". Så skedde, blink, blink; bilen var upplåst. Klick, blink; bilen var låst: Kruxet var att färjan börjat lämna kajen, så nästa klick; upplåst. Och nästa; ingen reaktion!! Kul att lämna bilen upplåst i 24 timmar på en kaj. Sant? Inte vet jag... __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Villirosa: På volvo om du låser upp med fjärren och inte öppnar nån dörr inom 2 min så låser den av sgi själv. Borde vara likadant på bmw. |
|
|
Oj vad jag slant med fingrarna, Låser den SIG själv ska det ju va. Och villarosa heter du ju(bor du i en rosa villa eller varför har du sånt lustigt namn?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.