AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
20.157

Insplanet, bara en bluff?

Sida 2 av 3
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Efter att ha aft försäkring ordnad via Insplanet i ett år. Naturligtvis Salus...så fick jag plötsligt ett inbetalningskort från "Försäkringstagarna förening" på 245 kr. Eftersom jag inte är medlem i ngn sån förening struntade jag i att betala. Då får jag plötsligt en påminnelese och ett hot om att" betalar Du inte så skall vi tala om för Salus Ansvar att Du inte gör det" vilket enligt dom skulle betyda att jag skulle få betala tillägg till minordinarie försäkring... Bluffmetoder!! Kommer nu att höra med bolaget som försäkrar huset vad dom kan erbjuda samt vad Salus Ansvar kan erbjuda. Sen kan Försäkringstagarna Förening (Insplanet) gå och dra ngt gammalt över sig!
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Tillägg: Hörde inte av Insplanet först när jag ville ha offert på Försäkring. När jag ringde upp dom tog det mindre än en minut för dom att fixa "den billigaste försäkringen". Man var dum som ett spån som nappade.
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Väntar fortfarande på offerten de lovade mig..

De ringer även upp efter ungefär ett år och försöker sälja på nå annat skrot med..

Dyra är de med..
Hej,

Det går INTE att få bättre pris genom att "slippa mellanhänder". Insplanet agerar försäkringsförmedlare och tar inte ut någon extra avgift för detta gentemot kunden, istället får insplanet ersättning av försäkringsbolaget i fråga.

Insplanet ger information på hemsidan om vilka bolag de räknar med, det borde väl alla förstå att de inte kan undersöka alla bolag i Sverige, det finns över 100 olika typer av försäkringsbolag i Sverige.

Och att tro att ett försäkringsbolag är mindre seriöst än andra är bara dumdristigt, alla försäkringsbolag i Sverige är under konstant inspektion och alla reglement är lagstiftade.

För övrigt jämför inte Insplanet med de större bolagen därför att de _oftast_ ger ett högre pris än de lite mindre bolagen som inte alla känner till. Varifrån tror ni de större bolagen får pengar att marknadsföra sig så hårt ifrån?
Dessutom är inte försäkringstagarnas förening Insplanet. Det är något Salus Ansvar kör med oavsett.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Sandensa:så dem större bolagen har större marginal än dem mindre menar du ?
Annars så funkar Mer kunder =mer Pengar i kassan också.....
Jobabr själv på försäkringsbolag och kommer ikontakt med kunder som är försäkrade i andra bolag genom Insplanet och gissa om jag erbjduit bättre priser ibland?Insplanet är ingen garanti för låga/lägst priser!!

Mpower
Tr
44
Treo
Ducati Hypermotard 1100s
mig av en försäkringsmäklare, att dom kollar med ALLA försäkringsbolag.
Tr
44
Treo
Ducati Hypermotard 1100s
Knepigt det här att skriva inlägg från en PDA, Konstigt nog är det just vad jag förväntar mig av en försäkringsmäklare, att dom kollar med ALLA försäkringsbolag. Att dom inte kollar med dom större försäkringsbolagen tror jag snarare beror på att dom inte lämnar någon provis, det kan ju vara så att dom större försäkringsbolagen många gånger har högre premier (men inte alltid) och inte vill bli gämförda med andra så enkelt. Oavsett vad så tror jag att Insplanet hade kollat om dom tjänat pengar på det.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Treo; Om man tänker till så finns det säkert många bra anledningar till att jobba självständigt för LF,IF Folksam Och Trygg hansa.
Insplanet är en bra sökmotor tillsammans med ett samtal till dem större bolagen då kan man vara hyffsat säker på ett bra pris!
Många efterfrågar inte bara lägsta priser tex LF är stora när det gäller lantbruk eller gårdar och ofta tjänar man på att lägga sin bil där också tackvare rabbater.
Trygg Hansa (Där jag jobbar) är erkänt bäst på barnförsäkringar och ger rabbater pga det
Folksam har halva sveriges kollektiva hemförsäkringar vilket knyter kunder.
Affärsiden är inte att vara billigast alltid helt enkelt.

Mpower
Jag är hyfsat säker på att Insplanet tidigare hade med några av de större bolagen, men att de slutade med det. Jag har aldrig påstått att de större bolagen alltid är dyrare, men om man har kollat upp dem och sedan jämför med Insplanet så har man iaf gjort allt man kan, Insplanets tjänst är kostnadsfri och det skadar inte att kolla upp de lite mindre bolagen som inte alla känner till.

Försäkringsbolagen använder egen statistik när de ska beräkna premier och risker och ett bolags priser kan skilja enormt bara därför att skadestatistiken etc. är så låg på just den bilen och det området i deras statistik. Därför är det bra att kolla upp flera bolag. Insplanet skriver på deras sida "Insplanet samarbetar med flera av Sveriges snabbast växande försäkringsbolag. Dessa bolag kan tillsammans erbjuda mycket förmånliga försäkringslösningar."

Varifrån får man att de undersöker alla försräkringsbolag i Sverige?
Ho
8
Honkytonk
330ci m-sport -02
Jag kollade runt med diverse bolag innan jag kollade med Insplanet. De fixade en helförsäkring med Sveland 2000:- billigare än jag själv kunde hitta, när jag ringde runt.

Det här med Salus ansvar och försäkringstagarnas riksförening (eller vad de heter) är att man är tvungen att vara medlem i någon av de föreningar de samarbetar med, som skogsägarnas eller försäkringstagarnas, för att kunna bli kund hos dem.

För mig har de funkat bra, men det är nog bäst att kolla upp priser själv först.
sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Jag hörde med insplanet när jag nyligen försäkrade min bil, dock var deras alternativ 500 kr dyrare /mån än www.atava.se, nytt trygg-hansa företag som endast finns på internet, dvs man får inga papper hem, allt är elektroniskt.

Bl.a. så får man betala 50 kr för varje gång man behöver ringa kundtjänst, förutsatt att man inte har en skadeanmälan, för att hålla nere kostnaderna.

Dock så hände det nått när jag betalade min årsförsäkring, för att summan gick upp från 3643 kr/år till 5522 kr/år, och detta såg jag när jag redan hade betalat, dvs det enda stället summan 5522 stod var på kvittot!

Om dom löser detta problem föredömligt så kan man nog skippa insplanet och direkt gå in på atava.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Jag ringde insplanet för att för skojs skull kolla vad det skulle kosta att försäkra en bil jag planerade att köpa. Det blev inget köp, det var för ca 1 månad sen. Däremot kom idag en premiefaktura på 12476:- från sveland.
Konstigt tänkte jag, jag har inte beställt försäkring från dem. Sen såg jag att den avser en bil jag inte ens äger!
Det är ingen offert, det står premiefaktura på räkningen.
Får de ens lov att göra så?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
sallepwr:du har ångerätt hur som helst så betala inte in eller om du är ambitiös ring upp och säg att du inte behöver den.

Mpower
KG
11
KGB
325iC -93
Min flickvän fick en offert via Insplanet från Salus som hade lägst premie för vår bil. När jag pratade med OrginalFörsäkring idag var de över 5000:- billigare för en helförsäkring. Det lönar sig att ringa lite själv också för att ta in information verkar det som...
Wi
44
Wintis
M3-2016
Jag använde mig av dom till min Honda förra året efter att jag själv ringt runt. Dom fixade en försäkring i Sveland runt 15% billigare så jag är nöjd.
kh
3
khaaan
325ix e30 -87
För att sammanfatta allt, ring runt själv till dom bolag du själv väljer, så slipper du oroa dig för att Insplanet inte kollar på Alla bolag. Ett tips är att där du får ett bra pris, kolla gärna resten av dina förs, Hemflörs eller t ex Husförs, lönar sig på dom flesta bolag att samla allt!

vi hörs!
Skojarfirma helt enkelt. Dom tipsar om bolagen som ger dom själva fetaste bonusen. Anlitade dom för att testa deras trovärdighet. Den var ett SKÄMT!

Bluffare i stora drag!
jo
3
jonne65
130i -05
Prövade insplanet och är så sjukt förbannad. Killen tecknade mig utan att jag tackat ja till försäkringen utan bara bett honom att maila mig självriskerna. försökte först ringa men fick inget svar, mailade sedan men utan resultat, va tvungen att ringa salusansvar själv för att reda ut det. fick sedan svar från ett bolag som jag samtidigt skickat in till som heter Insfinder och fick ett helt annat bemötande. han förklarade klart och tydligt vilka bolag dom kollade och erbjöd sig även att kolla upp bolag som dom ej hade avtal med som han trodde skulle ha en bättre premie. Ringde sedan upp efter en stund och HALVERADE min salupremie från 14150 till 7659 hos WLI med grymt mkt bättre självrisker dessutom. Insplanet ska fan va glada för att jag inte anmälde dom. Hoppas Insfinder kör över det där jäkla skojarbolaget för jag vet iallafall vilket bolag jag vill ska hjälpa mig med försäkringar i framtiden.. go Insfinder

jo
3
jonne65
130i -05
Vid närmare eftertanke borde man fasen anmäla dom, vet någon vart man bäst vänder sig?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.