AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.132

Wobblig M62 vevaxel hjul, vad kan det vara?

bs
29
bsvensso
540iA -97
Igår uppstod ett nytt knackande från motorrummet. Första visuella inspektionen visade ingenting, antagligen för mörkt. I morse när jag startade upp den såg jag att mellan kyl fläkten och blocket sitter det ett antal rullar med remmar. Den nedersta i mitten (från vevaxeln antar jag) wobblade som om den satt alldeles löst!
Det verkar som den sitter så löst att det orsakar knackandet. I övrigt går motorn alldeles utmärkt verkar det som, stadig tomgång och inga andra vibrationer, tvekningar eller liknande. Inget tickande heller.

Jag lyckades ta mig till närmsta BMW verkstad (Hexagon BMW, Kentish Town) på ungefär 20 minuter, förhoppningvis utan att orsaka några ytterligare skador. Det verkar som knackningarna är värst på tomgång, vid lite högre varv försvinner de nästan helt, fast jag varvade aldrig mer än c:a 1500.

BMW mecken trodde att någon kanske inte hade dragit åt bultarna ordentligt vid sista servicen (tre leddar kvar) men de tog in den och ska förhoppningsvis börja titta på den imorgon. På mitt vanliga forum (Länk föreslog någon att det kanske är fel på storändarna (jag antar att det är lagren i ändarna på vevaxeln)??
Wobblet såg ganksa stort ut, kanske +-5 mm, eller så. Det känns inte som det riktigt passar med dåliga lager, speciellt som motorn går perfekt i övrigt.

Vad tror ni?
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Låter som ett klassiskt svängningsdämparras, vevaxelremskivan är två delar med gummi emellan, och det kan släppa.

MVH fredde
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Denna länk funkar nog bättre till "ditt" vanliga forum :)
Länk

///MVH Hasso
Länk
bs
29
bsvensso
540iA -97
Ahh, klassiskt som att jag är inte den enda som råkat ut för detta?
Dyrt eller svårt att fixa?

Normalt skulle jag försöka fixa liknande smärre problem själv men den här gången var det relativt bråttom eftersom jag verkligen vill ha bilen färdig på Torsdag när brorsan kommer hit och hälsar på. Nu får BMW göra det, men det blir säkert dyrt. Inte för inte som de kallas $tealers här :-)

Tack för responsen, på något sätt känns det redan bättre...
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Lagren i ändarna av vevaxeln har mig veterligen inget eget namn, däremot tror jag Big End bearings är vevstakslagrena (storänden)
Dom kan aldrig påverka remskivan.
bs
29
bsvensso
540iA -97
Hasso,
Tack för länk fixen, har inte vant mig vid Autopower ännu :-)
Det var big-ends de kallade det för så jag hoppas de helt eknelt inte fattade riktigt.

931fredde,
Jag visste inte att remskivan var tvådelad och hade inbyggd dämpning. Läste väl inte Bentleys eller TIS tillräckligt nogrannt ;)
Det låter som den diagnosen passar perfekt på symptomet, förhoppningsvis ett gott tecken.
bs
29
bsvensso
540iA -97
Här är en länk som troligen visar skurken i sammanhanget:

Länk

Synd att det är den dyraste pytteln i hela bält systemet!
:(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inget direkt vanligt fel på E39 540. Dyr pryttel 2800 i Sverige.
Det är nog lättare för dig att anpassa dig till Autopower än jag har på div engelska BMWsajter :)

///MVH Hasso
Länk
bs
29
bsvensso
540iA -97
£848, and counting...
:(
bs
29
bsvensso
540iA -97
Det slutade på £987, urk...
Totala arbetstiden för detta var 3,5 timmar.
Varje timme kostar £130 + Moms!!!!!!!!!
Inklusive 10% rabatt för en äldre bil.
Vad tar de i Sverige på BMW?

3,5 timmar utspritt på 4 dagar, inte speciellt effektivt eller vadå?

Till råga på eländet vart det repor på taket. Inte direkt firmans fel, det verkar som de skapats av en byggarbetsplats bredvid deras uppstöllningsplats, men ändå!
Till firmans försvar så knusslade de ingenting med detta utan har lovat att lacka om allt som skadats och väl det. Det var som tur är inga jätte skador men några repor lacken. Som godwill fixar de också en rostbubbla bredvid bakluckelåset och ett större stenskott bredvid njurarna på huven så det var inte bara elände :)
Å' andra sidan, fattas bara med det tim-priset!
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Argh, pratar vi GBP? I så fall är det nog toppnotering i timpris...

Men det betyder att delen/delarna kostade typ 500 pund, vad var det som var fel då? Låter som det var ett rejält ras.
Det tar ju knappast 3,5h att byta svängningsdämparen heller.

Verkar som de kanske räknat in lackrepet i priset redan...

MVH fredde

bs
29
bsvensso
540iA -97
Ursäkta om jag var lite otydlig eller inte tydlig alls.
De bytte mer än bara svängningsdämpare. Diverse remskivor, remmar, plus en skadad ledning till ACn och till slut även en felkodad termostat. Delarna (inklusive varenda mutter) vart c:a £450 (GBP) plus ovan nämda arbete.

Men tim-priset....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.