AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.135

Fråga ang automatlåda i E39 528iAT

Mr
16
Mr J
528iAT -00
Undrar om det är någon som vet vad detta beror på:

Har en E39 528iAT -00 där atmlådan ibland beter sig lite märkligt...

Vissa gånger när bilen startas och man lägger i "D" och ska köra iväg är den seg som bara den..., är det lite uppför så måste jag stampa plattan i golvet för att överhuvudtaget ta mig framåt och då i ca 3 km/h... OBS! Jag trycker inte ner pedalen det där lilla extra "kickdown-läget" som kräver lite hårdare tryck på gasen. (gör jag det blir det en riktig "kick-down" och bilen skjuter iväg vilket man inte vill när man ska ut ur en korsning eller liknande) Bilen kommer igång när varvtalet börjar komma upp till 4000 r/m, då går den bättre men fortfarande segt. Detta problem uppkommer inte varje gång utan bara ibland.

Kan det ha att göra med att det är så kallad "adaptiv låda" (tror jag det heter) och vi är två som kör den, att lådan känner av och har ställt in sig på den tidigare förarens körsätt?? Tycker själv att den ändå borde dra som vanligt i starten oavsett vem som kört innan.

Kanske blev lite svårt att förstå detta men om någon har ett liknande problem eller vet vad det kan vara skulle jag vara tacksam!!

Har sökt på forumet men inte hittat någon lösning.

Tacksam för svar!!

Mvh
/mathias
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Välkommen till forumet!

Låter som kamaxelgivaren spökar för dej kanske ska du lämna in bilen för ett diagnos,annars kan du pröva med att "nolla"automatlådan genom att lossa batterikablarna från polerna sedan lägga ihop plus och minus kablarna i 20-30min.Fast tror inte du har ett låd problem utan mera ett problem med motorstyrningen.

mvh
Låter definitivt som bilen går in i något av de olika nödprogrammen pga nån störning i motorstyrningen. Givare på kamaxel eller vevaxel är som sagt tänkbara bl.a. Någon indikering borde tändas också i ett sådant läge, och det lagras fel i minnet som sedan kan läsas ut på verkstaden.
Det har inte med den adaptiva funktionen att göra, denna ger inga snabba eller så här drastiska förändringar.

FP
Mr
16
Mr J
528iAT -00
Tack för era svar!!!

Ska åka på verkstaden och be dem läsa av felminnet.

Mvh
/mathias
Mr
16
Mr J
528iAT -00
Hej igen!

Vill bara tala om att jag idag varit på BMW och läst av felminnet som visade att kamaxelgivaren inte fungerade. Bytte den och åkte därifrån... Nu går bilen som den ska igen.

Vill därför tacka för era tips och är det någon som undrar så gick det lös på totalt 1 466 kr.

Mvh
/mathias
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Hejsan!

Har nyss hämtat hem min 528iA touring -97. På vägen hem fick jag erfara något som liknar detta. Bilen tappade helt enkelt effekt, samt blev ryckig, misstände och bluddrade på vissa varvtal. I övrigt så hördes inga missljud och detta händer inte alltid utan kan ske mitt under körning.

Vad kan detta vara?? Känns inte så kul då man just köpt bilen och problemet inte infann sig vid provkörning...
Kan vara mycket. Läs av felminnet så bör det framgå där.
Trottelgivare, luftmassemätare, givare till kam eller vevaxel osv är tänkbara.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.