|
|
|
|---|---|
|
Hej På min nyinköpta 318is (m42) -90 finns det ett knackande sommuppträder mellan 2500-3500rpm. Knackandet verkar komma från ventilkåpan och uppträder framförallt när man accelererar svagt eller har jämn gas, gasar man fullt "förbi" dessa varvtal så hörs det inte. Enligt två kamrater (som inte meckat med BMW tidigare) som lyssnat på motorn så kan det vara en av de hydrauliska ventiltryckarna som inte hänger med riktigt. Kan detta stämma? Om det är så hur vet jag vilken? Kan det räcka med en "oiltreatment"? /Fredrik | |
| Låter som en sliten kamaxel. Hur långt har bilen gått? | |
|
Bilen har gått drygt 23.000 mil. Jag tycker att jag skulle haft problem med knack på ett större varvtalsregister om det var kamaxeln? /Fredrik |
|
|
har för mig att det oftast är spännare (ibland kedjan) som är sliten. jag bytte spännare och blev av med ljudet. /karl BMW 318is -90, |
|
|
Hej igen Nu har jag varit hos BMW, och de var övertygade om att det var en ventiltryckare som hade gett med sig. Så nu kommer den stora frågan, hur vet jag vilken? Är det bara att plocka ut en åt gången och prova? Serviceteknikern på BMW tyckte att jag skulle byta alla.... 4200:- i material om man köpte av dem... /Fredrik |
|
|
Mitt råd er å bytte registerkjedestrammeren først. Koster 4-500,- og byttes på 10 min. Strammeren er en svakhet på denne motoren og er kommet i en forbedret utgave. Frode H. |
|
|
Hej Frode Att byta spännaren var min första tanke också, men efter att ha gått igenom pappren på bilen så hittade jag ett kvitto från BMW Göteborg att spännaren var bytt för bara 3.000 mil sedan, så den borde vara OK. /Fredrik |
|
|
Da er nok kjedestrammeren ok. Kanskje det går an å høre på motoren med en slik stetoskop sak. Länk Slikt utstyr blir brukt av folk som jobber med upplagringer. Da kan du kanskje høre hvilket område lyden kommer i fra og du slipper å skifte alle løfterene. Frode H. |
|
|
Hej jag hade också problem med att min Is (knackade) det började med att jag böt sträckaren till kamkedjan. Men det gav inte så stort resultat, därefter så öppnade jag kåpan till kedjan och fick där se att den nedre kedjestyrningen hade nöts av och bitarna som satt kvar låg runt om hela kåpan och nötte på kedjan, det kunde ha slutat illa ifall jag inte hade upptäckt felet Så i alla fall böt jag dessa styrningar samt en ny kamkedja och blev av med missljudet. hoppas du slipper gå igenom denna procedur /danne |
|
|
Lyfter denna diskussion eftersom vi nu tagit av tråget till motorn och där fann vi ganska stora flagor av något som ser ut att vara koppar. Största biten var ca 10mmX4mm och ca 0.2mm tjock. Första tanken var "oh shit, ram eller vevlager" men jag undrar om det kan vara detta. Borde det inte varit lite mer "finmalt" då? De bitarna jag fått ut ser mer valsade ut. Mvh Fredrik |
|
|
koppar?? på min gick hjul 11 på denna: Länk sönder... det krökte lite ventiler... :( det är tydligen en svag punkt på motorn, kolla även där detta hjul är fäst i blocket. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.