|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ciao, som sagt så pajjade min automatlåda på min 540 -93iA Hörde en kompis sa att jag ska absolut ej byta "läge" t.e.x. från E till S på automatlådan när bilen rullar. Någon som vet? | |
rsarits |
Spelar ingen roll, det är bara en programändring i styrningen till lådan. |
|
Helt ofarligt! Däremot ska man inte lägga i drive när man rullar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ok tackar. Känns ju lite fel att man ej ska kunna ändra under färd. Men ok, det med driven låter ju vettigt. |
|
|
Lägena N-D har väl ingen spärr, borde således inte vara farliga att flytta i mellan även under rullning eller? FP |
|
Paap Reeder |
.. jag pillar ständigt mellan E och S. Ibland säger hustrun: ".. gå tillbaka till E!" ty hon känner när V12:an intar beredskapsläget .... och anar att nått är på G (d v s hon misstänker att det är ngn som skall rökas...). TROR att S innebär en hel del förändringar i boxarna. Tändpunkten flyttas framåt som morrhåren på katten HasseKasse när en skata landar 3 m framför på gräsmattan. Blandningen "fetas upp" litet. Lådans box ändrar växlingspunkterna, LU går ur o s v. Petar man sedan i E igen lugnar allt ner sig igen och avslutas med att LU går i. Helt normalt att byta E <-> S < - > M "under gång". MVH /// Paap R |
|
Jepp, visst kan man koppla till/från sportläge osv under färd, lite svårt att använda steptronicen annars...) Men drive-neutral och tillbaka när bilen rullar var mera intressant, nån som kan verifiera vad som skulle kunna vara skadligt, rent tekniskt? FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har aldrig varit farligt att skifta från N-D-N vid färd. Enda sättet att "koppla ur och styra färdriktingen" vid halt väglag och för att häva en sladd. Dvs innan alla hjälpsystem fanns. Därför är växelmekanismen konstruerad så att det inte är spärrar just mellan N-D-N. Självklart ska växlingen ske med motorn på lägsta varvtal. ///MVH Hasso Länk |
|
Flyttat mellan drive och neutral (under färd) har jag gjort tusentals gånger genom åren och inget har hänt med mina lådor. Därimot ska man inte lägga i P innan bilen står helt still men det är väl inget nytt. |
|
rsarits |
R är inte heller bra att lägga i om bilen rullar framåt |
|
P och R är ju liksom självklart att inte peta i, dessa har ju spärr osv. Då har vi redat ut N och D under färd iaf. FP |
|
|
Ok, då vet jag alltså : det är absolut ingen fara att byta mellan de olika lägena S och E under färd. Är ju bra att veta om man ska köra om eller visa bakljusen till någon ris-kokare :-))) |
|
|
Hrm. Jag räsar gärna lite med min Honda VTX....) FP |
|
|
tjenare! trevligt att ni pratar automatlåda.. undrar vad M betyder va inne på BMW i krstd men dom där gissar mest tyvärr fick en gissning på att det kunde betyda Mudd & Snow men tycker inte att det verkar stämma.. Har för mig att man inte ska rulla bilen i mer än max 10km/h i läge N på en automat.. för att lådan kan rasa på den.. det är bla därför automatare inte har någon ögla fram för bogsering.. //Gandsjö |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Max 70 km/h och max 150 km e39 med automat. Gäller enbart om motorn inte är ingång annars kan man bogsera hur som helst. Och dom har ögla fram :) beror på var du skruvar i den. Det finns lådor som inte får bogseras mer än i 10 km/h men det gäller när motorn inte är igång. (Fords automater bland andra) ///MVH Hasso Länk |
|
Gandsjö: Du har alltså inget hål för dragögla på din bil med automatlåda? Antingen så är du inte i dina sinnesfulla bruk eller så är det nåt skämt jag inte förstår. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Jo jag menade när motorn inte va igång.. Jag har ingen dragögla alls fram på min automatare.. antog därför att det var för att man inte skulle bogsera utan... men antar att det måste vara ett skämt då nån tidigare har väll tyckt d va kul att plocka bort den.. inte vet jag.. nån som har svar på vad M läget betyder? //Gandsjö gandsjo@bredband.net |
|
|
Gandsjö: M=manuell, där man kan växla "själv". Se annars instruktionsboken. Om du inte har, ring närmsta skrot. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
STEPHAN Tackar för svaret.. har ingen instuktionsbok.. konstigt att inte dom på BMW visste d.. men dom är ju litta lustiga här i krstd.. //Gandsjö gandsjo@bredband.net |
|
|
Jag förstår inte heller vad M står för. Jag antar att det står för "manuell", men det går ju att växla manuellt med lådan utan att först trycka på M. Vore kul om någon kan ge klarhet i saken. :) Mvh |
|
|
Groze: Den växlar inte upp automatiskt mellan 1:an 2:an o 3:an ÄVEN om det blir "kritiskt", (o så hänger hon i med motorbroms), vilket den gör i tex. E/S-läget. BMW - Wir haben den Fuss am Gas, und die mode fest im griff...Volle Kraft Voraus!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.