AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.351

Hur många vill ha höjt bensinpriset?

Sida 2 av 2
tja, "rätt sätt" vi har inte så mycket val. bensinpriset kommer att stiga varesig vi vill eller inte. Vi får helt enkelt anpassa oss och använda andra lösningar. Plånboken är det enda språket som konsumenter och företag förstår, vilket gör att de anpassar sig.
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Som sagt så finns det redan bra ersättningsbränslen. Om alla som kör bil skulle orka tanka i en tredjedel med sprit i sina bilar skulle det innebära en otrolig minskning i bensinåtgång, samtidigt som man sparar pengar och miljö med en bil som går lika bra som innan. Men det farliga är som nämnts ovan om (eller när) staten beskattar även etanol med höga miljö/straffskatter...
Då tappar man ju den ekonomiska moroten som driver de flesta att köra miljövänligt...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Alla bilar kan väl inte köras på etanol blandad bensin eller?
Det är väl bara lite halvmoderna bilar med knacksensorer?

CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Nja, nu ska jag inte säga för mycket men jag är ganska säker på att du kan köra på etanol med i princip vilken motor som helst. Dock är det enklast att konvertera en insprutningsbil. Men inblandning kan du göra på vilken du vill, bara testa och se...blir en avsevärd besparing med tanke på det höga bensinpriset som råder nu, och det lär inte bli billigare...
Att bensinpriset stiger av olika orsaker må vara hänt, vad som är fel är att staten skall ta 65% av priset. Det finns ingen logik att ta ut skatt på skatt. Miljön tar inte mindre skada om en liter bensin kostar 20 eller 10 kronor. Staten planterar inte ett nytt träd för varje 100:e krona som kommer in från skatter på bensinförsäljning.

Om syftet är att göra det ekonomiskt ohållbart för familjer och låginkomsttagare så kanske däremot staten lyckas. Trevligt när dessa får skära ner på vardagsnöjen pga Perssons "solidariska" politik.

Åka kollektivt? För det första så finns inte detta överallt där det skulle behövas för att ersätta privatbilismen och för det andra så är det inte ekonomiskt försvarbart att ha exempelvis busslinjer i vissa glesbebyggda områden. Det skulle även ge större miljöpåverkan än att köra bil privat. Sedan sådana saker som att du kan lägga mer fokus och energi på ditt jobb och ditt eget välmående istället för att passa busstider, stå upp och trängas bland förkylda människor, du kan sova en halvtimme längre på morgonen etc skall inte underskattas för välfärden.

Det hela är lika absurt som att stänga Barsebäck när alternativet blir att importera skitig kolkraft från utlandet. Man tror sig ta hand om ett problem fastän lösningar ännu inte finns, istället skapar man då nya problem på andra håll.

Jag är inte alls emot miljövänliga bilar, tvärtom. Men gör det billigare att äga en sån, inte dyrare att äga "vanliga" bilar. Saker blir så mycket bättre när det sker med entusiasm istället för tvång.

Men folk kan ju stanna hemma och gå på A-kassa förstås, då behöver ingen ta sig till jobbet ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
andreasd:

"Plånboken är det enda språket som konsumenter och företag förstår, vilket gör att de anpassar sig."

Det är ju det som är problemet. Folk kan inte anpassa sig. Kan ta som exempel, några av mina vänner bor i Norrland en bra bit utanför stan och de trivs där. De tycker att det är lugnt och trevligt. Ska man då höja bensinpriset och tro att de kommer att anpassa sig så är man ute och cyklar. Vad kan de göra för att anpassa sig när de inte kan ta sig till arbetet varje dag? När de också blir ruinerade av bensinräkning, får inga pengar över till annat som mat, kläder osv. Detta är något som irriterar dem väldigt mycket, framförallt blir de väldigt oroliga. Skulle vara riktigt intressant att höra hur dessa individer kan anpassa sig? Vi betalar redan världens högsta skatter idag så att höja de ännu mer kommer ju inte att lösa någonting, snarare tvärtom.

//Schnitzer
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Har man inte råd med bil, så skall man inte ha någon! Kan inte tänka mig att ekonomin blir sämre utan bil! Oftast så bor man billigare på landet, så att bo på landet är inget bra argument för lägre bensinpris! Antingen betalar du mer för att bo centralt och slippa bil, eller så väljer du motsatsen!
Fast så lätt är det kanske inte!?
/A
Tycker man att bränslekostnaderna är höga så är det väl lätt sänka dom kostnaderna för många här på forumet.

Själv så tycker jag inte smärtgränsen är nådd på långavägar för att jag ska fundera på att byta till snålare bil.

Med dagens bränslepriser så åker jag ut och kör helt i onödan bara för det är kul och förbrukar naturresurser och skiter ner miljön helt i onödan, tragiskt men sant.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Alla skulle ställa bilen och åka kollektivt en morgon till jobbet som strejk mot en höjning bensinpriset,det skulle bli kaos i hela sverige vill jag lova.De mest tragiska i detta land är att de som säger sina åsikter om en sak som t.ex bensinpriset bor själva i storstan som kan hoppa på bussen,vagnen eller åka tunnelbanan till jobbet.Fast den största delen av befolkningen bor så att det inte finns möjligheter att åka "kommunalt" till jobb eller affären,allt i samhället påverkas av bränslehöjningar.

mvh
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Sigdarve:

Jag tycker inte att det ska vara dyrt att tanka bilen för att ta sig någonstans, till arbetet, vänner, sjukhus etc. Alla kan inte bo inne i stan och många vill heller inte det. Det är precis samma sak som att det ska inte vara för dyrt med mat. Blir det för överdrivet så slutar allt i kaos!

Har man inte råd med en speciell bil så är det en annan sak, men själva bränslepriset tycker jag inte ska skilja sig något oavsett vad man har för bil.

//Schnitzer
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Eftersom bara 10% av jordens befolkning äger en bil, så tycker jag inte att det är någon självklarhet att äga en bil. Man kan klara sig utan bil om man måste! Att ta sig till jobbet är en sak, att åka till sjukhus och att besöka vänner är en annan sak. För den summa som en bil kostar per år så kan du åka taxi till sjukhus, och besöka vänner rätt bra många gånger. Dvs. om du inte är hypokondriker eller har kompisarna 100 mil bort.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Är avsikten med att höja bensinpriset att minska avgaserna och värna mer om miljön så har ju det hela misslyckats.
Jag sålde t.ex. min 530 -93 och köpte en 518i -88.

visserligen så sålde jag inte 530in enbart pga att soppan blev allt dyrare men visst hade det en del i det hela.

I vilket fall som helst ledde det hela till att jag sålde en bil med katalysator och köpte en bil utan katalysator. Även om 530in hade 4 extra cylindrar så var den betydligt renare, miljövänligare, än min nuvarande 518 som skanar katalysator.

Sigdarve
X3 3.0i -04.
Mugge:
Om nu din 530i hade 4 extra cylindrar, då hade alltså din 518 bara 2 cylindrar!? Eller hade du en V8 i din 530? (Bilder på hundskyddet kommer inom en snar framtid).
cane
Hm, om du inte skrotade 530in och "avskrotade" en 518 har jag svårt att se hur ditt bilbyte påverkar miljön, pga ägarbyten :)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Sigdarve: Självklart har en 530 -93 en V8 motor, se bilder Länk eller besök begagnat- eller modell-guiden.

Cane: Tänk ett steg längre, när fler och fler köper äldre bilar så släpps mer avgaser ut än om fler hade köpt nyare bilar och fler äldre bilar hade skrotats.

Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Håller med Schnitzer, det finns olika sort "piskor" och "morötter" när man väljer att implementera ett politiskt beslut.
I det här fallet valde våra (folkvalda) politiker att låta massa oskyldiga medborgare gå igenom ett s.k. "stålbad" för att tvinga fram miljövänligt åkande. Helt fel och ineffektivt, tycker jag. Det hade varit mkt effektivare att motivera folk på alla sätt att själva välja miljövänliga alternativ, ekonomisk stimulans funkar ju alltid:)
Man KAN faktiskt motivera med låga priser- och sänkta skatter på miljövänliga fordon istället för schockhöjningar på bensin...

BMW 4EVER
Bilen: Länk
cane
Nja, vet inte om jag håller med om det resonomanget Mugge. Föralldel, folk som lever på marginalen kanske måste välja en äldre, skitigare bil framför en nyare p.g.a. högt bränslepris. Men jag tror den största effekten av ett bensinpris på säg 20kr är att bränsletörstiga bilar blir iskalla på marknaden, till fördel för bilar med mindre motorer. Tycker redan jag ser det nu, när jag letat Alpina B10V8 en längre tid. De bilar som finns på marknaden är helt iskalla, i princip ingen har sålts varken här eller i tyskland sen jag började flukta på annonser i våras. Folk behöver bil, men de _behöver_ inte V8or... Dessutom drar en ny bil mindre än motsvarande motor med äldre teknik, vilket ytterligare talar för att köra nyare bil vid högt bränslepris.
Mugge: Svårt att tänka mig att någon skrotar en full fungerande bil bara för att den är gammal. Eller du kanske kan tänka dig att skrota din 518 för miljöns skull?
Kommer troligen byta ner mig till en E28 518i eller dylikt i höst, jag också. Inte pga bensinpriser utan för att jag tänker köpa nåt värre till våren och måste ha något att rulla runt i under tiden.

Jag får då en marginellt lägre bensinförbrukning, men kommer släppa ut mer miljögifter. Helst bör jag köpa en 518i utan kat! Mer miljöförstöring för mindre pengar alltså, det kallar jag en bra deal! ;)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Bensinpriset kommer väl aldrig att hamna i en vettig nivå mer. Det vi kan hoppas på är att biltillverkarna får tummarna ur och får till en fin miljömotor. Om det sen är el, gas, eller något annat som drivmedel bryr jag mig inte ett dugg om. Bara räckvidden är hyfsad och körglädjen inte försvinner så blir jag nöjd. Vilket jag är fullt övertygad om att det går att få fram, bara viljan finns. Men än så länge är det alltför starka krafter som håller oss kvar vid en väldigt gammal och förlegad teknik.

Fredrik M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.