AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
903

Hur stora spridare på 750 E32?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hur många cc är spridarna på 750 E32?

Någon som vet kompressionen?

//Schnitzer
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla om du hittar något bland länkarna här: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

149cc @3 bar
8,8 i kompression

Räknade lite på spridarna, och de räcker inte till mycket effektökning alls....
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok, tack för svaren!

Galant turbo:

Om man skulle turbokonvertera och ska ha större spridare, hur många cc ska man ha tror du? Om man vill ladda 0,3-0,5 bar med de flesta originalgrejerna.

//Schnitzer
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Inte så lätt att svara på, dom räcker inte långt vid turbokonvertering i alla fall, originalspridarna. Problemet är nog snarare hur du ska styra dom, bytar man bara ut spridarna så kommer den att gå fett hela tiden. Vid överladdning får man räkna med lite större spridare än en sugmotor med samma effektuttag.

Jag har inte riktigt bestämt mej för hur jag ska lösa det här än. Det lutar just nu åt ett smt6 att styra extra spridare med. Det är den enklaste lösningen som jag anser inte alltför "vedbod". Annars kan man använda två smt6 och köra som piggyback och använda map-sensorer i stället för luftmängdsmätarna. Då kan man även byta alla spridarna till större och mappa efter det. smt6 ger även möjligheten att kunna sänka tändningen vilket ju är bra vid överladdning.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Galant turbo:

Ok! 8,8 i kompression är väl skapligt lite om man ska turbokonvertera? Om man inte ska köra med mer än 0,5 bar i laddtryck så borde väl blockpackningarna (original) klara det eller måste man ha några som är förstärkta? Frågan är hur mycket de kostar.

Vad ska du byta ut och lägga till mer i projektet? Ska du ha original luftmängdsmätare?

//Schnitzer
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Kompressionen är ganska lagom, hade kunnat varit lite högre också. Jag har inte räknat efter var jag hamnar i kompression då topparna planades och jag har gjort om förbränningsutrymena lite!

Vad packningarna klarar vet jag inte riktigt, borde vara lugnt men det kommer väl visa se., Eftersom det verkar vara sträckbultar så blir det nog till att dra dit stabilare bultar i alla fall.

Som jag skrev i förra inlägget så vet jag inte riktigt hur det ska lössas med LMM osv. Det ser jag som ett litet problem i sammanhanget. Kommer att koncentrera mej först på att få ihop motorn med turboaggregaten på plats. Oljedragning och vattendragning blir ju lite pyssel också.

Kommer att installera dubbla återcirkulationsventiler (dumpventiler), inga pustande pysande saker utan vanliga boschventiler. Gör detta för funktionen, inte för att impa på grabbarna vid korvmojjen.

Avgassystemet blir av universaldelar, har en del 3" delar liggande så det blir nog det som används. Lite nördvarning att dra dubbla 3" men jag har aldrig hört en 12a med dubbla turbo och 3" så det blir väl så...

Hoppas kunna ha kvar gjutjärnsdelarna av grenrören för enkelhetens skull. Svetsar ihop ett grenrör för turbo utifrån dessa. Problemet jag har sett då är att det är ju så trångt att turbona riskerar att hamna nere vid oljenivån. En sak är ju säker iaf, aggregaten kommer inte att hamna "mitt imot" varandra pga platsbristen. På höger sida är det ju lugnt, men på vänster sida skulle jag beskriva det som omöjligt.....

Jag tar mycket bilder under projektet som jag tänkte lägga upp i en projekttråd någonstans (har tyvär inte kunskap att göra hemsidor). Det finns inte så mycket att se än annat än rivningsbilder, men jag har blästrat och tvättat upp i stort sett allt utom blocket nu. Måste säga att den här motorn är så vacker att jag vill ha den i vardagsrummet.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Galant turbo:

Låter som ett väldigt intressant projekt. Skulle gärna vilja se alla bilder om du laddar upp dem på något ställe.

Har du något hum om hur mycket du ska ladda eller kommer att kunna ladda?

Kan man inte köra med två stycken 535-LMM? På 325i-Turbo brukar ju en del ha 535-LMM och nu är det ju två 6:or. Man kanske inte kan tänka så iof, men vet om det är möjligt?

Kommer du att behöva något eftermarknadssprut?

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.