|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag räknar man om dagens pris till 1970 så hamnar man på 1,75kr/lit dvs dubbelt så dyrt som det faktiskt var 1970. ___ //Ulf |
|
haimaul |
Det blir intrssant att se vad de tänker göra när folk faktiskt ställer bilen och skatteintäkterna från bilismen börjar minska. För det är ju inte så att skattehöjarpartierna i riksdagen då kommer att acceptera det. Någto hårdraget: De vill ha alla pengar de kan få för att kunna låta sina väljare vara sjukskrivna och arbetslösa, i utbyte mot att de får deras röster. Miljön är inte hela anledningen till de höga skatterna, det handlar också om att bilisterna är en grupp som går att beskatta väldigt hårt eftersom många inte har något alternativ till bilen. Men, som sagt, någonstans finns en brytpunkt och jag tror att den börjar närma sig. __ When in this charming car, this charming man... |
|
Undrar just hur alla som nu köper etanolbilar kommer känna sig när de upptäcker att etanolpriset följer bensinpriset. Alltså; bilisterna väljer att konvertera och blandköra så fort det blir ekonomiskt lönsamt. Sticker bensinpriset iväg uppåt 20kr och etanolen fortfarande kostar 7kr kommer alla med få undantag att hälla i 30-50% etanol i tanken och många konvertera bilen helt och hållet. Det skapar en stor efterfrågan på etanol som producenterna inte kommer lyckas att tillfredställa, för fortfarande är det så att även om all åkeraral i Sverige upplåts till spannmålodling till etanolproduktion räcker det ändå bara till 25% av den totala efterfrågan av drivmedel. M.a.o. kommer priset hamna på en jämnviksnivå där totaltkostnaden blir ungefär lika stor för bensin som för etanol. Förmodligen får vi även se stigande priser på jordbruksprodukter i framtiden. Det enda som kan kapa drivmedelskostnaderna är att vi hittar en outömlig energikälla och där ligger ren eldrift närmast till hands. Även om hela svenska folket köper elbilar kommer den totala efterfrågan bara stiga marginellt. Länk |
|
|
haimul: Du har inte tänkt till riktigt. Med nuvarande politik innebär det följande: När skatteintäkterna på något område sjunker så HÖJER socialkommunisterna skatterna som kompensation. Dagens sanning. |
|
haimaul |
Stavros: Det var så jag menade även om jag uttryckte mig lite rörigt. Om skatteintäkterna från bensinen sjunker för att folk slutar köra bil, kommer de att börja beskatta det bränsle vi använder i stället - om det så är luft! Sen den gröna skatteväxlingen inleddes har skatterna på el, bensin etc. höjts. Det har vi ju märkt också. Men har skatterna på arbete sänkts, som tanken var? Nej, naturligtvis inte. __ When in this charming car, this charming man... |
|
Det är svindyrt redan som det är.... Min M3 Länk BMW CS Nord #6028 |
|
|
I sverige har vi ju som de flesta säkert vet vid detta laget, en regering som består av kommunister, afa och 7000 personer som hyllar skogsmulle och kallar sig "miljöpartiet". Dessa vänstervridna individer åker buss varje dag och bryr sig inte om bensinen kostar 200 kr/litern. Det skulle de bara tycka var kanonbra. Att det drabbar de som redan har lite halvpyr ekonomi bryr de sig inte om, eftersom deras väljar inte har något jobb utan som tidigar nämts är arbetslösa eller sjukskrivna. Jag tror att de flesta normalbegåvade individer i vårt långa, smala land nu äntligen fått upp ögonen och börjar förstå att det skall löna sig att jobba och att om man arbetar så ska man ha det betydligt bättre än de som inte gör rätt för sig. Enkelt och förnuftigt. Hörde fr. Almedalsveckan att någon , kan det varit fr. Kd eller Fp som ville ha till ett tak för statens inkomster på bränsle och ett pristak på 10 kr litern. Kan det månne vara räddningen? Jag längtar i alla fall till september nästa år när jag skall hjälpa till att rösta bort Skogsmulle från Riksdagen!!!!!!!! |
|
|
Det var Kd som föreslog 10 kronor litern för bensinen, ett lovvärt initiativ men frågan är om det blir av även om vi, förhoppningsvis, får ny regering nästa år. Vi får hålla tummarna, bensinen är löjligt dyr nu. Skulle personligen önska att en del av pengarna som kommer in på bränsleskatterna skulle gå direkt till forskning om nya drivmedel. Angående etanol förresten: det bedrivs forskningsprojekt nånstans i min del av landet om etanoltillverkning av restprodukter från skogsbruket, enligt vad jag läst så skulle det om det blev verklighet räcka för att försörja vårt drivmedelsbehov idag. |
|
|
Det var ju en skogsmulle som bara ville tillåta kollektivtrafik i Stockholm. Själv åkte hon alltid kollektivt, nämligen taxi. Men eftersom hon inte lyckades räkna ut att det drar mer bränsle att åka taxi än att åka ensam så förstår hon säkert inte hur bränslepriserna påverkar taxipriset. Å andra sidan är det ju samma stat som betalar och får tillbaka alla pengar, så det spelar ju ingen roll. Efter allt det där ville jag bara säga att jag tycker att diskussionen om bensinpriset är överdriven. Anta att det hade varit 2 kronor lägre per liter. En "normalbilist" hade då sparat 1500 mil/år * 1 liter/mil * 2 kr/liter = 3000 kronor per år. Det är försumbart jämfört med värdeminskningen på de flesta bilar. Största delen av bensinpriset är ju dessutom skatt så om vi inte hade betalat den skatten som bensinskatt så hade vi fått betala den som någon annan skatt. Men det är alltid tråkigt när något blir "värre" så jag tror att den här diskussionen kommer att dyka upp varje gång bensinpriset passerar en psykologisk gräns. För vad är det som säger att 10 kronor är rätt nivå. Det hade lika gärna kunnat vara 8, eller 17 eller 10,30. |
|
haimaul |
Det är svårt rent praktiskt att sätta ett tak på bensinpriset. Då kan bensinbolagen höja bäst de vill och staten bara se hur inkomsterna minskar. Det blir liksom planekonomi av det om inte tillgång/efterfrågan får vara med och sätta priset. Däremot är det skitlätt att sätta en skatt på x kronor i stället för y procent. Eller att ta bort momsen eftersom man redan betalar tillräckligt med skatt. Vad är det nu, bensinbolaget får 4,30 och staten resten, väl? |
| Om bensinskatten skall användas till att underhålla vägar så är det faktiskt lite lustigt att den är procentuell. Det blir ju inte dyrare att underhålla vägarna bara för att råoljepriset går upp. | |
|
- För att ett tunnelbanetåg skall vara bättre för miljön än en bil krävs 150 passagerare. Varannan tunnelbaneavgång i Stockholm hade kunnat ersättas med bil för miljöns skull. - Minst en tredjedel av samtliga resor med kollektivtrafik utanför Stockholm borde, av miljöskäl, ske med bil. För att en miljödieselbuss skall vara bättre för miljön än en bil krävs 10 passagerare. I snitt åker färre än 10 passagerare med varje buss utanför Stockholm. - Om det transportarbete som utförs av miljödieselbussar istället utfördes av bilar skulle avgasutsläppen minska med 10 procent. - 80 procent av de boende i glesbygd har dålig tillgång till kollektivtrafik. En utbyggd kollektivtrafik i glesbygd med låg beläggning blir inte bra för miljön. - I de värst drabbade glesbygdskommunerna straffas en familj med över 20 000 kronor jämfört med motsvarande familj i Stockholm på grund av skatten på bensin och diesel. - Av dagens bensinpris är ungefär 70 procent skatt. Tanken är att skatten ska täcka de miljökostnader och samhällsekonomiska kostnader som trafiken orsakar men dagens skatt överstiger dessa kostnader. Skulle principen om att kostnaderna skall täckas av skatten följas borde inte bensinen kosta mer än 9 kronor. Källa: Bil Sweden |
|
|
liste: Du glömmer En sak.... Om dom höjer priset så högt så kommer snart många stockholmare att ta kollektv medel frågan man ställer sig är vart går gränsen för den vanliga löntagare? Vi(forum skrivare)är inte rätt underlag för nivån då säkert många av oss är villiga att betala lite extra för att åka i en bmw istället för SL. De som bor utan för stan får de lite värre när det gäller kommunikations medel utan egen bil...... |
|
|
Märkligt att ett parti som KD föreslår såna planekonomiska lösningar som ett pristak. Förmodligen dröjer det inte heller länge innan bensinbolagens priser blir just 10kr och statens intäkter 0. Sedan är ju punktbeskattningen ingen rörlig skatt, däremot är momsen det precis som på alla andra varor. |
|
|
Det skulle inte vara några problem att ställa om alla bilar till etanol om man bara ville. Då skulle vårt oljeberoende försvinna så att vi själva kan bestämma vår framtid istället för att lägga den i hämderna på ledare i mellanöstern. Och dessutom skulle vi spara miljön enormt. Varje dag går mer än 1.000.000 männsiskor i arbetsför ålder inte till jobbet varje dag av olika anledningar. Det kostar multum att ha alla dessa hemma. (Lika mycket som att ge alla familjer en ny bil gratis var 3e år!!!!) Desutom tar man in mer än 100.000.000.000 i energiskatt för att betala alla dessa som saknar jobb, eller är hemma. Vågar någon här räcka upp handen och säga att om man tog de 100.000.000.000 kronorna och satte de 1.000.000 million mäniskorna i arbete med att tillverka etanol så skulle det inte räcka til vår bilpark ?????? |
|
|
År 2004 så kördes det upp 5 557 000 m3 bensin i Sverige. Källa: SPI 5 557 000*1,35~7 502 000 m3 Etanol. 7502 000 000 *4,9 ~36 800 km2 = 3 680 000 ha i Sverige finns det 2 961 000 ha åkerareal (2001) Även om vi odlar vete för etanolproduktion på all åkerareal i hela Sverige så räcker det inte. Skogen då? Har inga siffor men räcker spillet till att tillverka etanol till hela fordonsparken? Dessutom kräver uppodling, transporter, tillverkning en hel del energi. Energi som till största delen ändå kommer att gå till kråkorna. Så varför inte välja eldrift? Vi har redan ett utbyggt elnät, elmotorn har hög verkningsgrad så vi slipper elda för kråkorna, Hur som helst är etanolen för närvarande befriad från punktbeskattning och fordonsskatterna räcker inte för underhåll och nyinvesteringar av vägar. På något sätt måste fordonsägarna betala och sker det inte genom punktbeskattning av etanolen blir det genom högre fordonsskatt eller vägavgifter. Dessutom är min gissning att etanolpriset kommer att följa bensinpriset av den anledningen att produktionskapaciteten är, precis vad som gäller bensin, begränsad. |
|
|
andreasd, har för mig att det är metanol man producerar enklast av skog. Har också hört att endast spillet från skogen skulle kunna producera bränsle åt hela vår fordonspark i Sverige. Blir mer problematiskt i länder med mindre skog/mer befolkning dock. |
|
|
andreasd. Din kalkyl bygger på två saker. 1. Man använder åkermark. Använd skogsavfall/råvaror istället. Produktiv skogsmark är 10 ggr så stor som åkermarken så det skulle kanske bara krävas att man använde 10% av skogen så skulle det räcka till alla sveriges bilar. 2. Du räknar med spannmål som omandlas till etanol. Det används i dag bara för att det finns i överskott. I riktig etanolproduktion är det galet att bara ta själva vetekornet och göra etanol av. Ta hela växten och gör etanol av så får du ut långt mer. Du föreslår el istället. Var får man den ifrån, vi har ju redan elbrist, ska det vara polsk brunkolsel. Varför strula med solceller, vi har ju redan världens mest avancerade solceller klara i form av växter som kan omvandla solljus till energi. |
|
|
Har ytterst svårt att tänka mig att spillet skulle räcka till att förse hela fordonsparken med etanol men om någon kan bevisa det så kommer jag ompröva min åsikt. Man kommer fortfarande inte ifrån att etanoldrift har en extremt låg verkningsgrad. Största delen av energin används till att värma upp omgivningen istället för att föra fordonet framåt. Nu när jordbruks- och skogsbrukssubvensionerna är på väg att avvecklas ska det bli intressant att se vad etanolpriset hamnar på. bmw_man: Vad menar du med 10% av skogen? 10% av tillväxten? arealen? virkesförrådet? Någon elbrist har vi inte. Förra året hade vi nettoöverskott på över 2000 GWh och i år ligger vi också på plus. |
|
|
Hade planerat att byta kat på min bil. Den nuvarande är på uppehällningen, men då bensinpriset är på väg upp så våntar jag nog tills det "planar ut" (förhoppningsvis) och köper en ny först när besiktningsmannen så kräver. Enkel matematik: Lägre drivmedelspris ger fler möjlighet att byta till en nyare bil. Nyare bilar är bättre för miljön. Alltså är lägre drivmedelspris bättre för miljön. Detta då de flesta som idag använder bilen dagligen inte har något reellt val. Fler som köper nyare bilar ökar även nybilsköpandet vilken är bra för de enskillda bilfirmorna/biltillverkarna. Alternativt så spenderar folk de överblivna pengarna på annan konsumsion. Ökad köpkraft är bra för landet då det, förutom att fortfarande ge skatteintäkter, skapar flera arbetstillfällen och därmed minskar statens utgifter för arbetslöshet. Staten har skapat en nedåtgående spiral i ekonomin med all fler arbetslösa. Staten ökar dessutom farten på denna spiral genom att höja skattetrycket (i vissa fall i %, i andra fall i reella pengar). Då Sverige inte har några öronmärkat skatter så är det omöjligt att veta vad skatteintäkterna från bränsle hamnar. Med tanke på hur vägarna ser ut i vissa områden så används de ökade intäckterna de senaste åren inte till att förbättra vägstandarden. Som världsmarknade ser ut just nu med ett oljepris på 61$ fatet så kan vi enligt min amatörmässiga uppskattning mycket väl passera 15kr innan sommaren är över. Detta under förutsättning att BP's nya oljerigg som nu har slagsida sjunker, så jag hoppas att den klarar sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.