|
|
|
|---|---|
|
Mitt larm har de senaste veckorna löst ut utan anledning 5 gånger. Jag antar att dte mest troliga är glapp i nån kontakt... dörrarna, motorhuven och bakluckan har ju alla brytare. Finns det nåt sätt att ta reda på vilken brytare det är som löser ut? Kanske genom att trycka nån kombination på nyckeln när lamret gått åså blinkar den på olika sätt för att visa vilen brytare...? Ungefär så funkar det väl på carguard... Kan det va nåt annat? finns det glaskross sensor oxå? vart sitter den/dom i såna fall? Finns det ytterliagre något mer som utlöser larmet? Bilen är en 323ti -98, svensksåld med orginal larm. /Jonas | |
|
Det går inte att se själv, men jag TROR att man kan se i DIS vilken sensor som varit utlöst. Vanligast verkar vara glapp i dörrkontakten, speciellt förardörren. Du kan larma på och sedan ställa dig och slita lite lätt i dörrar och luckor, kolla om larmet utlöses då. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Risigt batteri? Vet inte hur det ser ut på Ditt larm men vissa larmar vid spänningsfall... Carl |
|
|
Jonas: Har exakt samma problem med vår compact en period nu. Larmet går i tid och otid. Mycket jobbigt. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
mitt larm har fortsatt å leva rövare... jag har läst lite i manualen och om aktiveringen står det så här: -kontrolllampan blinkar konstant - anläggningen är aktiverad -kontrolllampan blinkar med kortare intervaller vid aktivering - en dörr, motorhuven eller bagaeluckan är inte riktigt stängd eller ett sidofönster är nedrullat mer än ca 10 mm. Anläggningen aktiveras ändå och kontrollampan blinkar konstant efter 10 sekunder. Mitt larm beter sej som i det sista exemplet, och det har det alltid gjort. När man låser och larmar med fjärren på nyckeln så blinkar lampan till vänster om ratten snabbt i ca 10 sekunder och sedan går det över till långsammare konstanta blinkningar. Alltså har jag fel på nån givare i dörr, motorhuv, bagagelucka... eller hur? Konstigt är det dock att larmet har funkat felfritt i över 1 år som jag har ägt bilen, men nu fullständigt flippat ur... Börjar lampan i era bilar blinka långsamt och konstant direkt vid aktivering? eller är det fler som har det som jag, att den blinkar snabbt i 10 sekunder först? jag ska testa å tejpa ihop brytarna till motorhuven å sen den till bagage utrymmet... men dörrarna blir svåre... /Jonas |
|
|
Är stereon bytt så är det vanligt att den givaren inte är inkopplat igen = felindikering vid aktivering. Dörrarnas kontakter kan du prova genom att trycka in givaren (med dörren öppen) och sedan larma på. Då ska (efter tio sekunder) larmet gå igång, om du släpper givaren. Jag är inte säker hur det är på E36, men det kan finnas en larmslinga i bakrutans värmetrådar. Är det glapp i kablarna till bakrutan (vanligt på många BMW-modeller) kan detta utlösa larmet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
bakrutans uppvärmning funkar inte på min bil... antagligen gick dne sönder när bakrutan tonades... /Jonas |
|
|
min bil hade inte stereo vid nyleverans. första ägaren satte i en blaupunkt (tror ja iaf.) Jag har nu testat de brytare jag kunnde komma åt, båda dörrarna, bagageluckan och motorhuven. Alla dessa givare funkar som dom ska och utlöser också larmet om dom "bryts"... Men det är ingen av dom som inte funkar iom att även då dessa verkligen är i rätt läge vid låsning så blinkar lampan fort i 10 sekunder innan den övergår i normal kontinuerlig blinkning.... Kan det ha med någon ruta att göra? det står i manualen att den ska reagera på detta sätt om en ruta är neddregn mer än 10mm. Jag hade problem med en elhiss som pajade i höstas och har således varit inne å mekat i dörren på förarsidan... men jag tycker mej minnas att larmet blinkade så där fort i början även innan dess. Och sen måste ju inte det att larmet går igång vara kopplat till den ej funkande brytaren... det är väl snare så att om en brytare inte funkar som den ska så lär den ju inte utlösa larmet... eller? tacksam för hjälp... /Jonas |
|
|
glöm inte att värme kan utlösa larm. så det behöver inte vara nåt direkt fel |
|
|
Jag har också problem med mitt originallarm på min 320i Touring 1999. Det har larmat utan anledning ett par gånger den senaste veckan. Jag larmade bilen och gick sen runt o ruskade om bilen, slog på alla rutor och drog i alla dörrar och vid motorhuven blev det napp! Larmet gick igång! Brytaren vid huven verkar påverkas precis när huven stänger. Jag ville inte bryta i plåtarmen på brytaren så jag klippte till några plastbitar som jag la under brytaren (i hållaren) så att brytaren hamnade ca 2 mm högre upp. Än så länge fungerar det men jag måste nog prova lite längre innan jag ev vet om detta var problemet. |
|
|
Jag var in en sväng på Novation idag (BMW i uppsala) Dom hade så mkt semester så dom kunnde inte kolla på bilen idag. Men tipset på fel jag fick av dom där var att antingen så kunnde det vara reservbatteriet till larm-sirenen som började bli dåligt men dom tipsade också om att på compacterna finns det en "lägesgivare" som brukar strula, å den av-aktiverar man genom att först låsa normalt med fjärren och sen trycker man på låsknappen en gång till, då ska "lägesgivaren" ej vara påslagen. Ska testa detta å återkommer med rapport... Värme ska inte få larmet att gå av, iaf. inte enligt killen bakom disken här på novation... Vidare så kan dom inte läsa av vilken givare som har larmat även om man kopplar upp bilen mot datorn... Men de undrar jag om han verkligen har rätt i!? /Jonas |
|
|
Azkikir: Hur gick det? Löste du problemet? Nån annan som lyckats lösa sitt larm problem. Vad var isåfall felet? Är i läge att köpa en e36 -96 med ovan nämnda problem och skulle gärna vilja veta lösningen och eventuellt pris. /mr B |
|
|
nope, jag har inte löst problemet. Snackade med en larmmontör häromdagen, Han sa att det ofta är problem med BMWs orginallarm men att inte ens BMW själva kan fixa dom.... /Jonas |
|
|
Aj då Det blev köp idag, så jag får väl hoppas på att det endast är glapp i nån kontakt. Ska göra larma-rycka-dörren-tricket nån dag i veckan. Tillsvidare får den stå olarmad. /mr B |
|
|
Problemet är ju att det ínte går å låsa utan larmet... det aktiveras så väl med fjärren som med nyckeln. /Jonas |
|
|
Alright, men då har jag en annan konstruktion eftersom nyckellåsning inte aktiverar larmet. |
|
|
jaså.... nu blev jag osäker... får testa i vår. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.