AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
758

Kupéfläktproblem

Min fläkt till ECC:n har lagt av. Displayen visar korrekta värden och alla ventiler verkar fungera då jag rör vid reglagen. Jag misstänker nu att det kan vara fläktmotståndet som har gått sönder. Någon som vet var det är beläget på en E39?
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Har den lagt av helt eller har den ett eget liv? Fläktmotståndet sitter under handskfacket längst in. Du behöver inte ta bort handskfacket utan bara täckskyddet.

Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck.
Fläkten är stendöd i alla lägen. Däremot verkar allt annat fungera som vanligt. Vilket skydd är det du kallar täckskydd, Ingo?
Är det verkligen ett fläktmotstånd? Eftersom fläkten är steglöst elektroniskt styrd så måste det ju vara en effektregulator med halvledare, förmodligen typ PWM. Väntar fortfarande på elmanualen...

FP
Folke: Om jag inte missminner mig är E36:orna med steglös fläkthastighet utrustade med fläktmotstånd. Är dock ej helt säker.

Ingo: Jag har letat bakom handskfacket utan framgång. Hur ser enheten ut där de eventuella motståndet sitter?
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Bjoerck!Det ser ut som en silverfärgad platta,på högersidan bredvid värmepaketet i mittkonsollen.(Långt fram!) Tag bort den tygklädda delen mellan kardantunneln och mittkonsollen och lys upp i mörkret! Där sitter den! Sedan är det lite lirkande för att få ut den! Om den ser ut som en silverfärgad igelkott när du fått ut den så håller du i rätt grej :-)

OO=00=OO
Ägt:525E12-535iE28-520iSE28
525iE34.
Vill ha:540iE39
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Hehehehe... silverfärgad igelkott...synd att den är undangömd, borde ligga synlig i bilen...styling, snyggt:-)
Kan tänka mig att det sitter en kraftig effekttransistor på kylplattan med taggarna. Kan vara avbrott i denna, men det kan också ligga ett fel i styrningen till effekttransistorn. Isf bör denna finnas i klimapanelen.

FP
Tack för alla svar! Söknadet efter den silverfärgade igelkotten kommer påbörjas snarast! Någon som besitter kunskaper i hur jag skall gå tillväga för att mäta upp de olika komponenterna???
Tilläggas bör att fläkten visat vissa levnadstecken. Den startar ibland och allt verkar fungera som det skall, sedan tvärdör den igen. Verkar som något är glappt.
fr
14
freddyswe
bmw 528i 98
hej jag har precis fått samma problem i min 528 -98
hoppas du får iordning på din. det vore snällt om du kunde tala om vad du har gjort om du klara av att laga det. jag har själv märkt att min bil inte klarar kyla väldigt bra,fjärrlåset ballar ur. och nu har det varit kallt ett tag så jag trodde att ävenfläkten hade ballat ur för det. men men så är det nog inte alltså.

mvh fredrik

freddy
fr
14
freddyswe
bmw 528i 98
ps om ni hittar det där motståndet så undrar jag hur många ohm det är på?
det behövs en multimeter för att mäta motståndet, du mäter bata paralelt över det. och ställ in multimetern på ohm förstås.

freddy
Behöver nog ett kopplingsschema för att klara av att mäta "igelkotten". Det är ett kontaktstycke med sex stycken kablar till boxen.
Ha
38
Hallå Eller
328i Coupé 1996
Jag har haft samma symptom på min E36. Ibland har fläkten slutat funka, ibland funkar den helt perfekt... Idag hittade jag min "igelkott"!
Den var igenplastad och tillsynes omöjlig att öppna. Är det någon som vet hur man kontrollerar "igelkotten"?

Niclas
Ha
38
Hallå Eller
328i Coupé 1996
Detta med varierande grad av funktion på våra klimatanläggningar verkar vara ett problem som drabbar de flesta av våra bilar. Med den kunskap som finns på detta forum borde det gå att få till ett "felsökningsschema" för detta. Är det någon/några som känner sig manade... Jag ställer upp med det jag har och kan, men är dessvärre ingen expert på elektroniken.
Min fläkt är död sedan 2 veckor och jag har mer felsökning att göra, envis som f-n, jag skall klara av att byta mina delar själv.

Niclas
Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Hej!
Har någon kunnat laga felet? Min fläkt beter sig ung likadant. Funkar relativt bra innan bilen blivit varm, sedan bara sporadiskt. Funderar på om det kan orsakas av att man behöver fylla på ac:n?

Ha
38
Hallå Eller
328i Coupé 1996
Min bil fick ett nytt "fäktslutsteg" som det heter eftersom det är en elektronisk reglering. Efter det funkar den perfekt. Jag mätte upp att jag hade styrsignal från styrenheten, det fanns 0-8V på den tunnare kabeln. Sedan kollade jag att fläktmotorn funkade, efter dessa kontroller drog jag slutsatsen att det var slutsteget det var fel på.

Niclas
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Bjoerk: Det är precis som Matskoolio säger, tyvärr så var jag bortrest så jag han inte svara :(
Det är fläktmotståndet( folke: BMW kallar det för det) i 98% av fallen enligt BMW. Jag har bytt mitt 2ggr. E46ans skall tydligen oxå passa. En del fick dessa monterade då E39ans var restade.

Mvh Ingo E39 snart med blankpolerade 19".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.