|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha sålt min M3 Cab E36 i våras så har jag senaste tiden letat efter en bra ersättare till min f.d. vinterbil, en 520i E34. Då jag var osäker på vilken bil jag ville ha så har jag provkört allt ifrån Peugeot 206, Audi A3 och A4 till BMW 320 E46, 523 E39 och nu senast en 740iA E38 och en 750iA E38... Tja, vad ska man säga. Både jag och sambon blev helsålda på 7-serien trots att det är en större bil än vi egentligen behöver! Vilken fantastisk bil =) Den 740iA -95 som vi testade var i mycket fint skick, rätt färg, låga mil, känd historik, etc. Och V8:an känns ju säkrare än V12:an, även om jag alltid varit svag för BMWs 12:or... Jag har dock ingen tidigare erfarenhet från 7-serien så jag visste inte exakt vad jag skulle kolla på när jag testade den. Nu har jag läst på lite mer och kommit fram till följande lista att kolla upp: - bultar till oljepumpen - katalysatorernas skick - pixlar i displayer (om jag minns rätt så var allt ok förutom några rader på ena klimadisplayen) - rost på bakluckan (vid nummerplåten) Något mer? Lack, inredning och motorrum var i fint skick och motorn gick bra. Nya bromsskivor och belägg runt om. Nyligen lackkonserverad hos BVS. Nybesiktigad. Automatlåda är jag inte så van vid - bör jag kolla upp den särskilt? Jag kan inte minnas om det fanns en ASC-knapp på instrumentpanelen... Kan det verkligen finnas 740 utan antispinn? Funderar på att ta den till min lokala BMW-handlare och låta dem titta igenom bilen. Det är även de som har servat den sedan den importerades -96 så de borde kunna verifiera alla servicar och reparationer. Är det inte otroligt hur snabbt alla tankar på att köpa en ekonomisk och bensinsnål bil kan försvinna när man satt sig i en 7er?! ;-) Jag trodde att sambon skulle vara svår att övertala men hon har alltid gillat stora feta tyska bilar så det gick ganska smidigt. Att hon var med vid provkörningen och att bilen hade "rätt färg" kan också ha spelat in lite =) /Fredrik | |
Scheckheft |
Hej ASC var tillval hos 740 modellen fram till 97. Standard hos 750. Har du läst Begagnatguiden här till vänster för mer info? Mvh Scheckheft |
| V12an på E38 har knappast problem med annat än insugsmembran och den förbannade ZFHp30-lådan, tror det är mindre strul med dem än med V8an. Det största problemet är driftskostnader i form av förbrukning och service. Men som någon sade; en gång i livet skall man köra V12 ;) | |
|
Scheckheft, Tack för tipset! Den guiden är ganska ny va? Bör man avstår från att köpa en E38 utan ASC? Kan den bli svår att sälja? Vad har hänt med din E38-sida? Jag hade uppskattat den just nu =) /Fredrik |
|
|
E38B12, Jag har ju provkört en V12 nu, räcker inte det? ;-) Sedan måste man ju ha något att byta upp sig till när V8:an börjar kännas trött =D /Fredrik |
|
|
Jag ställer frågan till alla här på forumet: Bör man avstår från att köpa en 740iA E38 om den saknar ASC? Bilen ska köras även på vintern. Kan den bli svår att sälja? Den saknar TV/navi, PDC, EDC och stolsminne men har allt annat jag kan komma på. Jag ska eventuellt åka och kolla på bilen igen imorgon så jag skulle uppskatta ett par snabba svar =) Personligen så skulle jag nog inte sakna ASC då jag inte haft antispinn/antisladd på någon tidigare bil (om man inte räknar M3:ans diff.spärr). Men en E38 med V8 kanske blir svårkörd utan systemet? /Fredrik |
|
Scheckheft |
Hej Nu vet jag inget om din budget eller om bilen ifråga (skick i övrigt, miltal, historik) men spontant tycker jag att du borde leta efter ett annat exemplar med mer utrustning och ASC. Mvh Scheckheft |
|
Hej! Jag har en 740iA E38 med DSC. Skulle nu efter att ha haft bilen ett tag säga att jag aldrig, någonsin, skulle vilja vara utan antisladd/spinnsystem. Särskilt i en sådan här bil är det tydligt att det behövs ibland (inte bara när jag kör "inspirerat"). Vad skillnaden mellan ASC och DSC är vet jag inte, men antar att även ASC helt klart är att föredra framför att köra utan något sladd/spinnskydd. |
|
|
Om du postar en länk till bilen, så kanske du får mer hjälp om just ditt tilltänkta exemplar. För övrigt kan det vara rost på andra ställen än vid nummerplåten. det kan finnas i bakluckans kant och skärmkanter, vid dörrlister, mm. Kolla noga /Astroboy |
|
|
fdahl: Alla 7-serier ÄR svåra att sälja oavsett utrustningsnivå (och kommer bli ännu mer svårsålda), så pruta på ditt tilltänkta och andra intressanta exemplar. Dyraste "detaljen" är onekligen automaten, tanka bilen och provkör 1/2 timme så märker du om lådan växlar dåligt/ryckigt. Byt olja + filter om du köper exet. Iom att du ska köra på vintern så leta efter ett ex. med ASC. Nya bromsar runt om kostar en slant och E38 är tung. Mvh |
|
|
Tack för svaren grabbar! Annonsen finns på Länk men där står inte all historik och utrustning med. Det som talar för bilen: - Mycket bra skick, tom min lokala BMW-verkstad (som har servat den sedan -96 då den importerades) vet att den är välservad och fin - Komplett servicebok och massor av sparade kvitton m.m. - Endast en ägare från -96 fram till hösten -04 - Nya bromsar, nyservad, nybes, nyskattad, lackkonserverad - Helt orginal - Bra pris! - Fin och relativt ovanlig färg (calypsoröd metallic) Det som talar emot den är ju om den skulle sakna ASC (nuvarande ägaren var inte 100% säker). Visst vore det fint med navi, pdc och kanske lite annat men det kan jag klara mig utan. Denna bil är tänkt att fungera som andrabil/åretruntbil istället för min nuvarande 520. Min nyligen sålda M3 Cab ska ersättas med annan rolig sportbil inom kort (troligtvis M Coupé eller Lotus Elise). Därför ligger vår budget på ca 80kkr. Frågan är om vi kan hitta en annan "bättre" 740 för de pengarna. Denna känns som ett ganska säkert kort om ni förstår vad jag menar. Tja, jag ska åka och titta på den igen ikväll. Då ska jag ta en lite längre provtur och försöka känna efter hur automatlådan känns etc. Är det någon som har (eller har haft) en E38 utan ASC och kan svara på hur den funkar på vintern? /Fredrik |
|
|
Måste säga att den verkar vara ett fynd - två ägare totalt låter mycket bra. Snygga fälgar med rejäla däck blir gudomligt komfortabelt; jag skulle nog köpt den om jag inte behövde en kombi... Mvh |
|
| Håller med W2k om att ASC känns mycket skönt att ha. Har inte haft en E38 utan, bara kört med ASC'n avstängd.. Känns som skicket och historiken är viktigare än Navi, PDC etc, men det är grejjor som man uppskattar på en bil som denna. Lycka till! | |
| Ser ut som den saknar komfortstolar, annars fin. | |
Scheckheft |
Hej fdahl: jag förstår din vånda, bilen ser ut att vara i fint skick. Min 530 saknade ASC men jag klarade mig bra på Norrbottens vintervägar. Fina och välvårdade E38 som är 10 år gamla finns inte alltför många av. Lycka till Mvh Scheckheft |
|
Jaha, då var man ägare till en BMW 7-serie! Det trodde jag inte skulle inträffa på denna sidan 50-sträcket... =D Men när man väl provkört en (i fint skick) så kan man inte bli annat än imponerad av bilen. Vilken kvalité! Gott drag i V8:an är det också och som tekniknörd så är det ju kul att leka med alla prylar och finesser =) Bilder på bilen kommer snart i ett galleri nära dig! Det som ska fixas är: Steg 1. Kromad grill och nya bakljus + sido/frontblinkers i vitt/klarglas. Steg 2. Angeleyes? Steg 3. Nya sommarfälgar + däck. 18" eller 19"... Bakljusen som stylabilen.se säljer ser snygga ut. Någon som vet var man kan hitta matchande blinkers (klarglas/kristall)? Är deras angeleyes bra? Lätta att montera? Bildlänkar skulle uppskattas! Andra (diskreta) stylingtips? Är i stort sett väldigt nöjd med orginalutseendet men vill gärna "tuffa till" den lite =) /Fredrik |
|
|
Grattis fdahl! Särskilt till färgen, calypsorött tycker jag är supercoolt på en E38:a. Hur var det, blev du klar över om den hade ASC eller inte? Klarglasblinkers säljer de på Länk i Danmark. Jag har funderat på att köpa sådana men inte gjort slag i saken ännu, så om du hinner före får du gärna säga om de blev bra :-) Om du ändå är inne i frontlyktorna och mekar med Angeleyes (vilket jag också funderat på men ännu inte bestämt mig för) så kan jag rekommendera att krom/silvermåla strålkastarinsatserna. Detta är den "minimod" jag gjort på min som jag tycker haft mest positiv effekt. Du hittar en beskrivning på t.ex: Länk Mvh. /Kjell |
|
|
Bästa främre blinkerglasen säljs av BMW's ÅF. Det finns massor med pirat-sk!t och de 'riktiga' som fungerar, passar och ser bra ut är inte våldsamt mycket dyrare. Däremot sidoblinkerserna verkar vara bra oavsett vilka man köper (samma OEM?). Men varför angeleyes på en E38? Själv kan jag inte fatta varför man vill få sin E38 att se ut som en E39. Det är just den återhållna, lätt konservativa, stilen som gör E38 attraktiv enligt min smak och jag tycker den går förlorad med sådan 'bling' på. Fast jag vet ju att smaken är som baken... :) 18" ställer stora krav på hjulupphängningens skick och ger en markant komfortförlust - men ser bra ut det gör det. Mvh Björn |
|
|
fdahl! Du kommer säkert bli super nöjd med den bilen just den bilen har funnits i vår släkt från 96 till 2004... |
|
|
Tack, Kjell! Ja färgen är fantastiskt fin och säkert ganska ovanlig på en E38. Någon som vet hur många sådana det finns? *nyfiken* Den har tyvärr inte ASC så jag får ta det lugnt i vinter. Med en uppsättning bra dubbdäck så borde det inte vara några problem. Tack för länken! De har många trevliga små uppgraderingar! Det lär nog bli en beställning därifrån inom kort (eller ett besök i deras butik). Deras klarglas frontblinkers i kombination med silverfärgade glödlampor borde se snyggt ut. Men det kanske blir lite "för mycket"... Tyvärr verkar de endast ha vita sidoblinkers =/ men de ser ganska ok ut ändå. Ang kromade strålkastarinsatser så har jag funderat på det också. Men jag undrar om det blir bra ihop med angeleyes? Den mörka orginalinsatsen borde hjälpa till att framhäva ringarna lite. Jag skulle vilja se bilder på kromade insatser + angeleyes... Har du några bilder på din? /Fredrik |
|
|
balmgren: Jag tycker att angeleyes är väldigt snyggt på alla nyare BMW (utom möjligtvis E36). Speciellt på en så maffig bil som E38. Jag är inte ute efter någon "bling effekt" utan vill bara få bilen att se lite coolare och nyare ut. En komplett facelift till 99:ans utseende hade varit perfekt men det är nog lite för omfattande. Jag ska kolla in BMW:s blinkersglas innan jag köper några andra. Som sagt, klarglasblinkers kanske blir lite "för mycket". /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.