AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
970

Letar 740ia -96/97/98 men ger snart upp...

Kompisen har letat efter en 740ia -96/97/98 i flera månader men ger snart upp eftersom den "rätta" bilen aldrig dyker upp. Bilen han söker är en någorlunda utrustad (krav skinn/klima/navi) kärra i bra skick med hygglig dokumentation. Färg spelar mindre roll men gärna silver/svart/grå. Bör ha gått under 20.000 mil och han kan även tänka sig o åka ner till Tyskland om rätt bil finns där.
Han börjar misströsta snart eftersom ingen av de bilar som han hittar är något o ha. Antingen är de oärliga (gått längre) eller så är de så överdrivet dyra (ägaren tror att hans bil är världens finaste).

Vad har ni för erfarenheter?
Är han tvungen o köpa någon halvdan bil?
Hur mycket pengar skall han vara beredd o lägga? (Sve/Tyskland)

mvh.
Jag kikade lite snabbt på bmw.de, hittar en Canyonröd-3/98 med 19900mil, 1äg, xenon, svart skinn, navi+tv, pdc, taklucka, elstolar+minne förarstol, telefon, elvärmesitsarx4 för €9890, den borde vara något för honom? Finns även en -2/98 med Individuallack med ännu mer prylar för €9900, övriga 740iA 4,4 kostar betydligt mer, från €13900.

Mvh Stephan

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Rolex, är inte hans problem just det där med milen?

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Jag har fått nys om att det kommer att komma in en E38 740 fullutrustad (däcktrycksmätare et.c) inom kort som ska vara i superbt skick. Det GÅR inte att utrusta den mer.

Med vänliga hälsningar Patrik A
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Jaha där ser man... Fick just reda på att bilen är en -99 som gått 9800mil och har följande utrustning:
Automatisk växellåda,
Navigation (16:9) med inbyggd TV,
Radio HiFi Professional,
CD-växlare, kassettdäck,
El-justerad multifunktionsratt (men minne),
El-uppvärmd ratt,
El-stolar fram komfort med minne (förarstol),
Aktiva framstolar med massagefunktion och värme,
El-sollucka (glas)
El-fönsterhissar Dubbelglas,
El-justerbart baksäte med värme,
Separat klimatkontroll för baksätet,
10 x airbag,
Aut. avbländning av inner- och ytterbackspeglar,
El-infällbara ytterbackspeglar,
BMW original GSM-telefon,
Regnsensor för vindrutetorkare,
Yttre dörrhandtag med belysning,
Intensivrengöringsfunktion strålkastare och framruta,
Xenonljus,
Solskyddsgardiner i bakruta (el) och sidoruter bak,
Fjärrstyrd bensinkupévärmare,
Startspärr,
EDC elektronisk dämpningskontroll,
RDC däcktryckskontroll,
PDC parkeringskontroll,
Avtagbart drag

Tror det var allt...

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Är jag ensam om att bli skeptisk till bilar som har gått "för lite" ?

Inget illa menat Patrik, jag är mest nyfiken på hur alla andra resonerar kring sina bilköp.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Tja.. vad kan jag säga.. jag har en Peugeot 205 eller liknande en -91 som rullar 4800mil...Ärliga mil.. Sen å andra sidan kan jag inte garantera något men jag vet vem det är som kommer att ta in denna E38 och han är faktiskt ärlig av sig.

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
mr-bear: Bara för att vara pedantisk vill jag påpeka att det alltid går att utrusta bilen mer. Jag ser varken skisack eller kylbox i listan ;) I övrigt tror jag att om det där är "maximal" utrustning så har jag iaf det viktigaste i min bil. Glas i solluckan, RDC och 16:9-nav skulle dock inte skada, men det sista går ju att eftermontera.

9800 mil låter lite smått suspekt tyvärr. PRECIS under den magiska gränsen. Bäst för en ev. köpare att undersöka kilometerställningen noga.
tsaros:
Du menar att de flesta har gått längre eller hur menade du?

mr-bear:
Låter som en fin bil, men vad är priset? Måste väl själv säga att jag tycker mätarställningen låter som den är en aning i underkant för att vara trovärdig (utan att ha sett bilen).

Pratade just med polaren. Han har tydligen hittat denna: Länk och ska tydligen kontakta handlaren i morgon. Är bilen mot all förmodan ok så uppfyller den hans kriterier fint så då köper han den.
mvh.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Rolex: Dom flesta ärliga har nog gått betydligt mycket mer, undantag finns säkerligen men då kostar dom oftast bra med pengar.

Att hitta bilar med mätarställning på 12.000mil i samma prisläge som bilar som har gått 22.000mil är inte ovanligt, I dom fallen så tror jag att 22.000milaren är i mycket bättre skick.
Det var det jag menade med att han kanske stirrade sig blind på en bil för x pengar och x mil.
Han kanske skulle kika mer på bilar med ett "rimligt" miltal i första hand istället.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Säg inte det, farsan sålde sin 95:a som då hade gått 12000 100%ärliga mil som den var i topp skick. Men farsan gav uppo sålde den för ca 70,000kr...
tsaros: Bilen får ha gått upptill 20.000mil skrev jag i första inlägget. Detta blir ca 2.500mil/år om bilen är en -98. Det tycker jag skulle kunna vara rimligt, men du verkar inte vara beredd o hålla med??
2.500mil/år är MER än vad den tyske genomsnittsbilisten kör.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja, men mindre än vad den genomsnittliga 740in går.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.