|
|
|
|---|---|
|
Hur byta tändplatta i tändningslås? E30 323 -86. Startmotorn vill inte alltid och jag misstänker glapp i tändningen. Gjorde en ny tråd av denna: Länk . Lite mer preciserat här. | |
|
Testa om du har fel i tändningslåset genom att koppla en provisorisk startknapp! När starten inte går igång med nyckel, så trycker du på knappen, funkar det då kan du ha fel i låset Normalt sitter "tändplattan" den sk eldelen helt enkelt fast bakom tändlåsetr med två småskruvar, lossa isf de, dra av eldelen, följ kabeln längs ratt stången, jacka ur kontakten, montera omvänt |
|
|
Har nu bytt "tändplatta" eller även kallad startkontakt på tändningslåset och det verkar som att det var felet. ----------------------------------------------------------------- Så här gör man: * Montera bort plasten som sitter under instrumentpanelen(ovanför där man har fötterna så att säga). Det sitter 3 st skruvar framifrån i överkant som man skruvar ett halvt varv samt på vissa modeller även 1 st underifrån på mitten ungefär. * Ta av ratten. På min modell så är det en ratt med signalhornsknapp i mitten (finns en annan sort också). På min tar man dän singnalhornsknappen genom att bända lite försiktigt med en skruvmejsel. Centrera ratten. Under knappen sitter en stor mutter (21 tror jag) som man lossar på. Observera att det ej går att dra av ratten efter lossning av mutter om rattlåset är i! * Sedan kan du lossa på plasten under rattstången. Två skruvar på undersidan och två bakom ratten, uppifrån. * VIKTIGT! --- Koppla ur batteriet! --- Livsfarlig spänning! * Nu ser du kontakten på vänster sidan. Jacka försiktigt ur kontakten, var försiktig så att du inte skadar den. Följ kablarna och lossa kontakten i andra änden. ------------------------------------------------------------------ Bra att veta: Det sitter samma kontakt på diesel modellerna. Kostnad för kontakt: BMW: 325:- Lokala skroten: 100:- Symptomen var: Startmotorn gick inte alls ibland eller så dröjde det nån sekund. Allt annat funkade dock. Instrument lyste, bensinpump gick igång o.s.v. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.