AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
419

Hur fungerar färddatorn vid stillastående??

Min färddator står på ca 3.9 l/mil när jag står stilla i köer på tomgång? Kan detta vara rimligt, eller hur räknar datorn egentligen?

Någon som vet?

// Mathias
Står du helt stilla borde bensinförbrukningen per mil vara oändlig... Rör du dig sakta sakta framåt är 3.9l/mil inte alls orimligt.
Men jag vet förstås inte hur datorn hanterar det när man står still.

/Micke
Om Du nollställer färddatorn i samband med att Du står stilla så har jag för mig att det blir så här. Det beror ju helt enkelt på att datorn jämför bensinförbrukning med det avstånd som Du har färdats. Egentligen skall det ju bli en oändlig förbrukning (förutsatt att Du står helt stilla) men min bil visar max 39,5 liter per 10 km i displayen. mvh / Nysse
Froz-523
Det är väl momentanförbrukning vi pratar om här? Är det inte så att färddatorn byter enhet när man stannar, från l/mil till l/timme?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Istället för oändligt kanske den helt enkelt visar max vad den har som mätområde?

fyrhjulsdrift är roligast!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.