AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.056

termostatfel eller / och ev. sprucken topp?

termostaten släpper inte in vatten till motorn....
vattnet vid kylaren kokar.
jag får inte in varmluft i kupén.
vad är felet.???
Visa användare
586
wdac
325i -05
termostaten är nog paj...

hade samma problem när jag hade köpt min bil..

BMW Williams F1 Team.
jag har precis åtgärdat ett liknande fel på min e30! nålen på mätaren gick upp till andra strecket, efter det blåa men innan mitten...tänkte inte så mycket på det då jag hade bra värme och nålen inte rörde sig när man körde...dock så började en av kylslangarna svälla rätt mycket för några veckor sen, den svällde en del när man kört och vatten försvann, så jag misstänkte att toppen var sprucken...

började sen tänka i banorna om det var stopp någonstans i systemet så att vattnet inte kunde cirkulera och därmed skapade högre tryck i slangen...spolade kylaren men inget stopp, tänkte att man skulle testa att byta termostaten...hade en liggandes (beg) så jag tänkte det kan väl knappast bli värre? bytte och nu går nålen upp till mitten och slangen är inte lika svälld! idag provtryckte jag kylaren och den läcker, så det är där vattnet försvinner..

iaf, så tror jag att du har en luftficka vid din termostat som gör att den inte öppnar! har du tömt systemet på vatten eller har det bara blivit såhär? jag hade testat att lufta systemet först! starta bilen och låt den gå på tomgång, ställ fläkten på högsta läget och värmen på så varmt som det går...sen öppnar du luftskruven (den i plast) på kylaren, sitter till vänster om kylarlocket när du står framför bilen, målet är att få ut en stadig ström av vatten, inga luftbubblor får förekomma här!

detta är ett helvete och kan ta tid att få rätt på, det viktiga är att det rinner vatten ut genom hålet och att du fyller på efterhand så att det inte blir torrt i kylaren, ty du drar du in mer luft i systemet..håll koll på tempmätaren med jämna mellanrum så att motorn inte går varm! känn på slangarna emellanåt så du vet när/om termostaten har öppnat, båda slangarna till kylaren skall vara varma när termostaten öppnat!

när det börjar rinna klart vatten ur lufthålet så låt det rinna ett tag, säg 10-15 minuter och fyll på efterhand...kläm gärna lite på slangarna för att få ut eventuell luft som står i slangarna...om du får ut en större mängd luftfritt vatten och slangarna ändå inte blir varma (kan ta en stund) så skulle jag bytt termostaten!

en annan grej att kolla kan ju vara vattenpumpen! dom tidiga pumparna hade impellerdelen gjord i plast, den kunde lossna från axeln och då får man ingen cirkulation på vattnet..dom senare har impeller i aluminium och det funkar bättre!

detta är dom grejor jag skulle kollat först...

MVH
Johan K
glömde tillägga, om du misstänker sprucken topp så finns det ett par sätt att kolla detta på! dra upp oljestickan och kolla färgen på oljan, får inte vara gråaktig/mjölkig! samma sak gäller för oljelocket på ventilkåpan, ta av det och titta hur där ser ut...

när bilen går, ta av locket på kylaren och kolla dels så att det inte bubblar där (avgaser som trycks ut i kylsystemet) och att det inte luktar avgaser om vattnet! verkstäderna har mätare som mäter co-halten i kylsystemet och man får du snabbt reda på om toppen är sprucken...

MVH
Johan K
Jag skall provtrycka kylsystemet imorrn och kolla oljan.
Återkommer... =(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.