|
|
|
|---|---|
|
Sen en dryg månad tillbaka har jag problem med min ASC, dvs jag kan inte köra bilen om jag inte stänger av den. Problemet yttrar sig så här: Med ASC påslaget från kallstart så går bilen normalt fram till ca 3-4 minuter eller upp till 80-100km/h. Sen "hugger" bilen till, dvs motorn eller automatlådan får för sig något (tror jag). När den "hugger" till så släpper farthållaren om man har den påslagen. Stänger jag av ASC så funkar allt som vanligt med farthållare mm. I samband med att detta dök upp satte jag på mina sommarhjul som är av dimensionerna 225/35 fram och 265/35 bak. Jag satte inte på hjulen själv utan lät däckfirman fixa det åt mig. En fundering är om det kan vara så att ABS-givarna har hamnat ur läge eller någoting. ABS och ASC är ju ihopkopplade vad jag vet. Var inne på att byta givarna (dom är visst svåra att diagnosticera) men det kostar ca 1.500:-/styck och vill inte byta om det inte är fel på dom. Finns det någon som hört talas om detta tidigare eller kan ha något tips på vad jag ska kolla? Mvh David | |
|
Hej! Det skiljer för mycket mellan däcksdimensionerna.. har samma fel själv! Får köra med ASC urkopplad! B-O Länk |
|
Paap Reeder |
.... mitt vedbodsmek: - tog helt sonika en bit av hustruns tvättlina och "spände runt hjulen" (TRX 240-45-415 samt 225-50-16). Skulle enligt lathunden vara samma omkrets men det skilde en bra bit över 5 cm (har glömt nu hur mycket det var men har skrivit ut det i ngn tråd som jag nu inte orkar leta på) . Håller med GS455 - efter ett tag tror ASC´n att du håller på och driftar .... och släcker ner vridet ... MVH /// Paap R |
| Nja, det där kan inte vara hela sanningen. Jag vet bilar som haft dessa problem även med helt korrekta 205/65-15, 225/60-15 och 235/45-17 på alla fyra hjul. | |
|
Ah, ska prova med tjejens 17" 205/65 och se om det funkar bättre. Då vet man ju i alla fall vad det är, återkommer. Tack för bra svar! |
|
|
Tänkte bara vara vänlig och uppdatera denna tråd. Det var mina däcksprofiler som gjorde problemet, med rätt dimensioner på däcken så fungerar ASC'n som den ska igen. |
|
|
Väcker denna tråd i hopp om att någon med insikt ska vägleda mig! Problemet är alltså ASC/ABS, har gått utmärkt med säkring nr.29 urplockad men efter att klimatanläggningen åter är i bruk (som naturligtvis går på samma säkring ) är jag tillbaka på ruta ett. Men, är det modulen, styrenheten eller vaddå, kollade av ren nyfikenhet på själva styrningen som sitter i anslutning till motronic handskarna vid höger sida i motorutrymmet och dom belastar kontot med 7,000:- ... Eller är det ABS modulen nere till vänster? Ja, inte vet jag men kanske någon som fiskat i dessa vatten förut?! Symptomen är ju att systemet stänger av tändningen 1/100 sekund i hastigheter mellan 70km/h och 110km/h och att bilen inte har någon tomgång, rycker jag säkringen är det inga problem men jag tror inte det var ingenjörernas intention att "vedbomecka" med dylikt. Mycket tacksam för alla uppslag! Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Fiskat o fiskat...nee,men jag har också fortfarande asc larm emellanåt...ett tag trodde jag starkt att det var min slitna/dåliga bakdäck som var orsaken ty efter däcksbytet bak så blev det "mycket bättre" dvs asc larmen kom inte till en början uppfattade jag det som...men nu är jag också i princip på ruta 1,dvs asc larm som kommer och går utan anledning,dock betydligt mera sällan ska jag skriva.. Kontentan av detta är att först måste man ha däcken i "ordning",sedan så får man börja leta efter fel i t.ex asc boxen eller andra defekter/glapp någonstans. Ok,ingen direkt hjälp i problematiken, men en erfarenhet från min sida iaf.. Inte orkat börja leta fel ty jag har haft en del annat att pyssla med :/ Mvh Janne. Mvh Janne. |
|
|
Viktigt tillägg: Mitt problem är ganska säkert relaterat till min uppsättning hjul/däck ty jag har inte detta fel med mina ballongdäck till vinterhjul måste jag naturligtvis skriva.. Fälgarna mina är antagligen orunda eller skadade på annat vis...surt iaf,men det är ju bra att jag åtminstone vet orsaken på mitt asc problem ganska säkert.. Mvh Janne. |
|
|
Däcken hoppades jag att det var, jag åkte slut på dom dubbfria vinterdäcken och köpte ny friska, äkta sommarskor 205*65*15 ( som även finns noterat i besiktningstråden.) men det gjorde varken till eller från. Väntar på att min verkstad ska komma tillbaka från semestern för att ge mig en diagnos. Jag har tagit ut el-manualen på 461 sidor för att ha möjligheten att felsöka vid läggdags. Det som upprör mest är nog inte "huggen" utan mer den obefintliga tomgången och blåröken som uppstår med detta problem. Jag hänger inte med i själva tänket att asc/abs OCH ac jobbar i samma kretsar, men å andra sidan var jag rätt borta redan med elen till 3,0:an... =) Efter lite skratt, tjo och tjim med reservdelsavdelningen på BMW så blev det affär på ett okodat nyckelämne för 150:- när vi var överrens om att 7000:- var i mesta laget för en sprojlans elkomponent till en snart 20 år "ung" bil. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.