AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
938

kan man byta kam i 535 -88 utan att behöva bort med topp?

kan man byta kam i 535 -88 utan att behöva bort med topp?

//henke
Paap Reeder
... möjligen om du har tillgång till det s.k ventilpressningsverktyget för M30-motorerna.

Var får man tag i det ??? ... ett nytt kostar över 5000:-.... så man måste ha många kompisar med dåliga kammar ....

MVH /// Paap R
åfan! känner en gubbe som skruvat mycke bmw som nyss gått i pension kanske ska höra med han då
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Om man antar att du även skall byta vippor och vipparmsaxlar så är jag MYCKET osäker på om detta går utan att ta bort toppen. Den bakre halvan av axlarna skall dras ut bakåt genom en liten lucka, något som lär vara omöjligt med toppen på plats.

mvh

MW-Guru
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ja du kan byta kam utan att lyfta toppen

//Simon
do
23
dobberman
540ia touring-94
740-94
ta lös toppen å plana den det är alltid bäst å du måste lös med toppen om du inte har en massa special vertyg. har då gjort det minst 5 ggr det är trångt.så det är mitt tipps lycka till

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Varför skall du byta kam?

Om jag får gissa att du skall göra det för att kammen är dålig (någon kamnock gått ner, är sliten etc) så har vipparmarna säkert tagit skada också och då måste du absolut byta vipparmar också annars är risken stor att den nya kammen tar skada.

Om den gamla kammen är bra och du sätter i en bra men begagnad kam så kan man till nöds använda dom gamla vipparmarna. Det avgör du genom att titta på glidytan på vipparmen. Är den blank och slät utan "ränder", gropar eller småsprickor kan den vara användbar ett tag ytterligare. Men varför chansa?

Och när du ändå byter kam varför inte slipa in ventilerna samtidigt!?
Och byta ventilstyrningstätningarna är aldrig fel på dessa BMW-motorer. Dom har åtminstone förut varit en svaghet. Blårök när man släpper gasen från litet högre varvtal är typiskt symtom på slitna tätningar.

Jag skulle således aldrig ens komma på tanken att göra jobbet med toppen på plats oavsett om det går eller ej!

Per L
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Per L: Visst är det ju bäst, men jag svarade bara på frågan

Vad är det för specialverktyg som behövs??

//Simon
okej! men var köper jag allt de där jag behöver då?
alltså tätningar å vipparmar å kam!

trimkam äre ju lika bra å häva i!!

nån som vet nån bra å billig firma?

//henke
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Om du vill köra på orginal kan du köpa komplett topp för 10 000:- på BMW. Då behöver du i princip bara bulta dit kalaset.
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Kolla på micros hemsida, dom har fått igång reservdelskatalogen nu och där såg jag att de har dom delarna. Vad det är för leverantör vette sjutton...

Ett tips även till er andra, verkar vara väldigt bra onlinekatalog med stora bilder på många delar. Värt att kolla på i alla fall...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
En trimkamm kostar nog minst det dubbla mot en original, sen kanske det finns billigare trimkammar också, men hur kvalitén är på dem vet ja inte

//Simon
jo men vart köper ja?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kolla på bl.a.
Motornord Länk
Bildelsimporten Länk
Schmiedmann Länk

//Simon
Paap Reeder
... å inga piratvippor ... ty då får du snart riva igen ... speciellt om du sätter dit en trimkam.
Vinkelaccelarationerna blir så mycket större på vippan med en trimkam så det är stor risk att någon går tvärt av.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... ber ngn moderator modda mitt inlägg ty katten HasseKasse tryckte på radmatningen precis när jag klickade "besvara ..." Shit Happens!

MVH /// Paap R
äre enbart på bmw jag kan köpa bra vipparmar då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.