AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.022

750 insugspackningar och cylinderfoder

Sida 1 av 3
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Har lite sprickor i insugspackningarna i 12an jag rivit ner nu. Dom kostade tydligen 1100*4 på BMW så nya är inget alternativ.

Har någon provat att göra någon "bonnfix" på dessa, alternativt bygga nya?

Sedan cylinderloppen, kan man gå på med honingsverkyget på dessa? Bara meningslöst eller förstör man ytbeläggningen på fodren?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är någon slags nikasil/alusil?-beläggning som jag antar man inte ska hona...

Mvh
Paap Reeder
.... detta svar har jag sökt efter i över två års tid.

Just nu: honar man upp nicasil-lopp .... är det definitivt rökt!
Förstorar man upp ett vanligt järnlopp typ M30 och ett nicasil-lopp typ M70 i samma förstoring är det som att jämföra 60:ians sandpapper med glas.
Sandpapper tätar inte mot ringarna - förrän den slitits blank av ringarna - men det gör glasytan.

D v s nicasilet tätar direkt och är tuuuunnnt men håååårrtt. Tar man bort det med honingen är det som att köra ett gjutjärnsblock utan ringar.

Detta är vad jag TROR ... finns kanske ngn som vet.

Har talat med minst 5 kompetenta mekar .... ingen har erfarenhet.
Att maila till Munchen .... no reply! Kanske dom inte vet, vill inte svara eller har köpt motorerna från Toya ??? ... usch å fy ... så får man inter säga.

MVH /// Paap R
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Man förstorar ju inte upp cylinderloppet med en enkel honing, man förändrar ju bara ytstrukturen på materialet för att ge en bättre oljevidhäftning. Man vill ha en fin oljefilm som tätning på cylindervägen, gissa vart oljan fastnar, blank eller grov yta.....

Finns Nicasilbelägningen i någon annan BMW-motor? Kommer att lämna in blocket på en renoveringsfirma för allmän kontroll och uppmätning på måndag, men dom verkar inte ha riktigt koll på just det där med nicasilfoder.

-Kolla med BMW-verkstaden säger säkert någon då.... -jo visst, får ugefär samma svar som hos cykelnisse.....
Man börjar ju bli lite less på all "hokuspokus" runt denna motor. -Visst den var avancerad för sin tid, men folk verkar ju vettskrämda för den "avancerade elektroniken" och även allt annat angående denna motor. Ingenting är ju speciellt avancerat på denna motor, därimot så imponerar detaljerna i sin precsision och sin gedigna genomtänkthet.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Måste bara förtydliga; det finns inga foder alls på M70 - nikasilbeläggningen ligger direkt på aluminiumet.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Så jag tror inte att man ska hona dem alls.
Paap Reeder
.. galant!
Med förstora menar jag ytan med microskåp för att se på ytan ... inte öka cyldiam.

Ja vi får se vart detta hamnar.
På den andra motorn har jag i ett lopp testat på en liten fläck med 600 papper ....
Vet inte vad jag skall dra för slutsatser av rersultatet ....

Den firman du lämnat till ..... det är väl inte första nicasilblocket dom renoverar? ... får man hoppas

MVH /// Paap R
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Är inge Nikasil, det är Alusil, mycket bättre hårdare, gammla v8 har nikasil..
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Förlåt Paap Reeder, jag läste visst lite tokigt, ser nu vad du menar!

Orsaken att jag lämnar in den är att det finns lite repor och några mystiska missfärgningar i loppen. Tänkte få en bedömning på skicket.

Vad gör man om loppen behöver renoveras? Inga foder att byta då alltså? Jag tycker det ser ut som det är foder.....

Ska man börja gråta kanske, eller glädjas åt att både ram och vevlager var i nyskick. Vore ju trist om blocket är skrot, funkar ju inte ens som bojsänke då det väger mindre än en boj....

Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Det bästa är ju å lägga in stålfoder i den,Blir mycket stadigare mot höga turbo tryck
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det kanske vore nåt? ...men hur hittar man passande kolvar i såna fall?

Mvh
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Man borrar ur den först, Lägger in foder så orginal kolvarna passar,Dom gör så på M5 E39 när dom laddar på hårt me kompressor.. Länk
Paap Reeder
Pekka ....
....så här läser jag i en sammanställning från jänkarland:

Nikasil M60B30 1 725 970 - 1 741 212
Nikasil M60B40 1 725 963 - 1 742 998
Alusil M60B30 1 745 871
Alusil M60B40 1 745 872
Alusil M62B44 1 745 873 - all M62 engines are Alusil

As of early 1997, all replacemant shortblocks were of the new material called Alusil. This material has been used in V12 engines since their inception ....

Du har således helt rätt. Trots det har ingen kunnat redogöra för mig om man skall hona upp en M70 eller ej.

MVH /// Paap R
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Funderade på det där med stålfoder tidigt, men det blir ju troligen sjukt dyrt. Det är så jobbigt när det är 12, man är ju van med 4. Får se vad dom säger på renoveringsfirman, suveränt ställe där de anställda vart väldigt angagerade när de hörde om planerna. Man vet ju inte direkt vad de har för erfarenheter gällande alusil så det kan ju vara en nackdel. Hinner nog inte in med blocket imorgon så det blir lite senare i veckan.

Tänkte inte ladda så hårt för då åker man väl på att byta kolvar och stakar också. Laddar man 0,5 borde det bli tillräckligt spännande. Men man har ju turbokonverterat förrut och det har ju sällan blivit så lågt laddtryck som man tänkt från början.....

Ännu ett spännande moment blir ju bränsletillförseln, ska bli riktigt spännande med dubbla LMM och spjällmotorer. Men det återkommer jag till senare i bygget.
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
på skotrar med nicasil gör man så att man tar fint sandpapper och mattar ner den blanka ytan(bara lite lätt)
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
inte sandpapper(för trä) slip paper ska det va:)
Paap Reeder
Nu har jag läst på om M70 .... från BMW utbildningscentrum ... från deras "lektionsunderlag" vid utbildning av mekaniker.

M70 blocket gjuts efter en speciell metod där "smörjan" under högt tryck sprutas in i formarna ... och blocket kommer ut fixt och färdigt. Inga sandformar således.
"Smörjan" består av aluminium med 17% kisel. Kisel heter silicium på engelska och sannolikt även på grekiska ... därav ALUSIL.

Loppen är borrade direkt i ALUSIL ét. Kolvarna är också av al men med en 0,1 mm järnbeläggning.
Kiselinblandningen garanterar att friktionen mot järnet blir minimal.

Vad drar man för slutsatser av detta?
- cylväggarna har ingen speciell beläggning ..( som jag tidigare trodde ...) utan loppet man ser "ser likadant ut" även om man skulle borra upp den eller bara hona upp.

Kolvarna är då jäkligt viktigt att de är av rätt typ ty annars kommer dom att "äta sig ur" blocket p g a fel friktion kolv - lopp.
Inte undra på att dom kostar över 2000:- / st !!

Vad är då nicasil-block??
Skulle gissa att de få motorer - enligt min smst ovan - som gjordes med nicasil var ett test på andra blandningar av aluminiet.
Kanske Al + kisel + nickel ... men det blev inte bra och den högsvavliga soppan i kalifornien "åt upp" järnbeläggningen på kolvarna .... och .. disaster uppstod over there.

Ja ... detta är på intet sätt oemotsägligt men ... kanske någon annan vet mer??

Skall man hona eller ej? ... vete fanken?

MVH /// Paap R
Paap Reeder
...galant ....
Sa´dom nått vettigt på motorrenoveringsfirman om M70:ian - alusil - och honing??

MVH /// Paap R
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Återkommer om detta, hara bara inte hunnit åka tillbaka dit än. Har hört at Porshe använder samma system med alusil och järnblandning.
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Hepp hepp!

Hittade denna länk:

En del att läsa om Alu-block: Länk

Åkte förbi verkstaden idag men dom hade hunnit stänga.
Nu blir det semester några dagar så det kommer inte hända så mycket i garaget tyvär....
Paap Reeder
.. inte kan jag uppfatta att det sitter våta foder i min M70.
Skall titta med lupp i morgon.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.