AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.572

Rattalternativ till E38

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Arbetet med att återställa min (fortfarande förhållandevis nyligen köpta) 740iA '99 fortsätter ... nu är det så att ratten är väldigt välanvänd. Det översta skiktet på skinnet är avskavt på vänster sida, så ratten har en mattare yta (just där tidigare ägare har gillat att hålla vänsterhanden, misstänker jag). Har också noterat att en söm har släppt i samma hörn, tråden är av. Ser för jävligt ut, men är nog lätt att fixa själv. Jag funderar dock på om det inte skulle kunna vara en idé att byta hela ratten, har nämligen drömt om träratt, men aldrig sett sådan i en E38, bara den i mitt tycke ganska fula "Victor-ratten" ( Länk ) med träinlägg.

Två frågor så:

a) Vad finns det för alternativ till originalratten i E38 som (fortfarande) går att köpa? Enda kraven är att de ska ha airbag, och samma (eller motsvarande) knappar som original.

b) Kan man byta bara läderklädseln på ratten, och är det isf prismässigt billigare än att köpa ny?
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Här är en lite mer exklusiv variant av orginalratt
Ratt på bild nr.4
Kolla länken
Länk

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Onekligen rätt snyggt med "halvträ" och skinn på grppytorna. 2600:- känns spontant dyrt men inte helt oöverkomligt... sen tillkommer ju monteringskostnad också, för jag vågar inte mickla med airbagen själv :) Är det du som är säljaren?
Gemini__
W2K: Om det där är en s.k. "Victor-ratt" så skulle jag mer än gärna ha en sådan i min E38(om jag skulle ägt en). Var ruskigt läcker, höjer intrycket rejält i mitt tycke.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag tror inte det är en Victor-ratt. Ratten på bilden som Highspeed_M5 länkade till har delar av själva rattringen i trä. Victor-ratten (se bild: Länk ) ser helt annorlunda ut, den har träinlägg i greppytorna men är i övrigt i läder. Kanske är bilden bara dålig, men jag gillade inte Victor-ratten nåt särskilt, och skulle nog föredra den andra varianten. Har du nån bättre bild på Victor-ratten?
Gemini__
Ja, men det var den jag syftade på. Du han slinka in med ett inlägg innan bara, så det blev lite otydligt vad jag menade. =) Gillar den ratten, ser lite småsportig(samtidigt elegant) ut sådär.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Highspeed_M5:

Den ratten är superfin! Försökte hitta en sån till min f.d. 750 E32, men med dåligt resultat tyvärr.

//Schnitzer
Ratten som Highspeed_M5 länkar till är väl precis samma dimensioner som originalratten, fast med träinlägg?
Jag gillar också lite mindre-fetare rattar och tycker Victorratten verkar OK, men har inte hittat någon som säljer den utom i USA.
Är det någon som sett om/var den kan köpas i Europa?

Mvh. /Kjell
min favvis som jag gärna hade bytt till.
Länk
har en "likadan" i e34:an och den är underbar att greppa

Johan S #4079 & B.M.W #4079A
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Vet någon vad som skiljer på ratten för e38:or före/efter mars-99? Kan man få en ratt avser för "efter mars-99" att passa på en bil tillverkad 97? (=min:-)

Mvh. /Kjell
Kjell: svaret är nej...det fick jag lära mig 'the hard way' när jag sålde min '99-' ratt till en hoppfull stackare i Stockholm som ägde en '-99'. Resultatet blev en stor besvikelse, då rattnaven på modellerna skiljer sig. För övrigt kan jag rekommendera E38ans M sport ratt...(ni som såg den på träffen vet hur det ser ut), den är helt underbar...

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M

Hallo,
Für Ihr Fahrzeug können wir Ihnen anbieten (siehe Bild im Attachment):
Art. 1.100.0330 Leder mit Einsatz Wurzelnussholz 669,00 Euro
Art. 1.100.0422 Leder mit Einsatz Leder 599,00 Euro
Frei Haus geliefert.
Zahlung im voraus auf unser Konto bei Commerzbank Frankfurt/Höchst, IBAN:
DE98 5004 0000 0256 883000,
BIC: COBADEFFXXX
Wenn Sie uns das alte Original-Lenkrad in gutem Zustand schicken, bekommen
Sie 130,00 Euro zurück.

Wir wünschen Ihnen ein schönes Wochenende!
Ihr VICTOR Deutschland Team

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Sorry, inläggen kom i fel ordning. Här hemsideadressen till Victor:
Länk

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
På Victors hemsida ser den ratten onekligen mycket fin ut .. kanske blir en sån då, men dyyyyyrt! Vi får väl se när det finns pengar och vilja :)
Scheckheft
Hej
Har du rattvärme på din och vill behålla den funktionen tycker jag att du ska klä om ratten. Trä-/skinnvarianten är också elegant under förutsättning att du inte ha rattvärme.

Mvh
Scheckheft

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Tack för tipset, har dock inte rattvärme. Kan dock tänka mig en omklädning istf ny ratt om det är ekonomiskt försvarbart. Vad kostar en sådan och vem utför den?
Ujuj, var Victor ratten så jäkla dyr! Den tror jag inte jag vill ha till det
priset. Men tack för infon anyway, joholm.

W2k: jag har inte själv kollat vad en omklädning kostar då jag primärt är på
jakt efter en snygg träratt, men jag tror jag läste någonstans att någon blivit
avrådd från omklädning då det skulle kosta ungefär som en ny ratt och
sadelmakaren inte vågade lova det skulle se lika snyggt ut.

Seven: på vilket sätt skiljde sig modellerna åt? Var det mer än bara diametern
på den splinesade centrumpinnen? Vad fick du ge för din nya sportratt, och var
köpte du den?

På Schmiedmann Länk säljer de både sportvarianten och den
fyrekrade med träinläggningar, original BMW delar såvitt jag förstått. De
ligger dock över 5kSEK vilket jag betraktat som min smärtgräns, så jag har inte
tittat vidare på dem.
Har någon kollat vad de tar på BMW för dessa? Jag tror inte alltid att
Schmiedmann är billigare(?)

Har någon sett någon mer modell med trä som passar på E38:a?

Mvh. /Kjell
Diametern är mindre vad jag förstår. Min ratt och kudde kommer från Schmiedmann.

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Utmärkt länk! Den där ratten ("original" fast med träinlägg) ska jag ha! Momsen ska man väl kunna fixa bort på något vis, så det blir lite billigare... men då är det tydligen ingen bra idé med omklädning (tack Kjell), så jag fulfixar ratten med lite lim så länge. Sen är det bara att börja spara...

M-ratten är också fin men jag har sett bilder på E38:or med den i och jag tycker inte den är lika fin som originalratten .. den stora "bullen" med airbagen i ser helt udda ut i mina ögon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.