AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.682

Hur får man av låsbultar utan "nyckel"?

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Tja!

Jag har ett litet problem på min nyköpa 328Ci -95.
De BBS 17"-fälgarna som sitter på har låsbultar men jag saknar "nyckel-bulten" till dom och bakdäcken sjunger på sista versen! :(

Hur får man lättast av ett par låsbultar? Verkstan skulle ha 600 kr, men jag vill helst försöka få av dom själv.

Mvh Tomas
KW
113
KW
740iA -95
Har du tillgång till svets så är det inga problem. Svetsa på en ny skalle på låsbulten och dra sen av med vanlig nyckel. Annars blir det värre. har du tur kan man knacka på en liknande nyckelbult och hoppas att de inte sitter allt för hårt...men stor chans att du förstör den befintliga utan att få av hjulet.

Inom fackhandeln finns det som vanligt specialverktyg för det mesta.

Så även detta.

De är egentligen avsedda för att lossa rund-dragna skallar, men funkar precis lika bra på låsmuttrar.

De ser utvändigt ut som en vanlig hylsa, men på insidan är de istället för kantiga, konsikt gängade.
Mot-gängade!

Så man skruvar helt enkelt på "hylsan" på mutterna, åt samma håll som man normalt sett lossar en mutter.

Till slut har gängorna gripit så pass att de inte går djupare, DÅ börjar istället muttern att röra på sig.

Och vips så är muttern borta.

Och nej, den är inte svår att få loss från hylsan...

Dess låsfunktion är dock utlagen, och måste kastas.

Att detta endast fungerar på låssystem där ytterdelen är fast är ju självklar.

Roterande låsmuttrar är värre, och klaras nog endast med svets...

Denna typen av hylsor är dyra, och rätt ovanliga.

Bäst vore det om du kände nån på nån verkstad där du kunde få låna... finns ibland även på däckfirmor.

Lycka till!

Det brukar gå och knacka på någon hylsa i lämplig storlek med hammare eller mindre slägga utvändigt på lås bulten och sen är det oftast bara och ta fälgkorset eller ett spärrskaft och skruva loss bulten .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.