|
|
|
|---|---|
|
Måste man demontera något med handbromsen för att byta ett bakhjulslager? Efter byte på BMW verkstad så känns handbromsen som halva effekten avtagit....suck..... Känns som min BMW bara älskar verkstäder och inte vill stå i mitt garage längre.....runt 50t i reparationer + service på bara några år....Börjar nästan att ångra missfostret man köpt. BMW och kvalitet går inte bra ihop. För min del så blir det garanterat inte en BMW igen efter allt strul med min och kompisars bilar. Kompisar som lagt en förmögenhet på BMW´s värstingmodeller säger samma sak: "Bilen går som en dröm, men står ofta på verkstad" Var tog BMW kvalite´n vägen? Går mera som en mardröm numera.... | |
|
Ja det måste man gjöra. Man demonterar bromsbackar och då kan man vrida lite på justerings skruven och då blir det fel. Man bör egentligen justera handbromsen igen efter hjullagersbyte eftersom den är ganska känslig och måste vara rätt justerad. Jag har hört bara fina ord angående bmw kvalitet, men på ett år som jag har haft bilen var jag tvungen att byta en stöddämpare, en hjullager bak , bromsbackar bak, skivor fram, bromsbälegg och gjöra en service på bilen. Men det är så att det här är slitdetaljer som man får byta när man har långmilare och det visste jag när jag köpte bilen. Det är också så att jag är ganska snål och köper bara piratkopior och byter de delarna själv så de reparationer jag nämde har inte kostat mig mer än 6000 kr och det är ingeting för ett år. De flesta betalar detta suman bara för inspektion 2 service. Så min tips om du inte vill/kan meka, köp nyare bil typ 02, lågmilare, svensksåld. Då sliper du reparationer och vara besviken på BMW. |
|
| Tack för svaret Habul! Misstänkte att det var BMW som "fixat" handbromsstrulet. Ha en fin helg! | |
|
Ja...Angående kvalitetsproblem på E39:Farsan min har aldrig varit så nöjd med någon bil han ägt tidigare(gubben är 70år i år och har ägt en del bilar i sitt liv :)). Visst har det varit några byten av grejor som t.ex vissa gummilister(garanti),bakluckemotor mm "små prylar" som knappt kostat någonting att repa.+naturligtvis service i vanlig ordning. Den E39:an han äger(523i-97) har nu rullat 13500mil ca..Köpt ny. Problemen som en del har med sina E39 beror MYCKET på att bilarna gått betydligt längre än vad mätaren visar...Min övertygelse iaf. Därmed inte sagt att din bil just är en dylik "milfuskad" bil.En del har ju en fruktansvärd otur med bilar bara.. Nåja,hoppas du snart får mindre problem med din bil.F-n 50000kr för rep.!!...INTE kul. Mvh Janne. |
|
|
Nä, inte är det kul! 50.000:- på en bil som sjunker som en sten i värde.... Jämför bara med en Audi A6 som är billigare i inköp ny och faktiskt mycket dyrare att köpa begagnad. BMW 5 serien bjuder på komfort och körglädje som ingen annan bil, därför har jag behållt aset. Annars så skulle bilen sålts för länge sedan! Körglädjen tar slut när bilen står på verkstad var 4:e månad.... Det mekaniska på bilen är 100%. Motor o låda =Nybilskänsla. Allt annat som kan gå sönder verkar dock gå sönder....Inom 1 år så rullar den inte i min ägo kan jag lova.... |
|
| Nyfiken fråga bara, hur långt har din bil rullat ? | |
| 16t mil med full historik och mätarkontrollerad. "Känner" även första ägaren till den | |
| Inte skall du lämna in bilen till BMW, för då blir du garanterat ruinerad! Du kunde säkert ha halverat dina 50k i utgifter genom att hitta en mindre BMW mek med gott rykte och skysstare priser. Inte nog med att timkostnadden blir lägre, dom använder dessutom billigare OEM delar med likvärdig kvalitet med BMW:s. Sen så går det att göra en del själv.. | |
|
Jag har gjort en del själv och även handlat på skroten. Håll i Er nu.......Om jag skulle lämnat in bilen på BMW varje gång så skulle utgifterna ha passerat 70.000:-!!!!!!!!!! Ja, Ni läste rätt. Detta kan alltså hända vilken ägare som helst med mycket otur. Denna bilen har bjudit på dom bästa semesterresorna någonsin och härlig körning här hemma. Men med facit i hand så ångrar jag starkt att jag valde en BMW. Kan inte annat än att vara besviken. Jag har råd att reparera mera men tycker att det är trist att regelbundet få reparationer på 5-15t som droppar in efter några månader. Känns som BMW gjort ett missfoster när min vagn tillverkades... Sedan vet jag att det finns dom som kör 10t mil och bara byter olja under tiden. Bilar är som ett lotteri. Jag fick en nitlott. En förförisk nitlott som jag snart förlåtit för sista gången. Skillsmässan är snart ett faktum från bilen..... |
|
Paap Reeder |
... kolla upp via chassienumret på vilken veckodag den gjordes. Min gjordes en onsdag ... bästa dagen. Måndag så är folket litet på bakfyllan. Tisdag har dom piggnat till ... kallats in till chefen och fått sig en avhyvling ... så på onsdag gör dom bara toppen jobb. MVH /// Paap R |
| Fredagen den 13:e tror jag... | |
|
Faktum är att för eller senare kommer vi alla att köra en toyota. När min rygg inte längre pallar för hårda kurvtagningar då blir det en toyota, altså om 40 år :) Säkerhet i andra hand |
|
| Tå-yota är snart bara ett emblem ifrån BMW i körupplevelse. Om 40 år alltså... ;) | |
| Fattar Ni att man har blivit så skakis av alla BMW reparationer att man börjat fundera på en Mazda6 !!! Hjälp mig någon, snälla!!! | |
|
Snälla 528:n vad har du råkat ut för egentligen, vilka rep har du haft? Är din bil mätarskruvad, misskött sedan tidigare eller vad? Om du vill fortsätta köra i lyxklass men med bibehållen ekonomi så hade jag satsat på en fyrcylindrig 318 från 02 och framåt där du har 143hk motorn. Köp en svensksåld enägarbil som du kollar upp på verkstaden där den har tidigare servats så lär du vara trygg. Om du skall envisas med Mazda 626 så skall du köpa en ny sådan i danmark som är upp mot 50 000:- billigare än här. |
|
| Mzd 6 menade jag försåss.... | |
|
Bara otur, men det blir ofta så när man köper första årsmodellen. På semestern nyligen så stod inte bara en ny Passat med haveri längs autobahn....Fick mig att glömma en ny Passat i alla fall. Kanske bara otur det med? Men säg det till den som köpt en ny bil för bara en vecka sedan... Vissa bilar bara är defekta! |
|
| Antar att jag gick motsatta vägen... Bytte från Toyota Carina II till BMW. Ångrar mig inte ett dugg... än ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.