|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har jätte-nyss köpt en 750-95, trivs super med den, problemet är att den vandrar lite på tomgången, trodde först det var AC-pumpen som slog till och från, den hoppar upp från ca 600 rpm till 1400 rpm, sedan ner igen, det verkar väldigt kontrollerat, och det är nåt relä under handskfacket som slår till och från momentant med varvändringen.. Om det inte vore för att den har vrid som en pansarvagn, så hade det inte gjort så mycket, men den vill ju till att hoppa fram lite i rödljusen, om man håller lite (för) lätt på gasen... Vad är detta, och hur åtgärdar jag det? There can be only one... | |
| Kollade i TIS på ojämn tomgång M73, men det finns inga symptom beskrivna som liknar ditt. Eftersom du säger att det är en kontrollerad förändring så är ju ändå klimatanläggningen en misstänkt källa. Man hör ju ganska väl när AC-pumpen "klipper i" tillsammans med kondensorfläkten (elfläkten bakom grillen). Kan du härleda varvtalshöjningen till dessa tillfällen, eller sker det även när kliman är avstängd? | |
|
Åh, äntligen nån som svarar... Heter det TIS på BMW oxå? Heter det på Ford iallafall... jobbar där som mek... Nä, trodde först det oxå, men det är sammalika om ac:n e avslagen... däremot så är förändringen såpass kraftig att bilen gör ett litet skutt framåt, om jag står i nåt rödljus o håller på bromsen... försökte ta av batteripolen i ett par minuter, då blev det värre än värst, men det ordnade till sig.. den blev faktiskt riktigt bra, men det tog ett par mil... nu har jag inte provat på ett par dagar, för jag har lixom låst in nyckeln i bagaget.... min enda nyckel, reservnycklarna är i Oslo. Ska man "lära" ECU:n tomgång o div. inställningar efter man haft av batteripolen? Som mekare så blir man rätt intresserad av vad det kan vara som eg. händer, när den gör sådär.. har märkt att den var lite värre när den var i full drifttemp.... There can be only one... |
|
|
Jag var nere i Hamburg i Torsdags och provade en bil som hade exakt samma symptom som det du beskriver. Jag var på BMW och gjorde en diagnostest på den bilen, det visade sig att det var mycket fel på bilen (inget köp), så kolla med BMW och gör ett diagnostest. Tror att det har med spjällmotorerna att göra (vet inte vad det heter), kan vara något motstånd eller liknande. |
|
|
Ah, man får hoppas att så inte är fallet... Det är nyligt bytt lambdasonder på den, så koderna är nollade, och det var inga andra koder än just lamdan heller... Det är ju lite skumt att det blev "bra" efter batteripolsavtagandet... Nu har jag inte hunnit köra värst mycket, då den är lite svår att komma in i för närvarande... Och för den som undrar, det GÅR inte att ta sig in i bilen, om den är låst med fjärr... Det går heller inte att ta sig ut ur bilen, eftersom handtagen kopplas ur.... har jag fått veta. Jag ska så snart jag fått upp bilen, ut och tokåka, får vi se om den har blivit något klokare på tomgångssidag... There can be only one... |
|
|
När får du hem nycklarna? (De ligger säkert och väntar i brevlådan vid det här laget :-) ) Jag kan försäkra att bagageluckan kan strula något innåt helskotta även om man har nyckel. Jag hade satt batteriet på laddning och brorsan dum som han var stängde bagageluckan (med softclose). Vad hände? Jo, luckan stängdes och kabeln klämdes. Sedan när jag skulle hämta bilen 2 dagar senare höll jag på att bli tvungen att åka med batteriladdar-kabel hängandes bakom mig! Luckan var ju stört omöjlig att få upp! Det tog 1 timme ungefär, vi var två tunga grabbar som hävde oss upp på luckan medans den tredje försökte öppna den, då klickade det till.... Så det där med lås, struligt! Men undrar om det inte ställer till problem mest för oss som äger bilen än för dem låsen var avsedda för - tjuven? /Marcus |
|
|
Jorå, nyckeln låg i lådan nu på morgonen, så nu är bunkern säkrad... =) Har erfarenhet av en annan kul softclosegrej, hade en Cadillac Seville STS, kanonfin bil, men de hade glömt en liten detalj i bilen.. kvalite`n.... =) Var bröllops-chaffis i bilen, brudgummen a 120 kg nautilus-gym var lätt nervös, hämtade några grejor ur bagaget, SMÄLLDE igen bakluckan, inte en, utan 5 ggr innan jag hann dit... han hann glömma att d var softclose i all nervositets-stress... ny mekanisk inhandlades a`4500kr.... Cadillac har SVINDYRA delar! Den som säger annat ljuger! *skrattar* There can be only one... |
|
|
Bryter man batterispänningen på en M73 så kommer tomgången vara "halvrisig" tills man varmkört en stund. Det är helt i sin ordning. Motorstyrningen kalibrerar om sig själv. Jag har dock inte upplevt att varvtalet p.g.a. detta skulle hoppa upp på 1400rpm. Snarare blir den tillfälligt låg och ojämn mellan 400-600rpm. (Har du taklucka på bilen kan du också ibland uppleva att den inte funkar efter strömavbrottet. Denna kallibreras då om genom att köra upp bakkanten på luckan och hålla strömbrytaren intryckt i detta läge ett par sekunder till man hör ett reläklick) |
|
|
Ah, tackar o bugar för informationen... har faktiskt inte kollat hur luckan uppfört sig efter strömavbrottet... *springer o kollar* There can be only one... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.