AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.293

Min 525:a bluddrar och misständer - hittar inget fel!

Nanne
Har sökt så ögonen blöder utan att hitta nått svar, finns liknande problem men ingen lösning
Min bil bluddrar/misständer som det låter i avgasröret över hela varvregistret. Finns där på tomgången men lite, gasar upp den sakta så kommer det lite till vid 1200 varv för att vara som mest mellan 2200 till ca 3500 varv sen minskar det till samma nivå som på tomgång upp till 1500 varv, det hörs att det inte är riktigt bra.när ekonomimätaren kommer upp mot 2 liter/mil så börjar den fladdra lite grann, ca +- 1 dl. Har kollat alla slangar, skruvat loss insuget och grejat med spridarna utan att hitta nått fel. Sprutat startgas över hela motorn utan att hitta nått fel. bytt alla slangar, bytt tempgivaren till databoxen, bytt lmm bytt lamda 2 gånger, mätt upp allt utom vevaxel och kamaxelgivaren (glömde det när jag hade insuget löst) .hade problem med co2500 och hc på bes.
satt i tryckbrickor på vanosen, bytt kamkjedjor, sträckare m.m.
haft in bilen på bmw för felsökning, dom höll på 3 timmar utan att hitta nått. körde disen med motor avstängd, körde disen med motor igång och med varv. totalt körde vi disen 3 gånger utan ett enda felmeddelande.Vi borrade hål i grenrören för att se om det var kattarna som var täta men inte det heller.om co2500 går ner till godkänt värde så går hc upp för att pendla mellan 75 till 135 ca. fick efter många om och men igenom bilen, provade med e85 men då gick den knappt att köra och spikade lät det som. for upp och tankade mer bensin när den inte gick igenom, körde en sväng innan jag for ner på bes igen och då gick den igenom med väldigt liten marginal på hc, 75 till 135 men han skrev 98. det lustiga är att när co2500värdet var för högt så var hc på ca 20.
har hållit på i 2 månader nu utan att direkt hitta nått fel, HJÄLp mig nån som haft nått liknande.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du provat att byta Lambdasonden?

Mvh
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
testat byta bränslefilter? billig grej att prova om du inte har gjort...
Nanne
glömde skriva att jag har även bytt bränslefilter, bränslepump.
Har även köpt en ny och en beg tändspole och bytt hit och dit ca 10 gånger utan skillnad.

Nanne
har även kollat bränsletryck, det var 3 kg vid tomgång och 3,5 vid gaspådrag med en mätare som iofs inte var för bränsletryck men ändå så verkade det bra. ( använd till hydralolja.. kör med 5 w40 helsyntetolja utan knack och tick.
bilen varvar ur som den ska till varvstopp, inga som helst problem.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.