|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Gemini__ |
tsaros: Är skivorna identiska med några skivor som finns i BMW:s eget sortiment? Eller är det lite vassare prylar månntro? Har fattat tycke för dessa B3:or. Har dock aldrig provkört en. De verkar som sagt har bra prestanda med tanke på den låga(nåja) effekten. Men de gör alltså 0-100km/h på runt 5.5sek? Det är riktigt bra. Mvh: Thomas |
cane |
Ja, det är _mycket_ bra, I mina ögon är siffrorna konstiga. Jag tvivlar inte på de är korrekta, men jag tror inte att de är representativa utan är från ett enskilt test med typ: medvind, R-däck, 2dl 100oktan soppa i tanken, växlingsteknik som tog 50% av lådans livslängd etc :) |
Gemini__ |
Ja, det kanske var så det gick till =) Fina bilar i vilket fall som helst. |
|
Angående ratten så har jag sett andra E46 med ganska slitna rattkringlor. Vissa har inte gått mer än 8-10k mil. Har hört att det ibland kan bero på handsvett hos tidigare ägare men är lite tveksam till det. Hur som helst tror jag att skinnet på E46ans kringlor är lite känsligare så jag tror inte du behöver misstänka skruvad bil bara för den sakens skull. MVH |
|
| Testet jag länkade till från förra sidan är från tyska ams. De är seriösa och står vanligtvis på konsumenternas sida. Att de skulle testa på ett oärligt sätt tror jag inte riktigt på. Dessutom stod det i en notis längre ner att bilen testades med 255/35-18 resp 225/40-18. | |
|
tackar för alla svar blir nog den bilen iaf tyckde den gick som min gamla m3 e36 när man trampa på gasen //Robban |
|
dunstan |
Kollla på: www.track-challenge.com Alpina B3 3.3 gör 0-100 på 5.5s. Toppfarten ligger mellan 265-270km/h. Finns fler oberoende tester som visar det. Det handlar givetvis om en B3 3.3 med manuell låda. Med Switchtronics lådan är det runt 1 sekund långsammare till 100. Läser du världens bästa BMW tidning som heter BMWCar så är den från UK. Alla Alpinor har switchtronicslådor i UK. Aptråkigt! Ja Alpina b3 3.3 hänger med en M3 E46 utan problem. Hänger av en M Coupe både när det svänger och rakt fram. Som exempel från verkligheten. Alpina B3S spöar M3 E46. Alpina B3 3.3 blir inte avhängd. Det är fakta från verkligheten. ;-) På bana med perfekt förare visst... Bromskivorna kostar inte över 10000 SEK. Det är 328/330 skivor bak det är jag helt säker på. Fram är det nog lite mer speciella skivor. Kostar mer. Skivorna skall inte nötas och behöva bytas! Alla E46 har bromsklossar och det ör de som byts. Kan vara bra att kolla att klossarna larmar när de är dåliga! För blir det stål mot stål som behöver man byta skivorna. Ovanligt! Övriga fel på Alpina B3 3.3? Mest standard E46 fel. Pajar katten så är det dyrt. Men varför köpa Alpina kat då? Jag skulle köpa en sportkatt för runt 10000 istället. Inte hört talas om så många fel på Alpina delarna i Alpina bilar faktiskt. Mycket ovanligt. Alpina verkar bygga med kvalitet. Oljeförbrukningen hörde jag skall gå att fixa med något byte av spridare elle liknande. För mig att jag läste det på detta forum. En sak som man kan råka ut för på alla E46 till runt 2001 är att hela upphängningen bak slits lös från karossen. Vanligast på trimmade E46 eller som dragit tungt släp. BMW har förlängd garanti på detta fel på 6 år. Kan kosta 30-40000 att fixa hos BMW annars! Ovanligt fel men har en kompis som råkade ut för det. Pinsamt fel för BMW minst sagt. Som tur är extremt ovanligt som sagt. Alpina är underbara bilar. Just nu är Alpina B5 Touring bilen jag vill ha! |
|
Ja det där va ju en ren och skär lögn att en B3 3.3 hänger av både M3 E46 och M-Coupe/roadster! Den blir dragen från alla intervall av min M-roadster iaf. Har testat från både 50 och 130 och den blir ganska bra avhängd. Speciellt i lägre farter. En kompis har en sådan och vi har testat flera ggr. Kanske du som hade någon super modell av Alpinan dunstan? Mvh Per |
|
|
Köpte bilen jag pratade om när jag starta den här tråden,underbar bil som jag verkligen trivs i, bytte bromsskivor,det var 330d skivor fram och 328/330 bak, inte farligt dyrt med andra ord. Har fått reda på att Alpina ofta använder delar från andra bmw modeller så bara man kan få reda på vilken model delarna kommer ifrån så rasar det inte iväg ekonomiskt. Ang. prestanda så stämmer nog siffrorna ganska bra. har inte blivit från åkt av någon m3 e46 ännu men heller ej kört ifrån någon.har inte kört mot någon m coupe eller roadster så där kan jag inte uttala mig ex subaru impreza wrx sti pse orginal går exakt jämt med. honda s2000 orginal lämnas bakom evo 8 orginal går jämt med t5r lämnas bakom 325 turbo e30 ca 270hk från åkt ovan är inga seriösa tester utan bara jag och mina polare som testat lite på skoj :) Trevlig kväll alla BMW entusiaster //Robban |
|
|
M3 E46 är snabbare än b3 3,3. Kolla vad M3 gör 0-200km/h kan inte det i huvudet, men det är snabbare än 21sec,som b3 3,3 enligt testen på förra sidan. |
|
|
M3 e46 är snabbare än b3 3.3 MEN B3S:en är snabbare än m3 E46 jag har SJÄLV testat både mot en cabb och coupe , cabben är den som vart mest ifrån åkt. Trevlig kväll! Mvh Richard |
|
|
robban Vad är det för storlek på skivorna fram? på 330 är det väll 325 mm, är det större på alpinan? |
|
|
Mocke vet inte storleken exakt men 330disel (fram) skivorna passar och är dom som Alpina satt dit från början. /Robban |
|
|
hur e det med vinter däckena då? passar tex 17" eller måste man ha 18 tummare till vinter med?? |
|
|
Jag kör inte vinter med min men jag fick med ett par 18" när jag köpte bilen. men 17 borde inte vara någe problem 330 kan man ju köra 16" på till och med /R |
|
|
Det var mig P3r kört mot kanske inte de mest vetenskapliga testerna men ja, pisk det fick man juh. Inte så konstigt heller kanske? 280hk i en "familje-vänlig" bil och 321hk i en liten och lättare sportbil.. säger väl sig själv? Tror det beror mycket på föraren också. Snabbast att forsla sig själv och fyra polare från A till B då? ;) / Johan |
|
|
Alltså erkänner du att jag är bättre än dig på att spaka Johan ;) haha näe men det e sant.. vikt/effekt talar ju. Vart bara lite irriterad på dunstan eftersom att jag har sett att han har skrivit såhär i många många trådar. Och en M3 E46 hänger av en Z3M så.. Mvh Per |
|
|
Det går hur bra som helst med 17-tummare på B3:orna ,jag har det på mina vinterdäck och det funkar finfint.Apropå tider så är b3:s en lika snabb som en E46 M3 och har den smg låda så blir den definitivt avhängd av B3s:en. Mvh micke Bergen |
|
hampe m3 |
Bergen Tvilar på det du säger, har du prov kört en e46 m3 man samt en med smg2? Så vitt jag vet finns det inga tester som styrker det du säger. Va själv fruktansvärt sugen på en grön b3 3,3 4dörars som stod på Bmw i solna 2002, (4600mil 2001 om jag ej missminner mig)under prov körningen blev jag oerhört besviken då karaktären samt styrning va väldigt seg artad, viserligen va detta ex en utrustad med S-T som ska slöa ner den ngt oerhört. Då jag stod där med växeln i handen o uppfattades av säljaren som en seriös spekulant gick han med på att anning tucktning av bilen,förutsatt att han vad med vid provkörningen, vilket faller mig i smaken upperligt då man kan prata o fråga kring bilen eftersom tankarna dycker upp. Det känndes inte som om den drev på båda hjlen i vid en u-pall, viserligen vet jag ej om b3orna är är utrustade med lammel diff då den är mer komfort inriktad, o knapast ämnad för ban möten. Stämer det? Överlag en otroligt trevlig bil, dock känndes den fruktansvärt tung och slö, viserligen maskerar säkerligen ljud isoleringen fartupplevelsen, men knappast hastighets mätaren. mvh hampus |
hampe m3 |
Bergen, misstog ditt : som ett , mitt mistag, s versionen e säkerligen en mkt trevligare bil, även om jag tvivlar på att m3 försviner bakom. mvh hampus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.