|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Va å kollade på en Alpina b3 -99 e46 idag och jag har lite funderingar kring bilen om någon vet eller har några tips om följande. *Skrammel vid varm körd bil när man stänger av den( hade lika dant på min förra m3a vet ej va det var)någon som har d på sin bil o kanske vet va d e *är det diffad bakaxel på alla alpinor *växelspaks knoppen satt löst och snurrade runt(borde vara enkelt att fixa) * bromsskivorna runt om va slut(vad kostar d tro, är det samma som 330?) *ratten var väldigt sliten(undrar om det är rätt miltal ,den har gått 12500mil,,, ska den slitas så fort)övriga skinnet såg fint ut *vad är en getragg växellåda(har alla alpinor d eller tiptronic) *är det något övrigt man bör tänka på att kolla vid ett ev köp(några kända fel... förutom e46ans standard fel så som framvagn etc) tacksam för tips och svar Bilen finns på powerbörsen.den i uppsala för 169k:- MVH Robban | |
| glömde fråga om det är någon som vet nått om denna bil | |
hampe m3 |
en länk kanske hjälper. |
|
Länk nu funka d |
|
| Skrammlet vet jeg inte vad det kan vara. Det är inte diffad bakaxel på någon B3 3,3. Växellådan finns antingen som 6-växlad manuell getrag-låda eller automat switchtronic. Visst kan ratten vara sliten efter 12 000 mil. Vet fatiskt inte vad skivor kostat till B3'an. Den jag hade mellan 6-10 000 mil hade jag inga som helst problem med. Vissa 3,3 l motorer kan visst dra rätt mycket olja, enl Alpina ska detta kunna minimeras med användande av rätt olja. dvs den de anger i instruktionsboken. | |
|
Tack för d. *Hur ser man vilket tillverkningsnr den har? *vad är det för skillnad mellan en getragg låda och en vanlig? //Robban |
|
|
Nya bromsskivor + belägg runt om från Alpina kan lätt bli femsiffrigt (10.000+), men antagligen är det skivorna fram som är mest slitna. Mvh |
|
|
det var alla runt om så d kan bli så dyrt asså hmm bra att veta vid ev köp vad har motorn i alpinab3 för betäcktning |
|
cane |
Getrag är ett märke, inget konstigt där, men ingen speciell säljande poäng heller. Tycker rattar i Alpinor ofta ser litet slitna ut, tror det beror på typen av skinn. |
| oki tack då vet ja .. kul me 6växlar iaf | |
|
Tillverkningsnr brukar väl finnas på en liten plakett inne i bilen. Om inte så kan du i regel se det i chassinumret. Den bilen du tittat på gissar jag har tillverkningsnr 14. Totalt tillverkades det 1299 st B3 3,3 men då är samtliga karossvarianter medräknade. ___ //Ulf |
|
bmw alpina b3 |
hej nyabromskivor går aldrig på 10000 kr !bromsbelläg som 330 o skivor går¨på 2000 kr st mvh |
cane |
Undrar hur bra den där siffran 0-100 på 5.5s stämmer? Okej att B3S med sina lågt räknade 305hk motor nästan matchar m3, men gör verkligen 280hk motorn det? Vet att jag sett den siffran för, kommer väl från en biltidning, men undrar ändå om den inte är litet orealistisk på 280hk o ingen diffbroms... |
bmw alpina b3 |
hej cane vad jag har hört så har b3 mer hästar en vad det står i papper mvh |
bmw alpina b3 |
sen fråga matte han machade med sin b3 nya m3 från ca 140 till 250 k/m var tvungen att bromsa annar hade han kört om m3 |
bmw alpina b3 |
o jag är vittne till det för jag var en bit bakom dom mvh |
|
Låter som att han låg i baksuget och slipstreamede. Annars snackar vi ~350hk. Flåklypa |
|
cane |
Ja, det brukar stämma att Alpinorna har mer hästar än vad som uppges. Men en 280hk motor borde inte kunna matcha en M3, och det är ju det som hävdas när man säger 0-100 på 5.5s.... även om alpinan har 10-12hk extra sas, för mer än så handlar det inte om. |
|
Apina B3 3,3 -99 Motorart R 6 Hubraum 3300 ccm PS - UMin 280 PS - 6200/Min Nm - UMin 335 Nm - 4500/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 6/manuell Test in ams Jahrbuch 2000 Gewicht 1495 kg 0 - 80 km/h 4,0 s 0 - 100 km/h 5,5 s 0 - 130 km/h 8,9 s 0 - 140 km/h 10,1 s 0 - 160 km/h 13,1 s 0 - 180 km/h 16,8 s 0 - 200 km/h 21,4 s 400 m, stehender Start 13,8 s 1 km, stehender Start 25,2 s Vmax 266 km/h |
|
bmw alpina b3 |
det med 0-100 på 5,5 vete fan tror mer på den andra som alpina anger 5,9 mvh o med sw-tronic 6,8 till 100 |
|
"bmw alpina b3" Skivor och belägg kan nog kosta rätt nära 10kkr, som du själv skriver så kostar skivorna ~2000:- st, lägg till belägg till det så är du rätt nära 10kkr i slutändan. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.