AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.628

Motorn "dör" titt som tätt, vad kan vara fel?

jnse
Problemet jag har på bilen är att det ibland nästan verkar som att nån stänger av motorn i ~100ms, det händer både på tomgång och när man kör (märks inte på högre varv).

Står man då på tomgång så hoppar varven ner till under 500, sen när motorn "tänder" igen så hoppar den upp mot 1-1500 varv, sen lägger den sig på tomgånsvarv igen, så kan den hålla på om och om igen.

Ibland slocknar bilen när den står på tomgång, motorn hinner inte "starta" innan det är "för sent", inte direkt kul i trafikljus.

Kör jag på låga varv, ex. runt 1000rpm i jämn fart så känner man att bilen rycker till och man ser varvräknaren hoppa ner, för att sen hoppa upp igen.

Kör jag lite snabbare och ska göra omkörning med kickdown så växlar lådan föst ner som den ska, sen när motorn ska varva upp så "dör" den i typ 100ms, startar och rycker till och försöker varva upp igen, men "dör" igen, ända tills man släpper gasen och varvar upp försiktigare.

Grejen är att detta bara verkar inträffa när bilen är "varm", jag kan inte komma ihåg att det har hänt medans den varit kall.

Bilen kan gå bra fastän tempen har kommit upp i arbetstemp, men sen helt plötligt så kan den få för sig att börja strula igen.

Ofta gör den när man har kört en bit och släcker bilen, sen när man startar den igen efter ett litet tag så har den börjat strula.

Kan det vara LMM som är kass då?
(Har öppnat den och regjort med elektronikspray, men det fanns inget skit där)
jnse
Glömde... det är alltså en 735iA -88 (e32/M30) som jag har.
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Inser att det är en gammal post, men undrar om du kommit till rätta med problemen jnse?

Det du beskriver påminner om mina problem även fast jag har börja misstänka min larminstallation. Länk

Mvh
David.
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Hallå jnse. Har liknande problem, vad var det som var defekt. Lite gammal tråd men hoppas på hjälp.

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Glappkontakt/vevaxelgivare kan vara möjliga orsaker..
Paap Reeder
På 88:orna finns det väl en tomgångsmotor?
Kontrollera så att den är alert.

MVH /// Paap R

Visa användare
5
JesonPower
525 tds 93:a automat
Så som du jnse beskriver problemet har jag haft på min 520 i två års tid och många andra på forumet. Det är på håret jag har klarat besiktning tidigare , men nu är det tid igen med hög HC. Jag har bytt allt annat mot bra begagnat, LMM, tomgångsmotor, spjällägesgivare, tempgivare luft vatten, vevaxel och kamaxelgivare, lamdasond Nya 2 ggr och nu går den nästan felfritt.
Jag misstänker att tomgångsmotorn strular fortfarande lite mellan 1500-800 varv fortfarande ibland när motorn är varm. Kall går den felfritt.
När det händer så känns det som tändningen och insprutningen dör på alla cylindrar blixtsnabbt och motorn kommer igen direkt när jag ger lite gas över jämn fart.

Jeson
St
24
Stolle
740 år -96 E38
Hittade efter mycket letande äntligen en tråd som tar upp detta.

Jag har precis samma problem, skillnaden är att jag kör en 740 -96.
Blev i dag stående på en helt oväntad parkeringsplats, och där fick jag inte igång den.

Bilen blev ståendes. Jag och sambon tog påsen med julklappar och gick hem.

Har suttit i några timmar vid datorn för att leta liknande fel.
Gick tillbaka till bilen några timmar senare, ryckte kontakten till lmm:en, startade bilen och åkte hem.
Precis när jag svänger in på parkeringen (ca 3min körning i lugn takt) börjar den krångla igen, det var precis att jag kom in på rätt parkering.

Jag tror därför inte att det är fel på min lmm, utan kamaxelgivaren.

Råd och tips mottages med glädje!

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
När jag hade en 735 för massa år sedan så började den rycka ibland, den gick bra så länge man gav jämn gas.
Efter ett tips här på autopower så kollade jag jordningen till spridarna. Såg först inget fel, men jag gjorde rent jordpunkten och skruvade åt. Efter det gick den bra.

Stolle, ditt problem låter mer som vevaxelgivare eller som du är inne på kamaxelgivaren.
En kollega fick fel på sin vevaxelgivare (e39), och den var jobbig att starta varm, men när motorn svalnat startade den som vanligt. Dessutom var den ovanligt törstig innan han bytt givare. Försök läsa ut nån felkod om vad det kan vara. Det är aldrig kul att byta delar i onödan. :P

Mvh Johan
St
24
Stolle
740 år -96 E38
Tack för svar.

Är det ngn här som kan tänkas vara mutbar med felkodläsare?

Stolle: fick du ordning på bilen?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hade nåt liknande problem på en e28 för många år sen, då var det tändmodulen som var dålig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.