|
|
|
|---|---|
|
hej... det knackar i min motor när den är kall, gjorde ett oljebyte idag och får se om det ger sej, kan det räcka med att byta lyftarna annars? | |
|
byt till en olja som har en låg kallviskositet... tex. 5W/40 _______ /Chrille |
|
|
Kan ju hälla i detta innan du byter olja igen till ex deejayswasps rek Länk Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Är tveksam tillsåna dära nirkel medel.. Vad hällde du i för olja nu? _______ /Chrille |
|
|
Gjør som Daniel F sier, bruk Motorflush eller vanlig diesel i oljen rett før oljeskift.. Det kan fjerne avleiringer\koks i oljesystemet og de hydrauliske løfterne. Blir det ikke bra da, må du kanskje skifte kam og vippearmer. Det er et vanlig problem med M40 motorene :\ |
|
|
Vet att b.la Saab säljer ett medel för hydrauliska ventillyftare om man har knackningar. Har hört att det funkar rätt bra. Annars finns ett gammalt mekaniker-trick som jag testat på en bil som stätt länge --> jäkla knacknigar i lyftarna som är svårt att få bort. Det går ut på att Utan belastning varvar motorn (ej kall) på tomgång ca 4000varv körde jag och sedan hålla varvet där någon minut. Hade aldrig problem med lyftarna på den bilen sedan, gick som en symaskin. //Thörn Länk |
|
| Hej! jag hade en 318i e36 som knackade eller tickade på ventilerna och när vi hade lös ventilkåpan så såg man på kamaxelnockarna att dem var rejält nötta. Så jag beställde ny kamaxel och nya lyftare till en kostnad på ca: 5000kr det blev skillnad...Tydligen var det ett problem på de tidiga e36:or med 4:an att dom nötte ner kamnockarna pga för hårt tryck el nåt i den stilen.///Nicke | |
|
Jag använde en helsyntetisk 5W40 olja. |
|
|
novanoel: Om det bara låter i någon/några sekunder så beror det på att oljan inte hunnit upp till ventilerna, helt naturligt och ofarligt. En 5W-40 är ett bra val! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.