|
|
|
|---|---|
|
jag har försökt söka på detta..men hittar inget som motsvara min felbeskrivning riktigt. Bilen är en E34 520 1990 med runt 16k mil på mätaren. Har ett ordentligt klonk i högerdelen av bakvagnen om man kör över ojämnheter eller svänger lite hastigt från sida till sida. Verkar endast påverkas av "sidokrafter" och ej när man kör över tex vägbulor. Har hissat upp den och ryckt i hjulet, men där verkar inte glappet vara. | |
| silentblocket? | |
|
Jo låter som silentblocken bak faktiskt.. kostar runt 2800 att byta på bmw verkstad tror jag Mvh Jojje |
|
|
Oj..glömde skriva det.. silentblocken är bytta för ca 2000 mil sedan, klonket påverkas ej av om det e "drag" i drivlinan eller ej |
|
|
Tja. jag har också ett liknande ljud i min e36a... hissade upp bilen bak så att dämparna blev helt utan påfrestning, verkade som att ljudet försvann.. men har inte testat tillräckligt föra att vara säker. Oljudet började i ojämnheter.. DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Det kan vara övre stötdämparfästet. Där sitter det en gummibussning, och det kan hända att röret i mitten av bussningen lossnar från gummit. Resultatet blir att stötdämparen "lossnar" från sitt övre fäste och slår helt fritt upp och ner. Har hänt så på min bil igår. Kan ju iofs vara rätt mkt som klonkar på en gammal bil ;) |
|
|
hur fasiken kommer man åt övre stötdämparfästet ?.. sitter ju "under" hatthyllan ? |
|
| Du får ta bort baksätet. | |
|
Men han skrev ju att det BARA uppkom av sidokrafter. Då har jag svårt och tro att det kan vara övre stötdämparfästet som BARA borde klonka vi upp och ner-krafter. Och så får du även ta bort hatthyllan hur som häst. (för att komma åt övre stötdämparfästet) |
|
|
Har du kollar bussningarna vid bakvagn å bärarm? Eftersom det inte var silentblocken är det möjligt att det är nån bussning. Vet om en liknande situation där trummorna för handbromsen låg o klonka.. lätt att kolla men verkar inte vara det som är problemet här. Lycka till DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Glömde säga en sak hehe... om det är så att stötdämparfästen är slut kan dämparen glidit ur fästet å ligger å slår fritt, det kan ju förklara klonket vid sidoförflyttningar. DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Jaha.. lämnade iväg bilen på Inspection II hos Bil och Motorteknik I huddinge.. Det va inte dämpare bak som va paj.. det va skrammelstagen fram.. Hajjar inte hur det kunde låta så otroligt mycket bak av det. aja..nu känns bilen nästan lika tight och klonkfri som den dag den rullade ut från fabriken ;D |
|
|
Blev lite nyfiken... Har något liknande problem men inte så kraftigt klonk. Mest om man tar en kruva och bromsar samtidigt. Har just bytt bakaxelbussningar. Undrar nu, vad är skrammelstagen?? Hur kan man se om/ att de är dåliga? Några andra kännetecken än klonken? |
|
| vart sitter skarammel stagen ? -.. | |
|
skrammelstagen sitter i framvagnen och går lodrätt, om man hissar upp bilen utan belastning på däcken och rycker i dom så känner man att de är glappa. |
|
| Antar att det är pendelstagen vi pratar om. | |
| Skrammelstag = Pendelstag = Krängningshämmare med ett mera professionellt ord | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.