AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.427

Bilen går bättre efter motortvätt!?

Mr_Knight
Hur skumt som helst! Jag tog en Regäl motortvätt i går, täckte för de elektriska och tokspolade precis överallt..

nu till det märkliga.. kom och körde och när jag trycke på på tvåans och treans växel drog den som f*n! (mot för va den brukar göra) som att den vaknade ur en dvala eller nått.. skumt! detta borde tyda på att min bil inte går som den ska..

Vad kan detta bero på, vad är fel?

//Martin
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Det är den bekanta plaseboeffekten som smyger sig på när man har nytvättad bil och speciellt vid motortvätt ;) Jag upplever också min bil som mycket pigggare och med mjukare gång efter tvätt, och det är väl bra det.
Det enda som jag rent teoretiskt kan tänka mig vara förklaringen till din påstådda effektökning är väl att samtliga remmar blir rena och smorda av vattnet och därav rullar lite bättre ? vad vet jag ?

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Mr_Knight
jo visst kan de kännas så.. men jag var kanske inte så tydlig i det jag skrev..

när jag gasade på så kändes bilen först som vanligt.. sen var det som nått släppte å den bara drog iväg.. detta tillstånd varade ett tag för att sedan gå tillbaka till det vanliga igen!

Skumt!? vad är det? soppafiltret?

//Martin
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Ja, det är ju inget som kan påverkas av motortvätt, eftersom motorn bör vara intakt ;)

Det som kan vara teoretiskt möjligt (men långsökt) är väl att det någonsans kan ha blivit bättre kontakt p.g.a vattnet, för att sedan torka upp och återgå till lite sämre kontakt.

Syftar på något kontaktstycke, kabel anslutning osv.
Visa användare
586
wdac
325i -05
vattnet skapar bättre kontakt på ärgade kontakt ytor osv.. min Ford Mondeo gick som ett spjut efter en motortvätt ;)

BMW Williams F1 Team.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ge er.... :)

_______
/Chrille
Mr_Knight
nä att det är själva motortvätten som var källan till fenomenet är väl inte så troligt! det tror inte jag heller!

frågan är varför det blev som det blev? Är lite lur på soppafiltert.. kan det stämma? eller nån som har en bättre idé?

Isåf, vars sitter soppafiltret på min bil?

//Martin
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Förstår inte varför det skulle vara soppafiltret? Du menar att det läcker in vatten så det blir rent och soppan rinner igenom lättare? :)

Eftersom filtret förhoppninsvis är inkapslat så spelar det väl ingen roll om du så doppar bilen i havet :)

Newbie på BMW
Det kan ju vara så att man mår mycke bättre när det är rent i mototutrymmet , så man tycker att de känns som den går bättre. =) en annan teori.
Mr_Knight
ja men om vi helt skippar det faktum att jag har tvättat bilen under huven då.. för nån ting hände med bilen.. den rykte till under körning en kort stund och gick betydligt mkt bättre för att sedan gå som vanligt igen!

Jag menar absolut inte att det skulle läka in vatten i soppafiltret, såklart. Jag menar att det Kan ha nått med det att göra, vad vet jag...

Bilen går inte som den ska iaf.. den misständer även på låga varv (under 900rpm) ibland. (även före motortvätt.) samt att den inte går riktigt rent vid gaspådrag.. känns som man kör igenom en vattenpöl ibland..tvekar lycksom..

Nån som har en vettig förklaring?

//Martin
Du kanske kör på tre cylindrar o den fjärde cylindern får för sig o börja jobba lite då o då :)

///Schumi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.