AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.534

Hjälp! Ska på semester nästa vecka och M5:an går inte på alla cylindrar...

... eller så känns det bara så. Jag startade bilen igår och den började skaka på låga varv. Kändes som att motorn misstände. Den lät som en gammal jänkare. När jag sen körde lite så inträdde Limp home mode. Jag fick stanna och starta om för att köra lugnt vidare. Har någon erfarit detta tidigare?
Jag har redan rengjort MAFarna, men det hjäpte inte. Jag har hört med verkstäderna, ingen har tid förrän om 2-3 veckor, men flera misstänker tändspolar. Vad tror ni?
Kan det vara Lambdasonden?

hade liknande fel på en helt annan bil. det var en tändspole som var kass. det är bara att böna, be och tjata på verkstäderna
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kan vara kamaxelgivaren också som i sin tur skickar vidare signalen till Vanosen. Ger givaren fel signaler så står vanosen fel.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
Tack. Jag lyckades boka en tid hos BMW på måndag. Jag kör inte en meter innan dess.

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Kika på tändstiften då kanske något som gått på lunch!!!

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Hur kommer ni åt tändstiften?
Det är inte direkt synligt.

Mvh

Det intressanta är att bilen var inlämnad hos BMW på service för ca 1 månad sen och dom gjorde en inspektion2, dvs dom bytte till nya tändstift, eller rättare sagt dom säger att bytte tänstiften. Dom kan man aldrig lita på, Stealers.
Bilen är inne hos BMW göteborg på mölndalsvägen nu. Det första dom säger är att jag måste byta luftmassemätare. Jag sa att om det löser problemet så köper jag den gärna. När han väl stoppat i den nya så går fortfarande bilen som en påse nötter. Den misständer fortfarande på cyl 5,6,7 och 8. Då säger dom att en av solenoiderna (magnetventilen) för vanos måste också bytas, det är ett vanligt fel på dessa. Så nu är jag 10 000 kr fattigare och dom kan fortfarande inte garantera att den kommer fungera.

Verkar deras förklaing trolig till problemet?
Har någon annan här på forumet erfarit detta på en M5 E39?
Varför 10k fattigare? Inte fan ska man betala för sånt som inte hjälper...

Vi stackars M5 E39 ägare...:(

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Du ska ej betala en ny luftmassemätare,sätt dit den gammla för den är de inge fel på.

Länk
Hmm, ni kanske har rätt. Jag ska be dom om dom kan montera tillbaka den gamla efter att dom bytt solenoiden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.