|
|
|
|---|---|
| Kör ju 540:n bara på sommaren och kör med Castrol SLX (0W30) som rekommenderat av BMW. Dock så är ju denna olja menad att användas vid året-om körning så jag undrar om det finns andra (bättre/billigare) oljor jag kan använda när jag enbart kör på sommaren? Bilen står avställd under vinterhalvåret i uppvärmt garage. Jag har försökt söka efter info om detta på forumet utan att hitta entydiga svar så om någon vill klargöra så vore jag tacksam. | |
|
Jag kör med 20/50 Quaker State. Och den får du bara använda på sommaren. TurboPower!!!!! |
|
|
En högkvalitativ 5W-50, med en 20W-50 så blir kallstarterna sommartid att jämföra med kallstart vintertid med en 0W-30. Kom ihåg att byta oljan på hösten så att motorn slipper ha gammal olja med aggressiv restprodukter i sig under hela vintern. Mvh |
|
| Nån som har ett förslag på en bra 5w-50 olja till vettigt pris?? | |
|
BILTEMA! Per L |
|
| Funkar det att använda 5W40 olja istället? Biltemas 5W40 har ju ACEA A3/B3/B4 och API SL/CF klassning vilket är bättre än deras 5W50. Detta dessutom till ett literpris under 50:- | |
|
Javisst går det bra! Jag kör min 3.0S på BILTEMA:s 5W/40 och har bra oljetryck trots varmt väder, låga varv (tex på tomgång) och 68.000 mil! Per L |
|
|
Ambush: Biltemas 5W-50 har sedan ett halvår samma klassningar som 5W-40:n Länk Mvh |
|
| aha ok, bara deras hemsida som inte hunnit med | |
|
Kan inte tänka mig att det är samma kvalite på biltemas 5w-50 som exempelvis Castrol Formula RS 10w-60. Har jag fel? |
|
|
Troligtvis inte, men likväl så är biltemaoljan en mycket bra olja. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Castrol´s RS 10W-60 är uppbyggd av enbart syntetiska basoljor. I Biltemas variant finns EHVI/VHVI som är en högt förädlad mineralolja men även PAO som är en syntetisk basolja så för enbart sommarbruk duger nog Biltema. Det lustiga är att Castrol´s Magnatech har en liknande basoljeblandning som Biltemas men till dubbla priset, där tjänar de pengar... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.