|
|
|
|---|---|
|
Jag var och besiktade min 325'a igår, och trots varmkörning på vägen dit, och besiktningsmannen körde runt hallen också, så var avgasvärdena helt åt skogen.. Förra året låg jag på 0.0 i CO, dessa är årets värden. CO 2.2 (0.5max) CO 2500 4.0 (0.3max) HC 390 (100) Lambda 0.87 (0.97-1.03) Jag bytte batteri för några veckor sedan, men det borde väl justerat sig för länge sen..? | |
|
Din bil går fett, förmodligen lambdasonden som är trasig eller kablarna till den. En katalysator måste ha förhållandet lambda = 1 för att kunna fungera så om det värdet är galet så blir alla andra värden fel. --- /Micke |
|
|
Inget sätt att testa detta? Skulle vara lite surt att slänga ut 1800+kr om det inte skulle vara det som är problemet.. :/ |
|
| En lambdasond kostra ju bara ca 500:-!! | |
| Ja, det finns mätinstrument som testar en lambdasond... | |
| Lamdasonden eller hål på avgasssystemet... kolla bådadera. Hade samma problem på min 328 e36. | |
| löstes problemet? | |
|
Yepp, ny lambda, och bilen blev som ny igen. Blev en ordinal bmw. |
|
| ok svår att få bort lambdan? | |
| Lämnade faktiskt bort det i samband med ett broms jobb, men han sa att han fick värma den ordentligt innan den ville släppa. | |
|
så där säger dom alltid för att klämma ut en 500:- till...sitter oftast hårt men lite våld löser allt.. |
|
|
Jag hade samma problem på farsans Mercedes 190E (1.8). Då var det lambdan som gett upp, bytte den och sen var allt frid o fröjd igen (jag hade nästan EXAKT samma värden som din..) För att få loss Lambdan så måste man ha en speciellt hylsa som med fördel kan köpas på Biltema eller liknande. Köp även en slangklämma att dra ihop hylsans nederdel med eftersom den annars har en tendens att vilja gå runt annars (de är urskurna på en sida, vilket leder till att de expanderar när man går på med mycket kraft) Jag var tvungen att värma och dra på rejält med rostlösare/5-56 innan den kom. //amullo Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil? |
|
|
Jag gjorde oxå som amullo, men jag stöttade avgassystemet underifrån så man kunde ta i rejält när man stod under bilen...Stöttar man inte underifrån kan man "knäcka" systemet...Min sond hade suttit där sen ny, visst satt den bra hårt men absolut inga större problem att lossa den! |
|
| Du har ju även ett Relä,som går till Lambasonden,som kan vara,fel på,Hade jag på min,,,hitta de felet,efter att man hade bytt,bla,Luftmängdmätare,å lambasond,,vet inte riktigt vart den sitter på 3-serien,men,men | |
| Kallas för SONDVÄRME-Relä.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.