AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
444

jordproblem?????

Ro
131
RodM
320i -86
Hallå. Jag satte i ett slutsteg som jag monterade i bagageutrymmet. Allt funkar fint, förrutom att när jag bromsar eller lägger i backväxeln så klickar det till i högtalarna.

Kan det vara så att jag jordat på fel ställe?

//Robban
Ne
19
NeoM4
328 IM Touring
Var har du satt jorden då?
Har du dragit lågnivån intill kabelhärvan som går bak till bagaget? (om du använderlågnivå)
Det skulle kunna ge samma störningar,,,,,

Prova att draur lågnivån ur steget, och bromsa och backa, med steget på såklart.
Klickar det fortfarande? Då kommer störningarna via strömförsörjningen till steget, eller kanske en dålig jord.
Annars är det huvudenheten/kabeln som tar upp störningar.

Ro
131
RodM
320i -86
Ok, tack. jag har jordat i en av bultarna som håller i bakre kofångaren. Lågnivån ligger ganska nära strömkabeln vid ingångarna till steget, men de är dragna på olika sidor av bilen.

//Robban
Ne
19
NeoM4
328 IM Touring
Jag jordade mitt steg genom att skrapa bort lite färg i den lite tjockare plåten i bagaget. Borrade ett hål, satt en låsbricka och skruvade ditt en stor plåtskruv. Fungerar perfekt.
Ro
131
RodM
320i -86
neo: I bagaget, menar du på luckan, ska det vara någon bärande del helst eller?

//Robban
Köp ett störningsfilter till lågnivån...
Kostar inte mer än en hundring på ex.MDS
Störningsfilter hjälper inte om störningen kommer in via strömförsörjningen, men prova som sagt...
(se tidigare inlägg)

Det spelar ingen roll hur nära stegets strömkabel lågnivån ligger, bara den ligger långt ifrån bilens egen kabelstam. (för den här typen av störningar alltså)
Lågnivån ska såklart ligga långt ifrån stegets kabel oxå..

Har du kontrollerat var baklysena är jordade?
Det är väl inte i närheten av din jordpunkt?
Ro
131
RodM
320i -86
Jag har inte haft tid o kolla så mycket på kablarna, men det kan nog mycket väl stämma att jag gjordat för nära baklyserna.

Jag får väl ta och göra det ordentligt. "De" säger att det brukar löna sig i längden. :)

//Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.