AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
865

Basen i hatthyllan eller i kofforten ?

Decibel
Nybliven ägare av BMW (min första) och har inte byggt ljud i BMW innan så nu ber jag om er hjälp.

Jag ska in med en eller två 12" basar, frågan är om jag ska montera dom i hatthyllan eller i bagaget.

Vad kan man stöta på för trubbel om dom ska monteras i hatthyllan, bärande balkar eller liknande ?

Ska idag (fredag) inhandla och koppla in basarna runt lunch, så är det någon morronpigg användare som har tips så shoot, tas emot mycket tacksamt!

Har ni även nån bild på montage i hatthylla blir jag ännu gladare!

Bilen är en 520i 93;a
Jag tror du bör avsätta lite mera tid för montering osv. Om du går på hyllan så skulle jag tro att man bör tillverka en ny, massiv och slät och foga in vilket man inte gör i brådrasket. En baslåda blir enklare, sen gäller det bara att få in ljudet i kupén. Finns mittarmstöd och även skidlucka så är valet givet. Finns bara armstöd så hade jag fixat till öppning och ett snyggt galler e.dyl och sedan låda med element och ev. port mot öppningen, tätt och fint så spelar det inte ute i skuffen till ingen nytta.

FP
Robsarve
Hatthyllan är bärande, så skall du såga i den så bör den förstärkas.

Satsa på ett rejält element i en bra låda istället för närmaste färdiga MDS eller GAS-låda så blir du gladare i längden.

Har du steg redan? Budget till basen?

tycker Erik
Decibel
Steg har jag redan, ett JBL GTO 601.1 och ett 1200 , så nog finns det kräm alltid :)

Lutar mot JBL;s fetare 12" bas som får äran att placeras bakom skidluckan, blir minst ingrepp i karossen.

Budgeten till bas är väl satt till 2500 - 4000:- max , plus ev. materialkostnad för låda.
Decibel
Kanske ska följa upp så andra som söker kanske ser hur jag gjorde ;)

Köpte en Audiobahn 12" bas med låda, sparkade ut den perforerade plåten i skidluckan och placerade basen alldeles bakom denna.
Spelar ohyggligt grymt bra, bakrutan rör sig och passagerare i baksätet får hjärtklappning.

Mycket nöjd med den lösningen, tackar för tipsen jag fick av er övriga användare :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.