AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.368

Byte bromsbelägg M3 E46

AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
TJena!

Tänkte höra om ngn bytat broms belägg på sin M3'a ? Något specielt man ska tänka på vid byte av bromsbelägg på M3 E46 ?? Är BMW's originala belägg "Rotations bestämda" ? Vad har ni använt för att trycka tillbaka okets kolv ? Ngn som har ETK och kan titta efter vad fram/bak belägg kostar ?

Tackar på förhand!
jag bytte nyligen på min bil.
tänk på att 7mm insexnykel är ganska ovanligt som du behöver.
en skruvtving funkar bra att pressa tillbaka kolven med alternativt en större polygrip.

bmws orginal belägg från textar är inga höjdare. dom kostar runt 700-800kr paret om jag inte minns fel. Jag har satsat på Pagids belägg runt om.

Lycka till
AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
Harris_85: Tack för ditt svar!

Vilka belägg bytade du till då? Var köper man Pagids belägg? Pris ?
Original bromsbelägg till E46 M3 är Textar men om du ändå ska byta så skulle jag rekommendera Pagid istället. Textar och Pagid ingår i TMD Friction Group tillsammans med Mintex.

Jag har alltid använt Pagid till mina bilar och även min E46 M3. De har bl a ett nytt blått sportbelägg som är mycket bra för vanlig sportig gatkörning. Om man däremot kör mycket på bana så skulle jag rekommendera något av deras racing belägg (gula eller orange).

Länk
Länk

Pagid RS4-2-1 Sport Blue (Carbon)
Fram: PGD-T1026
Bak: PGD-T1117

BMW säljer faktiskt också Pagid RS4-4 (orange) och RS19 (gula) eftersom dessa används till CSL som har samma typ av bromsbelägg som vanliga E46 M3. Dock så har jag inte de aktuella BMW artikelnumren. Många rekommenderar också nya RS29 (gula) vid bankörning.

Här har du en extremt bra DIY för hur man byter bromsbeläggen på E46 M3.

Fram: Länk
Bak: Länk

Och här har du alla delar med artikelnummer i ETK för bromsarna.

Fram: Länk
Bak: Länk

/RS2

Jag köpte mina pagid RS19 runt om från FORZA, www.forza.se

RS2: Finns RS29 till M3an än? pratade med forza för några veckor sen och då var det bara rs19 som de kunde erbjuda.
Harris_85,

Jag vet att RS29 finns fram (E1295/96) men jag är osäker på bak (E2685). Här är Pagid artikelnumren men dubbelkolla dem för säkerhets skull. Jag har köpt mina Pagid blå sportbelägg i England eftersom Forza inte kunde få fram dem.

Pagid RS19 Yellow (Ceramic)
Fram: PGD-E1295/96-RS19
Bak: PGD-E2685-RS19

Pagid RS29 Yellow (Ceramic)
Fram: PGD-E1295/96-RS29

/RS2

AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
Tackar för alla era svar, specielt till RS2 som alltid skriver mkt utförligt med mkt fakta :)

Ska ringa Forza senare idag, och snacka med dom vad som finns på lager :)
Beställde pagid rs 19 gula av Forza igår, har pagid svarta RS14 på nu som jag är mycket nöjd med men dom kommer nog inte klara så många banträffar till.
Orginalbeläggen smälte för mig och då jag hade brått i att få tag på nya så blev det EBC redstuff men dom är nog för lättare bilar och hade tendens till att smälta dom med.
RS19 ska ha lite längre livslängd och inte vara lika hårga mot skivorna som RS14 så denna gång ska jag pröva dessa.

OBS. Har du kollat så inte plastskivorna i luftkanalerna till bromsarna inte sitter monterade (sitter så orginal) för då får du mycket sämre kylning till bromsarna. Om dom sitter kvar är det bara att rycka loss dom i fall du vill ha bättre kylning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.