|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skall försöka skriva detta så kortfattat som möjligt och inte gå in för mycket i detalj. I februari 2005 krockade jag med en personbil. Jag körde vid tillfället lastbil (det var alltså i arbetet). Föraren framför mig gjorde en hastig inbromsning vid ett rödljus och jag hann inte bromsa, så jag körde in i honom i relativt låg hastighet, skadorna var ringa. Först fick jag en böteslapp och beskrivning på olyckan samt vittnesrapporter m.m. Jag betalade bötern och tog självklart på mig att jag gjort fel. Två månader senare får jag hem brev från länsstyrelsen där det står att de överväger att återkalla (och göra omprövning av) mitt körkort pga "ej anpassat avstånd till framförvarande fordon". Jag fick rätt att yttra mig i fallet och det gjorde jag, skrev att jag behövde körkortet i jobbet, att jag försörjde mig genom körkortet osv. Min chef intygade även att jag behövde det. Någon vecka senare fick jag ett brev igen där det stod att körkortet blivit återkallat (och därmed av med mitt arbete) i en månad. Eftersom jag hade prövotid var jag då tvungen att ta om alla körkortsbehörigheter på nytt. Jag och min chef överklagade, men länsstyrelsen stod fast vid sitt beslut ändå. Man skulle gå vidare till domstol om man ville fortsätta överklaga, men det gjorde vi aldrig. Detta kanske var dumt? Jag har tagit tillbaka mitt B kort, men inte C. Jag vill försöka få tillbaka det utan att ta om det (kostar en hel del). Är det någon idé att tvista med länsstyrelsen? Någon som har några erfaranheter eller tips? Detta kanske låter skumt, men om jag inte får tillbaka mitt C kort så tänker jag kräva ersättning för att jag inte kunnat jobba. Vart ska jag i så fall vända mig? Ska man anlita advokat eller så? Hur som helst tänker iaf driva detta vidare! Hoppas någon har bra tips på hur jag ska gå till väga! | |
kilroy |
Med stöd av vilken lagstiftning tänker du begära ersättning för att du inte kunnat jobba?Förutsatt att ditt körkort blivit indraget på ett korrekt sätt låter det långsökt att begära ersättning för förlorad arbetsinkomst. Det skulle ju kunna betyda (utan någon jämförelse i övrigt!) att om man åker i fängelse för misshandel kan man sedan begära ersättning av staten för att man inte kunnat jobba under fängelsevistelsen...För övrigt är det trist när sådant händer...att köra in i någon bakifrån är lätt hänt och det är nog lika mycket tur och tillfälligheter som skicklighet att man inte själv råkat ut för det.Mvh kilroy"Att styla en Volvo är som att sminka en gris" |
|
C.Douglas: Du kan prova att anmäla dig arbetslös så att du kan få A-kassa om du är med där, i och med att du fortfarande hade prövotid kvar på körkortet så kan du glömma att få någon slags "upprättelse" samt ersättning för förlorad arbetsinkomst någon annanstans ifrån... |
|
|
Kilroy: Lagstftning, det vet jag inte. Jag tycker bara att mitt återkallande var grymt hårt med tanke på det som hände. Man hör om folk som kör på fyllan, folk som kör för fort, folk som kör utan körkort m.m. Åker dom dit så nekar dom bara, och fortsätter neka tills fallet läggs på "en hög" och i princip.... läggs ner. Jag som är ärlig och erkänner mina misstag får sota för det istället. Den där jämförelsen med misshandlen tycker jag var lite konstig. En misshandel är knappast en olycka, det är nått du väljer att göra själv. Är tyvärr inte med i A-kassan. |
|
|
Kan nog instämma i att dina möjligheter att komma någonstans är obefintliga. Hade nog varit bättre att överklaga till länsrätten/kammarrätten även om de mycket sällan ändrar länsstyrelsens beslut. Trafikjuristen driver 5 fall i europadomstolen om det svenska systemet för återkallelser av körkort. Får väl se hur det går. |
|
|
Detta måste vara första gången då jag hört talas om att körkortet blivit återkallat vid påkörning bakifrån. Detta händer ju varje vecka i rondellerna häromkring. Hur pass mulad blev bilen framför? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Att erkänna är som du just sa inte någon fördel. Om du nekat till allt och låtit åklagaren dra det till tingsrätten hade du i alla fall kunnat förhala det hela ett antal månader. Då kanske du hunnit gå med i a-kassan också. | |
|
Wendtan: Det normala staffet för att köra på någon bakifrån är just återkallande av körkort. Anledningen till att inte så många råkar ut för det är att alla påkörningar inte kommer till polisens/länsstyrelsens kännedom. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.dredd: Jag har någon bekant som råkat ut för detta och alltid tillkallat polis. I deras fall har inga körkort återkallats. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det kan säkert variera lite beroende på omständigheterna. Jag känner till flera fall där körkortet har dragits in. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
När jag berättade det för folk så trodde dom knappt på vad jag sa. De flesta har aldrig hört talas om att någon blivit av med körkortet på det viset jag blev. Så ett tips till alla, håll avståndet! |
|
|
Är ju inte så konstigt. I ditt fall så var det ju vid ett rödljus. Där bör man ha sådan uppsikt att man kan undvika att köra på framförvarande. Orsaken till återkallandet av kökortet lär ha varit vårdslöshet i trafik. Men jag håller med om att det är lätt hänt. Särskilt när man sitter i en lastbil. Lätt att man hamnar för nära framförvarande då eftersom framåtsikten från lastbilen är så bra. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Wendtan: Hans bil var fortfarande körduglig efteråt (vw caddy), men hade en del plåtskador. | |
| J.Dredd: Jo men jag orkade inte gå in på detalj, finns hur mycket som helst att skriva om händelseförloppet. Och nej det va inte vårdslöshet utan som jag skrev, ej anpassat avstånd till framförvarande. | |
|
Även om jag förstår din frustration och förtvivlan så förstår jag också Länsstyrelsen. Du som yrkesförare har extra höga krav på dig, det borde du veta. Oavsett vilka detaljer du inte "orkar gå in på" så är det inte försvarbart att med lastbil köra in i baken på ett annat fordon när detta stannar för rött ljus - oavsett om detta fordon gör en hastig inbromsning. Straffet ÄR hårt, men jag tycker inte att det är orättvist även om jag naturligtvis beklagar den omöjliga situation du hamnat i p g a detta. Och du - gå med i a-kassan oavsett vad som händer. Om du inte vill betala fackavgift är en sak, men a-kassan är grymt bra att ha den dag man blir av med jobbet. |
|
kilroy |
Jag påpekade i mitt svar att jag INTE gjorde några jämförelser mellan ditt "brott" och misshandel. Rent juridiskt handlar det inte om hur många andra som kört på fyllan eller utan körkort.Rent juridiskt är det ingen skillnad på att inte kunna jobba pga indraget körkort eller en fängelsedom. Det utgår ingen ersättning i något av fallen.Om det är en olycka eller inte har egentligen inte heller någon juridisk betydelse. Att misshandla någon gör man säkert i många fall av fri vilja...att ligga för nära någon annan bilist gör man ju i princip också av fri vilja, även om det kan finnas förmildrande omständigheter. Mvh kilroy"Att styla en Volvo är som att sminka en gris" |
| Ok sorry kilroy, jag missförstod dig. Det ni skriver är bra och får mig att fundera lite. | |
Paap Reeder |
C.Douglas! Tycker det verkar ett orimligt hårt straff även om det säkert är enligt "all praxis". Tycker det har blivit lite "overdo" i detta med påkörning bakifrån. Folk rusar ut och skriker whipplash inna dom stänkt av motorn i hopp om att få pengar från bolagen. Tycker att i ditt fall vid rödljuset ... när det bara blev lättare plåtskador ... är det väl inget att bråka om. På "öppen väg" kan det väl vara annorlunda. Man måste väl kunna bedöma hela situationen och inte bar yla om påkörning ... Folk i gemen ... inklusive mig själv ... har sällan klart för sig de fullständiga följderna av detta med påkörning bakifrån ... samt detta med högerregeln. Två körfall som är "stenhårda" från myndigheternas sida. En missad högerregel kan ofta även det rendera i ett återkallande .... ändå är det "djävligt få" som i trafiken tycks känna till detta. Försöker sänka tröst till dig i vilket fall .....Hade jag varit domare hade du bara fått "det första" och inte sedan ytterligare detta med körkortet. MVH /// Paap R |
|
Råkade korta en VW Transporter för snart ett par år sedan. Kvalificerat snorhalt ute, vilket jag var fullt medveten om och trodde mig ha anpassat hastigheten efter. Höll runt 45 km/h och gott avstånd på E18 genom Karlskoga, när kommun-folkan framför bromsade för orange. Började bromsa ner när lastbilsekipaget vek sig som en fällkniv och tog Transportern bakifrån med bredsidan. Försökte få ner lastbilen i diket istället för på bilen, men lyckades bara delvis. Fronten stod långt ut i diket, men kärran tryckte på bakänden. Polis kallades givetvis dit, deras åttonde trafikolycka på någon timme. Kollade färdskrivare och så, skrev rapport på händelsen. Har fortfarande inte hört något från Länsstyrelsen. Kommungubben fick dock klara sig utan sin bil ett tag.. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
kilroy |
Paap*Du uttalar dig om påkörningar bakifrån utan att vara riktigt uppdaterat på vad som gäller. Påkörningar bakifrån tar man oftast på allvar pga risken för wiplashskador. Inte minst kvinnliga bilförare råkar illa ut vid den typen av olyckor och skadorna visar sig oftast långt senare än vid olyckstillbudet. Min syster blev påkörd bakifrån för 18 månader sedan. Killen som körde på henne hade 15 år av prickfri körning bakom sig. En sekunds ouppmärksamhet från hans sida fick ödesdigra konsekvenser, inte så mycket för honom men för henne. Hon har inte kunnat jobba en minut sen olyckan pga sina skador. Hon är 26 år gammal, fullt frisk för övrigt. Enligt neurologerna på Malmö Allmänna Sjukhus kommer hon troligen inte att kunna arbeta på många år, om ens någonsin. Hon tar starka smärtstillande tabletter 4 gånger/per dag för att överhuvudtaget hålla sig på benen. Vill du byta med henne? Det handlar inte om att skrika wiplashskada innan man ens hunnit ut ur bilen...Naturligtvis löser man inte problemet genom hårdare straff men en tuffare attityd från myndigheterna är ett sätt att visa att påkörning bakifrån faktiskt är en förseelse som kan få katastrofala konsekvenser.Mvh kilroy"Att styla en Volvo är som att sminka en gris" |
| jepp, får nog hålla på länsstyrelsen här jag med - oavsett utgången så låg du för nära och touchade till och med till, ja bucklade till bilen... tänk om det varit en cyklist du låg bakom? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.