AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.169

Svetsa diff?

Th
24
TheXtrance
540iA -94
E30 318iS -91
E30 325 "M3-replika" -89
Har en lite dum fråga, men jag frågar ändå.. Är det någon här som vet om man kan svetsa diffen på en E30 325.. Eller knäcker man drivaxlarna på stört när man svänger tvärt?

Har du riktigt bra däck så finns nog risken att drivaxlarna tar stryk ja. Sedan knäcker det i hela bilen om man har svetsad bakaxel. Skaffa en lamelldiff i stället, det är mycket bättre.
Th
24
TheXtrance
540iA -94
E30 318iS -91
E30 325 "M3-replika" -89
Någon som har en 4.10 klump med lamelldiff liggande och skräpar? Hehe

Jag har en klump med 4.10 fast den är inte bromsad. Sedan har jag en M3-klump med diffbroms också, men den har högre utväxling, 3.25. Är väll svårt att få till shimsningen antar jag, annars går det ju alltid att flytta över diffbromsen.

M3-klumpen är till salu om någon vill ha den. Annars byter jag gärna mot en klump med diffbroms som passar direkt på E28.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Japp det går bra att svetsa, det gjorde jag i höstas. med vinterdäck funkar det bra i vått o tort, och suveränt på snö och is, skitkul helt enkelt. Däcken slits dock fort på innerkanterna.

Men när sommardäcken åkte på var det inte lika kul längre, bra grepp när man ska iväg rakt fram, men ska bilen användas för annat är det inte kul, parkeringsmanövrar är som du förstår ingen hitt alls, och väghållningen i kurvor blir inte bra, bilen hackar runt kurvorna, det går att åka mycket fortare utan svetsning.

Jag har nu en vinter diff och en sommar diff :) man byter den på en kvart.

Nya vinterdäck har ca halva mönstret på innerkanten kvar efter vintern.

Sommardäck med 4 mm mönster var helt blankslitna efter 3 veckor !!
Ol
25
Olof.B
325 E30 -90
325 E30 -89
Lånar tråden lite...

Om man ska svetsa... Vad/var ska man svetsa isf? Det är väl inte bara svetsa ihop drev och hela medaljongen, eller?
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jag har provat svetsa och rekommenderar det inte. Inte ens på vinterväg är det särskilt bra, du får iofs bra grepp, men bilen vill bara styra rakt fram, så man måste gå på med attack i varje kurva.

Rekommenderar i stället lamelldiff! Då har du både bra grepp och kan svänga obehindrat. Det är värt varenda krona! Och kom ihåg, du får i princip alltid igen pengarna om du skulle sälja diffen. 2:ahandsmarknaden för såna grejor är bra.
Th
24
TheXtrance
540iA -94
E30 318iS -91
E30 325 "M3-replika" -89
Jo det gjorde jag. Använd helst en pinnsvets och fyll så mycket du kan emellan dreven på så hög värme du kan.. Kyl sedan med vatten.. Det gick nästan ett halvt paket svetspinnar för mig :P Det håller iaf..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.