AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.508

M-60 Knackar vad kan vara fel?

Je
30
Jens_h_C
530xd -07
635csi -80
När jag starta min 530 -95 hörde jag ett klingande ljud och öppna motorhuven. Märkte då ett klingande metalliskt ljud som kom då och då (ljudet kommer inte frekvent, utan det smäller till försvinner och kommer tillbaka, ibland direkt ibland efter några sekunder eller mer).. Varje gång detta ljud kom så ryckte motorn till, vet någon vad som kan vara fel eller råkat ut för detta?

Vågar inte köra bilen :(
Tänkte att det kunde vara oljepumps bultarna som kommit ned och slår i nere i motorn, är detta möjligt?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter ju nästan som så...Kontrollera detta omg. är mitt absoluta råd innan t.ex kamkedjeriet rasar..

Naturligtvis en gissning från min sida och ingenting som jag själv upplevt.

Mvh Janne.
Je
30
Jens_h_C
530xd -07
635csi -80
Jag ska kolla det imorgon, måste bara hitta någon som kan bogsera bilen till macken...

Hoppas att det är felet, annars blir jag tokig!

Några andra som har någon gissning?

Tack ska ni ha!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Oljebultar i tråget är jag rätt säker på. Med tanke på hur du beskriver det skulle jag, om jag vore dig, bogsera bilen till närmaste GDS hall och kolla detta omedelbart! Annars ligger ett motoras inom räckhåll! Se till att du har en utbytespackning till hands innan du river tråget. Kostar 210kr hos BMW. Den gammla packningen är gjord av kork och kommer spricka. Kolla även så att kjedjan är spänd. Ca., 5mm. spel ska den ha. Lycka till!

///Danne

Min bil: Länk
Je
30
Jens_h_C
530xd -07
635csi -80
Tack ska ni ha, kommer med rapport ikväll :S
Je
30
Jens_h_C
530xd -07
635csi -80
Kan meddela att det var bultarna till oljepumpen som slagit mot oljetråget, ett par fina hack... Tack o lov gick inget sönder!

Tack ska ni ha!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nu blir man mer orolig!
Har också de där ljudet när jag startar i bland,inte alltid och aldrig under gång..
Kan inte kolla förns på onsdag och måste köra måndag och tisdag! usch va hemskt!!
Je
30
Jens_h_C
530xd -07
635csi -80
Haas, kör inte!!!!! Det kan sluta riktigt illa!

Du skulle se märkena i mitt tråg!! Jag kan skatta mig lycklig att min oljepump finns kvar!!!!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jens_h_C-
...att din motor finns kvar menar du förstås... >S

///Danne

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Borde ju inte köra,men måste åka till jobbet!!

Men de är väl bara att hoppas på de bästa,att motorn inte packar ihop innan man hinner kolla...
Kommer inte bli roliga mil alltså *suck*
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skönt! fick låna morsans bil tills jag kollat pumpen...
Hade något vart för läskigt att köra bilen.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag som precis skulle skriva att en taxiresa är billig i jämförelse med en rasad motor... ;)

///Danne

Paap Reeder
... ett liknande ljud kan orsakas av hydraulkolven till remspännaren.
(Samma idé M70 och M60/62)

Har haft det ljudet ett tag på min M70 men eftersom jag "rotat i varje vrå" och själv satt ihop den så litade jag på mig själv och körde vidare.
Idag gick jag "till botten" med ljudet.

Det visade sig att oljan i hydraulkolven "försvunnit" och backventilen "skalllrade tänder" så ljudet fortplantade sig i Alusil-blocket.

Ny oil ... och det blev dödstyst igen.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Paap-
"Varje gång detta ljud kom så ryckte motorn till..." Hände detta även dig?

Danne

Paap Reeder
Dandelude!

Jag tror så här: ... om din motor gör en tändmiss ... d v s rycker till litet, kommer detta ryck att påverka även remmarna och denna hydraulkolv att rycka litet också varvid ljudet uppkommer.

Låg en stund under idag och observerade V12:an .. from underside.
Noterade då att även om inga tändmissar kunde höras så går remmarna litet "mikroskopiskt ryckigt" av ngn anledning.
Känner man på en spännrulleshållare så kan man känna att det vibbar litet ... och dessa vibbar tas upp av hydraulkolven ... som skallrar o s v.
Frågan är således om vilket ..... hönan eller ägget?

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.